تحلیل هفته نخست شهریور 1400

رکوردشکنی های متوالی در بورس

کدخبر: ۴۳۵۷۹۶
اقتصادنیوز: شاخص بورس با بازدهی هفتگی 3.3 درصدی در هفته نخست آخرین ماه تابستان روبه رو شد. تداوم وضعیت کنونی بازار در هفته جاری از نگاه بازیگران چندان دور از دسترس نیست.
رکوردشکنی های متوالی در بورس

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در هفته جاری در ادامه هشتمین هفته متوالی بازدهی مثبت شاخص، با بازدهی 3.3 درصدی روبه رو شد. در هفته جاری شاخص از محدوده کانال 1.5 میلیون واحد با 50 هزار واحد افزایش به 1.550 هزار واحد رسید. البته برای بارهای متوالی بازار با رکوردشکنی های متوالی در دو روز آخر هفته مواجه شد؛ به طوریکه معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه (روز آخر هفته) شاهد سه رکوردشکنی پیاپی ارزش معاملات خرد، اختلاف سرانه معاملات حقیقی و وقفه  معاملاتی 20 نماد به دلیل تغییرات 20 درصدی قیمت سهام (از مهر99 تاکنون) بود (دو نمودار مربوط به ارزش معاملات خرد و سرانه خرید و فروش حقیقی ها برگرفته از کانال خلاصه بازار است). 

در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، شاخص بورس درحالی که در ساعت ابتدای معاملات به رشد 4 هزار واحدی رسیده بود که در ادامه با تقلیل وضعیت رشد ناشی از فشار سمت عرضه در نمادهای شاخص ساز، به نوعی درجا زد. اما پایان ماجرا بازیابی توان سمت تقاضا بود که توانست آن ها در نمادهای شاخص ساز دوباره فعال کند تا شاخص در پایان با رشد 0.4 درصدی از نیمه کانال 1.550 میلیون واحد عبور کند. البته تقاضا در نمادهای کوچک بازار نسبت به شاخص سازها بسیار پرتوان تر بود؛ به طوریکه شاخص کل هم وزن در پایان معاملات رشد 1.3 درصدی را تجربه کرد.

مولفه ها و نشانگر های معاملات امروز بازار نشان میدهد بازار همچنان در یک وضعیت خوش بینانه به سر می برد و ممکن است این وضعیت را به هفته بعد هم تسری بدهد؛ در روز آخر معاملات ورودی پول حقیقی ها به بازار مثبت شد و ورودی پول به صندوق ها با درآمد ثابت همچنان منفی است؛ در واقع الگوی روز گذشته تکرار شد. تعداد نمادهای دارای صف خرید نسبت به نمادهای دارای صف فروش امروز به 6.5 برابر رسید که همچنان از اختلاف بالای نمادهای دارای صف خرید نسبت به صف فروش حکایت دارد.

همسو با تحولالت فعلی رفتاری بازیگران بورس که شرایط صعود را در بازار پایدار کرده است؛ خوش بینی ها به کابینه ابراهیم رییسی کم کم به نظر میرسد از ماه های آینده رنگ واقعی تر به خود بگیرد. با توجه به رای اعتماد مجلس به کابینه ابراهیم رییسی که عصر چهارشنبه انجام شد، از هفته آینده بازار جدی تر سیاست  گذاری ها در حوزه اقتصاد را پی میگیرد. همسو با این خوش بینی ها هنوز سرنوشت مذاکرات وین به سرانجام نرسیده و به نظر میرسد در شرایط فعلی در کوتاه مدت به نتیجه نرسد.

نگاه کارشناس | محرک پایدار رشدی بورس

  • امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه

در هیاهو و رکوردشکنی‌های سیاه در زمینه کرونا، بازارها نیز در هفته اخیر صعودی بودند. چشم و چراغ تمام بازارها نیز نرخ دلار است که تا این لحظه از نیمه کانال 27 هزار تومان هم فراتر رفته است و به نظر می‌رسد تا محدوده 30 هزار تومان هم مانعی بر سر راه خود نبیند.

فرآیند تایید صلاحیت وزرا همچنان ادامه دارد اما به طور قطع تا شروع معاملات بورس در هفته آتی، تکلیف تایید صلاحیت آن‌ها مشخص خواهد شد. از همین حالا می‌توان حدس زد که اکثر وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهند گرفت و شاید تنها درباره یکی دو نفر از آن‌ها جای تردید وجود داشته باشد. با انتصاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، پازل تیم اقتصادی در حال تکمیل شدن است و فقط رئیس‌کل بانک مرکزی باقی  مانده که بین دو گزینه همچنان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد.

در نتیجه انتظار می‌رود در هفته آتی، ابهامات سرمایه‌گذاران بابت تیم اقتصادی دولت رفع شود و دو موضوع رفع تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده باقی بماند. درباره مولفه اول فعلا اتفاق تازه‌ای رخ نداده است اما معاون اول رئیس‌جمهور درباره پول‌های بلوکه شده، وعده‌های تازه‌ای داده است.

 معاملات این هفته با رکوردشکنی مجدد در ارزش معاملات خرد به پایان رسید و نکته مهم‌تر آن‌که شاخص‌کل در برخورد با محدوده مقاومتی خود، واکنش شدید نشان نداد. ترس و طمع سهامداران دوباره اوج  گرفته است و برخی از سهامداران که در 12 ماه اخیر معاملات بالایی نداشتند، دوباره به فکر تزریق نقدینگی افتاده‌اند.

اگرچه نماگر بازار امروز بین سبزپوشی و قرمزپوشی رفت و آمد چند باره داشت اما همچنان رشد دلار مهم‌ترین محرک تقاضا در بازار است.

 

  • ارزش
  • سرانه خرید و فروش
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید