جای پای فروشنده ها در بورس

پیش بینی بورس فردا 19 مهر 1400/روز سخت برای خریداران

کدخبر: ۴۴۶۴۲۱
اقتصادنیوز: خریداران بورس اگرچه در دو روز گذشته نتوانستند توان خود را بازنمایی کنند اما فروشندگان بورس فعلا جایگاه خود را مستحکم نگه داشته اند.
پیش بینی بورس فردا 19 مهر 1400/روز سخت برای خریداران

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات روز یکشنبه بازار سهام با تحرکات سمت عرضه دنبال شد، همین مسئله باعث شد شاخص دوباره با تداوم مسیر نزولی به نیمه کانال 1.45 میلیون واحد سقوط کند. شاخصه های عملکردی بازار سهام گویای این مسئله است که سمت عرضه در دومین روز هفته سوم مهر همچنان فعال ظاهر شده است. اگرچه جریان نقدینگی صندوق های با درآمد ثابت مثبت بود اما جریان ورودی نقدینگی به بازار سهام منفی ارزیابی شد.

در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود، سهام کامودیتی محور در مدار نزولی بود، بازار اکنون منتظر بازگشایی بازار کامودیتی ها و سهام کامودیتی محور است که به نظر میرسد در صورت تغییرات بازارهای جهانی، میتوان شاهد تحرکات دیگری در این باره بود. سهام صادرات محور هم البته متاثر از بازار ارز در یک وضعیت نوسانی روبه پایین دنبال شد. به نظر میرسد تغییرات بازار فعلا موتور از همان دو موتور دلار و کامودیتی ها حرکت خواهد کرد. ریسک های سیستماتیک مربوط به سیگنال های مثبت از احتمال دوباره از سرگیری مذاکرات وین از فعال شدن خریداران در سمت تقاضا جلوگیری کرده و به همین تناسب از نگاه بورس بازان، مانعی برای رشد دوباره سهام صادرات محور بوده است.

با از سرگیری فعال شدن عرضه ها از ابتدای هفته جاری و تداوم آن در معاملات یکشنبه، به نظر میرسد معاملات روز دوشنبه هم  تحت تاثیر بازگشایی بازارهای جهانی قرار دارد. البته عرضه ها فعال باقی می مانند اما سمت تقاضا میتواند  دوباره توان خود را بازیابی کند. از این حیث بازار روز دوشنبه با توجه به نقطه های حمایتی و شکست شاخص میتواند با اهمیت تلقی شود. در معاملات امروز، افت ارزش معاملات امروز محسوس بود به نحوی که در 2.5 ماه اخیر بی سابقه بود (جدول زیر برگرفته از کانال خلاصه بازار است).

نگاه کارشناس |  گمانه زنی های جدید از بازار سهام

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

قرمز شدن بازار سرمایه، بهانه‌ای است برای سهامداران تا به دنبال دلایل افت شاخص‌کل باشند. اما حجم اتفاقات در حاشیه بازار سرمایه آن قدر زیاد شده است که اگر امروز بورس صعودی میشد باید تعجب می‌کردیم!

از یک سو رئیس کل بانک مرکزی با تاخیر چند ماهه مشخص شد. صالح‌آبادی در بین گزینه های بالقوه  سکانداری بانک مرکزی، مسلط‌ترین فرد به مباحث بازار سرمایه است و این مسئله می‌تواند شمشیر دولبه‌ای باشد چرا که این میزان تسلط می‌تواند هم در سمت حمایت از بورس ظهور کند و هم بازار سرمایه  را به منبع تامین مالی برای دولت تبدیل کند.

از سوی دیگر شایعات حاشیه‌ای در روزهای اخیر افزایش یافته و برخی از احتمال تغییر در ریاست سازمان بورس سخن می‌گویند. تغییر در مدیریت هر سازمان و مجموعه‌ای طبیعی است اما اگر این تغییر به واسطه فشار از سوی مجلس  یا هر یک از قوا باشد، باز هم دغدغه دخالت‌های بیجا در بورس را برای سهامداران زنده می‌کند.

تحرکات دیپلماتیک در منطقه هم افزایش یافته است و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح شده است. این گمانه زنی‌ها کاهش قیمت ارز را روز جاری به همراه داشت و با این شرایط ضلع سوم برای افت شاخص کل تکمیل شد.    

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید