پیش بینی بازار سهام 25 خرداد 1400

صعود شاخص ممتد میشود؟/ نکته مهم در معاملات بورس

کدخبر: ۴۱۹۱۵۳
اقتصادنیوز: برآورد تحلیلگران و فعالان بورسی از بازار روز سه شنبه با وجود تاکید روی صعودی شدن شاخص، حاوی نکته مهمی است.
صعود شاخص ممتد میشود؟/ نکته مهم در معاملات بورس

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات بازار سهام در روز میانی هفته با تعادل سپری شد اما جنس این روند تعادلی به دلیل تقویت سمت تقاضا، شاخص را 8 هزار واحد به پیش راند. بورس بازان با نگاه به مسیر عرضه و تقاضا، امید به بهبود و رونق بورس در روزهای آتی را جدی میگیرند. البته اخبار مربوط به مذاکرات وین و انتخابات همچنان دو مولفه ای هستند که به صورت سایه روی روند دادوستدها سنگینی میکنند.

سمت عرضه و تقاضا همچنان به سود فروشندگان است اما به نظر میرسد بازار خود را برای صعود آماده میکند و میتوان پس از تخلیه تاثیر اخبار مربوط به انتخابات و احیای احتمالی برجام، مسیر روشن تری پیش روی بازار قرار گیرد. البته ترس و تردید رفتار بورس بازان را باید در ابهام اقتصاد ایران در سپهر سیاست خارجی پیوند داد.  

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز البته درباره بازار روز سه شنبه بسیار عجیب است؛ تمامی پاسخگویان روند صعودی شاخص را برای بازار پیش بینی کرده اند. از نگاه فعالان و تحلیلگران مسیر بازار برای صعودی شدن شاخص مهیاست اما روند معاملات را همچنان با وجود تعادلی فعلا به نفع عرضه میدانند. البته این نظرسنجی گویای تمام واقعیت نیست و رفتار بورس نشان داده میتواند تابعی از هیجانات پیش بینی نشده ای باشد که در دایره تحلیل ها نمیگنجد.

امید به روزهای آینده

  • امیرحسین واعظ  | کارشناس بازار سرمایه

لیدرهای بازار در معاملات روز دوشنبه خوش درخشیدند. در گروه خودرویی‌ها نمادهای خودرو و خپارس در کانون توجه بودند و حجم معاملات بالایی را به ثبت رساندند. در گروه پالایشی‌ها، شپنا و شتران در نیمه دوم بازار به صف خرید رسیدند و در گروه بانکی نیز طبق انتظار، وتجارت و وبصادر پیشتاز معاملات بودند.

صف خرید شستا و سبزپوشی لیدرهای گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی، صعود 0.8 درصدی شاخص کل را رقم زد. اما در مقابل حدود 200 نماد کوچک و بزرگ همچنان در صف فروش هستند، بازگشایی برخی نمادها با افت چند ده درصدی ادامه دارد و ارزش معاملات نیز جهش قابل توجهی نداشته است.

علاوه بر این، حجم عرضه حقوقی‌ها همچنان قابل توجه است و همین مسئله  مانعی برای رشد بیشتر شاخص‌کل بورس است. چه صف خرید لیدرهای بازار را به شایعات روز دوشنبه مرتبط بدانیم و چه آن را فرآیندی منطقی بدانیم، این روند باید در روزهای آتی ادامه داشته باشد تا ترس بازار کاهش و اعتماد سهامداران افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید