آنچه باید درباره بازارها 23 خرداد 1400 بدانید

سیگنال تاخیر در توافق وین به بازارها/ دستورکار افزایش نرخ بنگاه ها

کدخبر: ۴۱۸۷۱۵
اقتصادنیوز: بازارها تاخیر در توافق مذاکرات وین را به عنوان سیگنال در استراتژی های کوتاه مدت چند روزه اعمال میکنند. این در حالی است که موضوع نتیجه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری هم روی بازارها سنگینی میکند.
سیگنال تاخیر در توافق وین به بازارها/ دستورکار افزایش نرخ بنگاه ها

به گزارش اقتصادنیوز، حالا با سپری شدن روز نخست مذاکرات وین و احتمال ادامه دار این روند مذاکرات در هفته های اینده به نظر میرسد که گمانه زنی های جدی و جدیدی درباره به نتیجه رسیدن بازگشت ایران و امریکا به برجام شنیده میشود. روسیه و ایران هر دو گفته اند که نوشتن و تقریر توافقات احتمالا دو هفته زمان میرد و عباس عراقچی صراحتا گفته که احتمالا دوبازه نیاز به کسب اجازه از پایتخت ها باشد.

آلمان اگر چه گفته سعی میکند این دور از مذاکرات دور پایانی باشد، اما تاکید کرده در این باره تضمینی نمیکند. احتمالا همانطور که پیش بینی میشد، رسیدن به توافق در وین حتی به دولت بعدی هم پیوند بخورد. به خصوص که همسو با تحولات جدید در وین، انتخابایت ریاست جمهوری در ایران نیز آخر هفته برگزار میشود و حالا با هر سناریوی احتمالی معلوم نیست چه اتفاقی در دولت آینده بر سر برجام خواهد آمد. هر چند که هیچ برنامه ای هیچ یک از کاندیداها علیه برجام سخن نگفتند و آن را مورد شماتت قرار ندادند.

حالا اما بازارها نسبت به این تحولات جدید واکنش نشان داده اند. در بازار ارز، خریداران پس از اخبار جدید از وین شروع به فشار در بازار پشت خطی کردند. با این نگاه احتمالا قیمت دلار دوباره در کانال 24 هزار تومان تثبیت شود. متناسب با سناریوی احتمالی، قیمت سکه و طلا هم متاثر قرار خواهد گرفت. بازار ارز و سکه البته نیم نگاهی به انتخابات دارد. اگر در این هفته تغییر یا تصمیم خاصی از سوی جریان های سیاسی صورت گیرد یا اتفاق خارق العاده ای شکل نگیرد، چه بسا که با تعیین کاندید احتمالی بازار خود را آماده برای انطباق با نتیجه احتمالی میکند.

در بازار سهام، بورس بازان از تداوم روند فعلی تعادل عرضه و تقاضا خبر میدهند. البته سمت تقاضا با چالش اساسی روبه روست و به همین خاطر فشار عرضه ها، شاخص را میتواند گاهاً نزولی کند. خبر مهمی که بورس بازان آن را به دقت رصد میکند، تغییرات نرخ سود است که براساس آمار جدید بانک مرکزی، همچنان در مسیر نزولی  قرار دارد. ناظران بازار سهام با حساسیت نتایج مذاکرات وین و انتخابات را پی می گیرند.

در بازار خودرو و مسکن، الگوی بازارها نسبت به روزهای قبلی تغییری نداشته است؛ قیمت ها در آستانه رسیدن به سطوح جدید است و همچنان سمت تقاضا فعال نیست. در این میان همچنان برای خودرو، فعالان خودرویی معتقدند تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و سرکار آمدن دولت بعدی، بهتر است افراد نیازمندهای خود را انجام دهند. در بازار مسکن نیز همچنان وضعیت رکودی بازار با وجود بالابودن هزینه نهایی تولید ممکن است تا پایان تابستان تغییری نداشته باشد اما همچنان وضعیت این بازار هم با توجه به دورنمای سرمایه گذاران ناپایدار است.

البته همسو با بازارها، موج افزایش قیمت محصولات بنگاه ها، همچنان که قبلا پیش بینی شده بود، همچنان در دستورکار است؛ در تازه ترین مورد 3 شرکت سیمانی از اصلاح قیمت محصول فله به میزان 12 درصد خبر داد.در همین یک شرکت غذایی هم از افزایش نرخ خبر داده است.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید