وقتی بورس موتور تولید نقدینگی شد

کدخبر: ۳۴۹۹۴۹
اقتصادنیوز: افزایش اقبال عمومی به بازار سرمایه و ورود قابل توجه نقدینگی به این بازار، درحالی‌که به‌اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی مانع بروز تورم و التهاب در بازارهای موازی شده، به راهکاری برای افزایش درآمد مالیاتی دولت نیز تبدیل شده است.
وقتی بورس موتور تولید نقدینگی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، انتشار رسمی عملکرد درآمدهای مالیاتی دولت در سال 1398 ابعاد جالبی از کسب درآمد مالیاتی دولت از محل رونق بورس را نشان می‌دهد.

درآمد مالیاتی دولت از‌ محل مالیات بر ثروت از 3/7هزار میلیارد تومان در سال 97 به 8/3هزار میلیارد تومان در سال 98 افزایش یافته است (تغییرات 122درصدی).

عملکرد مالیات بر نقل و انتقال سهام در سال 98 حدود 4هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 97 بالغ بر 500 درصد رشد نشان می‌دهد، این میزان نزدیک به 50 درصد از کل مالیات بر ثروت در سال 98 می‌باشد.

نکته جالب اینکه مالیات بر ثروت در اسفند 98 نسبت به پایان آذر 98 حدود 60 درصد افزایش یافته است، از سوی دیگر شاخص کل سهام و ارزش معاملات سهام در همین بازه زمانی به‌ترتیب 45 و 91 درصد افزایش یافته است.

عباس علوی راد معتقد است، به‌نظر می‌رسد دولت به‌خوبی در حال استفاده از کارت رونق بورس در جهت کسب درآمدهای مالیاتی می‌باشد. حالا فقط این پرسش باقی می‌ماند: دولت چقدر نسبت به درآمدهای اکتسابی و آینده بورس مسئولیت‌پذیر خواهد بود؟

افزایش اقبال عمومی به بازار سرمایه و ورود قابل توجه نقدینگی به این بازار، درحالی‌که به‌اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، مانع بروز تورم و التهاب در بازارهای موازی شده، به راهکاری برای افزایش درآمد مالیاتی دولت نیز تبدیل شده است،

به‌عنوان مثال علی سعدوندی گفته بود بورس جاذب نقدینگی و مانع ابرتورم خواهد شد.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که روزانه حدود 1000 تا 1500 میلیارد تومان منابع نقدی جذب بازار سرمایه می‌شود، گفت: این حجم نقدینگی در صورت عدم جذب در بازار سرمایه می‌توانست اثرات منفی بر حوزه اقتصادی کشور داشته باشد.

رئیس سازمان بورس گفت: بازار سرمایه در زمان حاضر فرصتی برای اقتصاد کشور است که باید از آن استفاده کرد، اگر پول‌ها به بورس نمی‌آمد جای دیگر تورم ایجاد می‌کرد.

نکته جالب توجه اینکه اخیراً تعدادی از کارشناسان اقتصادی خواستار عرضه‌های گسترده دولتی با هدف جلوگیری از رشد غیر قابل توجیه بازار سرمایه شده‌ بودند.

همچنین کامران ندری از کارشناسان نزدیک به پژوهشکده پولی و بانکی از بورس به‌عنوان موتور سوم تولید نقدینگی و خلق پول بعد از بانک مرکزی و  بانکها نام برده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید