معاون امور صنایع وزارت صمت؛

راه‌اندازی ۲۰۰ طرح تولیدی تا پایان سال/کمیته خودرو نقش نظارتی در بازار ندارد

کدخبر: ۳۴۶۴۰۲
اقتصادنیوز: معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: ۲۰۰ طرح تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد تا آخر سال تکمیل و افتتاح می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت، درباره اقدامات انجام شده توسط این وزارتخانه برای تحقق جهش تولید بیان کرد: برنامه‌های ما در وزارت صمت در چندین محور برای تحقق جهش تولید منتشر شده است. اولین گامی که در ۳ ماه نخست امسال برداشته شد، بازنگری در برنامه‌ها و انطباق آن‌ها با شرایط جدید بود. این برنامه‌ها نیازمند بعضی امکانات و منابع بوده که پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به اینکه برنامه‌های ویژه‌ای برای تحقق نهضت ساخت داخل وجود دارد، گفت: در این خصوص فعال سازی واحد‌های راکد را پی‌گیری خواهیم کرد. تکمیل و راه‌اندازی واحد‌های نیمه تمام را هم واحد طرح و برنامه وزارت صمت پی‌گیری خواهد کرد تا از ظرفیت‌های خالی باقی مانده برای تولید بهره ببریم. اجرای این برنامه‌ها افزایش کمی و کیفی تولید را به همراه خواهد داشت.

صادقی نیارکی با تاکید بر بکارگیری ظرفیت‌های خالی در تولید اقلام مقابله با کرونا گفت: در تولید برخی اقلام مقابله با کرونا رکورد‌های بی‌نظیری ثبت شد که می‌توان از آن به عنوان کاری جهادی در راستای جهش تولید نام برد.

او افزود: از طرفی وزارت صمت به صورت جدی تامین مواد اولیه را چه از مجاری داخلی و چه از طریق واردات پی‌گیری می‌کند. سال گذشته بهبود وضعیت عرضه و تقاضای مواد پتروشیمی را داشتیم و امسال هم سعی داریم با تداوم این تصمیمات و بررسی مشکلات در کمیته راهبری مدیریت تقاضا، آرامش را در این بازار حفظ کنیم.

۸۵۰ ردیف تعرفه وارداتی مشمول ارز نیمایی

معاون امور صنایع وزارت صمت درباره رسیدگی به بازار فولاد گفت: به دنبال سامان‌دهی بازار محصولات فولادی در حوزه شمش و ورق و سایر اقلام هستیم تا به دست تولید کننده واقعی برسد. از طرفی تامین مواد اولیه و تخصیص ارز را داریم که نیاز به بازنگری در اولویت‌ها داشت؛ کالا‌هایی که ضروری‌تر است و شامل ۸۵۰ ردیف تعرفه می‌شود در اولویت دریافت ارز نیمایی قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر اهمیت پی‌گیری ساخت داخل گفت: با دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف، جلسات متعددی برگزار شده و کمیته‌ای به نام کمیته راهبری نهضت ساخت داخل تشکیل شده است که جلسات به طور مداوم در حال برگزاری است. از استان‌ها هم تقاضای پی‌گیری این موضوع و ارائه برنامه داشتیم. اقدامات زیادی که برای استفاده حداکثری از توان داخل و اولویت‌دهی در تخصیص مواد اولیه انجام گرفته، باعث شده تا تولید و توزیع بهبود پیدا کند و در نهایت بتوانیم قدم در راه توسعه صادرات بگذاریم.

صادقی نیارکی از طرح جدیدی برای تحقق جهش تولید خبر داد و گفت: معاونت صنایع طرحی را برای تحریک تقاضا در حوزه کالا‌های مصرفی با دوام در نظر گرفته است تا بتوانیم در کالا‌هایی مثل لوازم خانگی، ۵۰ درصد تولید را به صورت تسهیلات دو ساله به مصرف کنندگان واگذار کنیم. انجام این کار علاوه بر کمک به مصرف کننده، نقدینگی لازم را هم برای تولیدکننده تامین خواهد کرد.

ورود نهادهای علمی به بخش تولید

معاون صنایع وزارت صمت با اشاره به دو رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و افزایش تاب آوری و خود اتکایی بیان کرد: برای داخلی سازی هر کالایی یا باید دانش ساخت آن را در اختیار داشته باشید یا آن را به دست بیاورید. تغییر رویکرد ما از مونتاژ کاری به خود اتکایی باعث بکارگیری بیشتر دانش داخلی و توسعه تولید شد. ارتباط مناسبی بین وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری شکل گرفته و جلسات متعددی برگزار شده تا از تمام نهاد‌ها و پتانسیل‌های علمی کشور برای گسترش تولید استفاده کنیم.

او بیان کرد: رکورد‌های اخیر ما اغلب به حوزه اقلام مقابله با کرونا مربوط می‌شود. برنامه‌های متعددی در تحقق جهش تولید داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به دو میز ساخت داخلی که به زودی برگزار می‌شود اشاره کرد. چهارمین میز صنعت خودرو و قطعه سازی تا چند هفته آینده برگزار خواهد شد همچنین میز توسعه و تعمیق ساخت داخل در حوزه لوازم خانگی را خواهیم داشت.

صادقی نیارکی بیان کرد: ۲۰۰ طرح تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد انتخاب شده که تا آخر امسال به صورت هفتگی افتتاح و به چرخه تولید کشور اضافه شود. اولین طرح با بالغ بر ۴۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه و با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و همین روند ادامه خواهد داشت تا علاوه بر افزایش تولید میزان ارزبری کاهش پیدا کند.

 قیمت تمام شده ماسک صنعتی

معاونت صنایع وزارت صمت درباره تولید و توزیع ماسک در کشور گفت: قیمت کارخانه ای ماسک‌های صنعتی ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان است که تحویل شرکت‌های پخش مورد تایید سازمان غذا و دارو می‌شود. ماسک‌ها با قیمت منطقی تولید و تحویل مراکز درمانی می‌شود و مازاد این تولیدات قابلیت عرضه در سایر بخش‌های کشور را خواهد داشت.

او افزود: ماسک‌های مورد استفاده مردم از حوزه کارگاهی است اما  مازاد تولیدات ماسک‌های صنعتی هم قابلیت عرضه در بین مردم را خواهد داشت. با طراحی و ساخت ماشین آلات مورد نیاز این حوزه امروز بیش از ۳ میلیون ظرفیت تولید ماسک در کشور وجود دارد.

حرکت صنایع به سمت بورس کالا

او درباره حرکت صنعت به سمت مدیریت در بورس کالا گفت: در حوزه‌های مختلفی مثل مواد پتروشیمی یا ورق‌های فولادی در نظر داریم تا مصرف کنندگان عمده را با تعیین سهمیه و بررسی کارشناسی به سمت مچینگ بورس کالا و مصرف‌کنندگان عمومی تر را به سمت رینگ بورس سوق دهیم. ابزار‌های مناسبی در این سال‌ها طراحی شده و استفاده از بورس کالا می‌تواند شفافیت مناسبی ایجاد کند.

صادقی نیارکی افزود: ما به دنبال تامین حداکثری هستیم و در بورس کالا می‌توان این تامین را کنترل کرد؛ مردم هم می توانند به صورت ساده‌تر و عمومی‌تر از اقلام مورد نیاز خود بهره‌مند شوند.

کمیته خودرو نقش نظارتی در بازار ندارد

دبیر کمیته خودرو درباره اجرای طرح کنترل بازار سازمان حمایت گفت: نقش‌های نظارتی در وزارت صمت به سازمان حمایت مربوط می‌شود اما این موضوع که از سمت تنظیم بازار چیزی به ما ابلاغ شده باشد هنوز اتفاق نیفتاده است. عموما کمیته خودرو موضوع تولید و فروش را بر عهده دارد و مباحث نظارتی به سازمان حمایت مربوط می‌شود.

صادقی نیارکی با اشاره به حضور سرپرست وزارت صمت در جلسات کمیته خودرو گفت:  اگر نیاز به ورود کمیته خودرو به حوزه نظارت وجود داشته باشد آمادگی کمک به کنترل بازار را داریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید