پیش بینی هفتگی بازار سهام هفته چهارم خرداد

در انتظار عقبگرد بورس؟ /دو رخداد اثرگذار بر بازار

کدخبر: ۴۱۸۱۶۹
اقتصادنیوز: مختصات ترسیمی بازار سهام در هفته آینده از نگاه دو طیف از بازیگران متاثر از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و مذاکرات وین میتواند تعیین کننده باشد.
در انتظار عقبگرد بورس؟ /دو رخداد اثرگذار بر بازار

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس آخرین روز کاری هفته را با ریزش 0.76 درصد نزدیک 9 هزار واحد دنبال کرد. توصیف ساده بازار در روز آخر این بود که فروشندگان در روز آخر دوباره به صحنه آمدند و خریداران عقب نشینی کردند. با سایه انداختن رخدادهای احتمالی در روند مذاکرات وین، رفتار بورس بازان هم نشانه های تغییر را با خود به دنبال دارد. پس از ارایه گزارش آژانس در رابطه با عدم همکاری تهران پس از عدول از تعهدات برجامی، حالا واکنش کشورهای اروپایی و امریکا نسبت به این گزارش و اشاره تلویحی آنان روی سایه انداختن این گزارش روی روند مذاکرات احیای برجام، بسیاری از صاحب نظران را نسبت به به نتیجه رسیدن دور ششم مذاکرات وین به تردید انداخته است.

آنچه که در رفتار بورس بازان با نزدیک شدن به آن دیده میشود، بالاگرفتن حساسیت ها نسبت به دو رخداد مربوط به مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری است. اگرچه در چند ماه گذشته بورس بازان بی تفاوت به تحولات و رویدادها استراتژی های خود را در منطق مفهومی خود بارها تغییر دادند اما در نقشه ترسیمی بورس بازان، هر یک از این رُخدادها در دورنمای بازار تعیین کننده خواهد بود و به همین خاطر با حساسیت دنبال میشود.

به نظر میرسد با توجه به چارچوب زمانی رُخدادهای اثرگذار، رفتار بورس بازان حداقل در هفته آینده در شرایط انتظار دنبال شود. هفته آینده دور ششم مذاکرت وین (البته اگر به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران موکول نشود) درحالی آغاز میشود که در پایان هفته آینده (جمعه 28 خرداد)، انتخابات ریاست جمهوری برگزار میشود. سرنوشت هر یک از این رُخدادها به طور معنادار میتواند معنای جدیدی به دورنمای اقتصاد ایران بدهد.

طیفی از بازار روی این گزاره تاکید می ورزد، که تغییرات مربوط به صف های خرید و فروش و خروجی پول حقیقی ها از بازار بیانگر امیدواری بورس بازان به رسیدن به نقطه تعادل است؛ از دید آنان پس از تخلیه خرید و فروش های هیجانی اکنون بازار در آستانه رسیدن به نقطه تعادلی است که میتواند در تابعی از رفتارهای غیرهیجانی، میل بازار را نشان دهد. همسو با این گزاره، طیفی از بازار معتقدند همچنان هیجانات تعیین کننده شرایط کنونی است. همین دو طیف، انتظارات بازار از مذاکرات وین و انتخابات را در چارچوب خود تعریف میکنند. از دید طیف نخست چون بازار در آستانه رسیدن به نقطه تعادل است، اثر دو رخداد مزبور اگرچه بدون تردید معنادار اما مقطعی است و پس از آن بازار به مسیر قبلی برگردد. از نگاه طیف دوم، انتخابات و مذاکرات وین نه تنها تعیین کننده است، بلکه نیاز به زمان دارد تا بازار بتواند از پیامدهای آن به راحتی بگریزد.

با این اوصاف، تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان میدهد بازار از هفته آینده ممکن است شرایط متعادلی را پیش رو داشته باشد، هر چند که برخی پاسخگویان با اشاره به رفتار روز کاری آخر هفته معتقدند شرایط نزولی در انتظار بازار سهام است. هیچ یک از پاسخگویان دورنمای مثبتی برای هفته آینده قایل نشدند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید