نگاه فعالان اقتصادی به وعده های کاندیداها

بازار ارز، خودرو و مسکن منتظر 2 رخداد سیاسی مهم

کدخبر: ۴۱۸۱۴۶
اقتصادنیوز: بازارها در گیر و دار دو رُخداد اصلی هستند و در حالت انتظار، استراتژی خود را به پیش می برند.
 بازار ارز، خودرو و مسکن منتظر 2 رخداد سیاسی مهم

به گزارش اقتصادنیوز، بازارها همچنان درگیر و دار دو رخداد اصلی منتظر روزهای آینده هستند. جنب و جوش بازارها البته بیشتر در بازار ارز خودنمایی می کند. موضوع انتخابات و مذاکرات وین دو رخداد اصلی هستند که نگاه فعالان بازارها را به خود جلب کرده است.

نخستین رخداد این است که با شائبه های پیش آمده پس از اعلام گزارش آژانس انرژی اتمی مبنی بر عدم همکاری تهران، صاحب نظران واکنش های امریکا و اروپا به این گزارش را نشان دهنده سایه انداختن این گزارش بر دور ششم مذاکرات وین می دانند. بازارها از این منظر، رخداد وین را با دقت بیشتر دنبال می کنند. گرچه اخبار رسیده در خصوص واکنش ها از سوی غربی ها مثبت ارزیابی نمی شود اما رئیس سازمان انرژی اتمی از ادامه تعاملات با تهران در خصوص مباحث هسته‌ای خبر می دهد.

در دومین رُخداد هم، انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شرایط خاص این دوره با عدم احراز صلاحیت چهره های نام آشنا با حساسیت بازارها دنبال می شود. معلوم نیست که نامزدهای انتخاباتی پس از انتخاب شدن چه تصمیمی در خصوص مسایل اساسی اقتصاد و سیاست خارجی خواهند گرفت. البته طرح های اقتصادی کاندیداها بدون ذکر منبع تامین مالی آن ها نگرانی صاحب نظران را فزونی بخشیده اما باید منتظر ماند که در صورت انتخاب شدن هر یک از نامزدها، مسیر برنامه ها چه سمت و سویی خواهد گرفت.

بازار ارز مقدم تر از همه بازارها از این دو رُخداد متاثر می شود. دلار در کانال 24 هزار تومان تثبیت شده و حتی خریداران شرایط موجود را به نفع خود می دانند و در انتظار فتح قله های بعدی هم هستند. در معاملات نیمایی هم همچنان نرخ موثر  دلار در کانال 20 هزار تومان قرار است و این در حالی است که شکاف میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد بیشتر شده است. دلار صرافی ملی و بازار متشکل ارزی، بیشتر میل به محدوده قیمتی کانال دلار بازار آزاد دارد. نتایج معلوم و مشخص از انتخابات و کندشدن روند مذاکرات وین چه بسا میتواند شرایط را به نفع خریداران تثبیت کند.

در بازار سهام روز آخر هفته همانطور که انتظار میرفت شاخص سهام با فشار سمت عرضه عقب نشینی کرد. البته با این وجود نشانه های مثبتی هم وجود دارد که بازار روز شنبه را هم می تواند برای بورس بازان امیدوارکننده متصور کند. بازگشت تعداد فروشندگان در موقعیت نمادهای بیشتر و کاهش تقاضا در موقعیت نمادهای کمتر نشان داده بازار تا حدودی نسبت به سرنوشت انتخابات و روند مذاکرات وین با تردید و نگرانی روبه روست. هر یک از نامزدها اگر انتخاب شوند، معلوم نیست که در خصوص مذاکرات وین و رفع تحریم ها چه تصمیمی خواهد گرفت و البته چه برنامه هایی را برای فاصله گیری اقتصاد ایران از شرایط سخت کنونی دارد.

در بازار مسکن و خودرو چالش اصلی نبود مشتری فعال و تقاضای موثر است. در بازار مسکن با وجود نشانه های مثبت مبنی بر کاهش قیمت ها، تعداد معاملات در واحدهای کوچک روبه کاهش ارزیابی شده است. با این وصف برخی از تداوم این وضعیت تا پایان تابستان خبر داده اند. هر چند برخی هم از سناریوی احتمالی شوک های روانی مربوط به مولفه های سیستماتیک ناشی از مذاکرات  وین و انتخابات به هر دو بازار خودرو و مسکن خبر میدهد. البته در بازار خودرو با وجود نبود تقاضای موثر، همچنان قیمت ها تابعی از نوسانات بازار ارز و انتظارات تورمی قرار دارد.

فارغ از دو رخداد موثر تعیین کننده در تحولات کنونی بازارها، انتظارات تورمی در خصوص وضعیت بودجه و دورنمای مبهم اقتصاد ایران همچنان ابهام و سردرگمی در بازارها را به اوج رسانده است. اکنون بازارها در حالت انتظار واقعا نمیدانند که تکلیف آنان در چند ماه آینده پیش رو تا پایان امسال چه خواهد بود.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید