شاخص سهام خط صعود را ادامه میدهد

پیش بینی بورس دوم شهریور 1400؛محرک مهم بورس

کدخبر: ۴۳۵۲۷۵
اقتصادنیوز: سناریوی محتمل بازار سهام در روز سه شنبه با توجه به رفتار امیدوارکننده خریداران در روز دوشنبه، احتمال صعود شاخص را پررنگ کرده است.
پیش بینی بورس دوم شهریور 1400؛محرک مهم بورس

به گزارش اقتصادنیوز، در روز نخست شهریور (بعد از بازدهی مطلوب شاخص بورس در مردادماه) شاخص از یک مسیر نزولی به یک مسیر صعودی برگشت. در ابتدای معاملات روز دوشنبه از ساعت ابتدایی تا یک ساعت مانده به پایان معاملات، شاخص در یک مسیر نزولی قرار گرفت که البته با نزدیک شدن به ساعات پایانی، ریزش 6 هزار واحدی به یک عدد سه رقمی تقلیل یافت و این در حالی بود که در پایان معاملات، شاخص کل رنگ سبز را دوباره پس گرفت.

البته سمت تقاضا گرچه برای شاخص سازها چندان فعال نبود اما برای نمادهای کوچک بازار امروز تقاضا فعال ظاهر شد و رشد متناسبی داشت. در این روز اما شاخص کل هم وزن نیز رشد نزدیک یک درصدی را تجربه کرد. اتفاق مثبت معاملات دوشنبه امیدواری بازیگران بورس به فشار سمت تقاضا به سمت عرضه بود که در نهایت توانست با اختلاف اندکی به سود تقاضا به پایان برسد.

با این وصف معامله گران بورس تاکید دارند اقبال به بازار در روز دوشنبه با تغییرات مثبت بازگشایی کامودیتی ها در بازارهای جهانی و افزایش پله به پله نرخ دلار همراه بود. هرچند که هنوز بازیگران بورسی نسبت به تعیین تکلیف برخی رخدادها در انتظارند اما این بخش از معامله گران بورسی هم هنوز نسبت به دورنمای بازار مرددند.

در روز دوشنبه شاخص در محدوده 1.515 میلیون واحد قرار گرفت و این درحالی بود که از نگاه تکنیکالیست ها 1.525 میلیون واحد میتواند محدوده مقاومتی نام بگیرد. شاخص در شهریور در کانال 1.5 میلیون واحد قرار گرفت و برخی نسبت به ورود به کانال ها جدید هم خوش بین اند. با این وصف معاملات روز دوشنبه بازار شاهد دوربرگردان شاخص از مسیر نزولی به مسیر صعودی بود که امیدواری ها برای روز سه شنبه را پررنگ تر کرد.

اگرچه در روز دوشنبه خروجی پول حقیقی ها ممتد شد اما امتداد این خروج نتوانست سمت تقاضا را ضعیف کند و با توجه به برتری مطلق تعداد نمادهای صف خرید به صف فروش و پیشی گرفتن ارزش معاملات نمادهای دارای صف خرید نسبت به نمادهای دارای صف فروش، معاملات روز سه شنبه امیدوارکننده خواهد بود.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم نشان میدهد برای معاملات روز سه شنبه، انتظار برای صعودی شدن شاخص محتمل تر است، اگرچه به دلیل عدم تعیین تکلیف برخی رویدادها و اتفاقات و ابهام در سرنوشت آن ها، نوسانی شدن شاخص به مثابه روز دوشنبه دور از انتظار نخواهد بود.

نگاه کارشناس | مهمترین محرک بورس

  • امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه

رسیدن شاخص‌کل به کانال 1.5 میلیون واحد، نقطه سیبل و هدف بسیاری از سهامداران بود و در نتیجه حالا که نمادهای لیدر در هفته‌های اخیر رشد مطلوبی داشته‌اند، گروهی از سهامداران در حال نقد کردن سبد خود هستند. از سوی دیگر از نظر تکنیکالی شاخص‌کل به مقاومت مهم خود رسیده‌است و در نتیجه احتمال اصلاح (هر چند کوتاه و موقت) آن وجود دارد.

مهم‌ترین محرک رشد بورس در یکی دو هفته اخیر، به اوج‌گیری قیمت دلار باز می‌گردد و به نظر می‌رسد با تداوم صعود ارزها، بازار سرمایه هم مسیر صعودی خود را ادامه دهد.

 

  • 22587
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید