بازار سهام تحت تاثیر عرضه اولیه ها

امیدی به برگشت شاخص بورس هست؟

کدخبر: ۴۳۸۸۷۰
اقتصادنیوز: معاملات روز چهارشنبه در شرایطی تحت تاثیر سمت عرضه قرار دارد که جابه جایی نقدینگی ناشی از دو عرضه اولیه حاضر در بازار، میتواند سمت عرضه را بیشتر تقویت کند.
امیدی به برگشت شاخص بورس هست؟

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات روز سه شنبه با فشار سمت عرضه، افت یک درصدی شاخص کل بورس را در پی داشت. شاخص کل هم وزن نیز با افت 0.9 درصدی مواجه شد. با ارزیابی شرایط فعلی، به نظر میرسد میل به تداوم فعال ماندن سمت عرضه میتواند بازار روز چهارشنبه را نیز دوباره نزولی کند.

اگرچه وضعیت عملکردی بازار سهام نشان میدهد که ورودی پول حقیقی ها به سهام منفی و ورودی پول حقیقی ها به صندوق ها با درآمد ثابت مثبت شد، اما همچنان سرانه خرید حقیقی ها (البته با کاهش شکاف) نسبت به سرانه فروش حقیقی ها به نفع خریداران در جریان است. البته معاملات خُرد سهام پس از مدت ها به زیر 10 هزار میلیارد تومان رفت. نسبت تعداد نمادهای دارای صف فروش نسبت به تعداد نمادهای دارای صف خرید نیز به نفع فروشندگان به 1.4 برابر رسید.

تغییرات شکل گرفته در معاملات امروز توان فروشندگان را در ساعات پایانی بیشتر نشان میدهد. با تغییرات کامودیتی ها و کاهش آرام و تدریجی نرخ دلار در بازار ارز، بخشی از خریداران در وضعیت انتظار قرار دارند. البته سهام صادراتی محور در صدر لیست انتظارات بورسی ها هستند، در جریان معاملات به تناسب ریزش قیمت دلار، تقاضا برای این نوع از سهام نیز کاهشی بوده است. سهام ریالی تورمی نیز فعلا در تب و تاب بازار در نوسان هستند.

با فرآیند فشار سمت عرضه، شاخص امروز به سطح 1.523 میلیون واحد برگشت و این در حالی است که تداوم وضعیت کنونی میتواند شاخص را به لبه ابتدایی کانال 1.5 میلیون برساند و در یک وضعیت بدبینانه دوباره به کانال پایین تر سوق دهد. این برای دومین هفته متوالی در شهریور است که شاخص در آخر هفته در آستانه ورود به کانال پایین تر از 1.5 میلیون واحد است.

اگرچه نوسانات کنونی بازار سهام در محدوده فعلی رسیدن به نوعی تعادل ارزیابی میشود اما به نظر میرسد فعلا بازار سهام در همان محدوده کانالی در رفت و برگشت باشد. با این وصف تحرکات بازار فعلا در انتظار سیاست های جدی دولت در قبال تامین کسری بودجه است. از این منظر بسیاری معتقدند باید منتظر بود که دولت در دو جبهه سیاست داخلی برای خروج از چالش های پیش روی اقتصاد ایران (با اولویت، تامین کسری شدید بودجه) و سیاست خارجه برای رفع پرونده هسته ای (با اولویت، پیگیری مذاکرات برجامی وین) چه رویکردی را دنبال خواهد کرد و همین روشن نمایی از سیاست ها میتواند شرایط را در دوره های میان مدت و بلندمدت تغییر دهد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم تایید میکند که معاملات روز چهارشنبه همچنان فشار سمت عرضه را ممکن است به دنبال داشته باشد. با توجه به عرضه اولیه های فردا (کیمیاتک و فجهان) باید منتظر جابه جایی نفدینگی در بازار و فشار سمت عرضه (با فروش برخی از سهام در پرتفوی سهم ها و خرید سهم های عرضه اولیه) باشیم. عرضه اولیه #فجهان و #کیمیاتک در کل بالای 2.7 همت پول را از بازار جذب می کند. این عدد 1.5 برای نقدینگی مورد نیاز #اپال و نزدیک نصف نقدینگی #شستا (بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه ایران) است. اگرچه تجربه بازار در دو ماه قبلی نشان داد که بازار میتواند هر آن که اراده کند، سمت تقاضا را تقویت کند و مانع از ریزش شاخص از یک محدوده معین شود.

  • 2 (1)
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید