رشد شاخص متوقف می ماند؟

پیش بینی بورس فردا 20 مهر 1400/جای پای محکم فروشندگان بورس

کدخبر: ۴۴۶۶۶۰
اقتصادنیوز: در معاملات روز سه شنبه همچنان ردپای فروشندگان دیده و با توجه به شاخص های عملکردی، سمت عرضه فعلا پرتوان ارزیابی میشود.
پیش بینی بورس فردا 20 مهر 1400/جای پای محکم فروشندگان بورس

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه بازار در یک وضعیت رفت و برگشت به مثابه عملکرد یک فنر، دوباره به نقطه ابتدایی بازگشت. از این حیث بازار بیشتر درجا زد، هر چند که تغییرات اندکی هم در بازار شکل گرفت.

با تحرکات ابتدایی سمت تقاضا، شاخص تا 5 هزار واحد هم پیش رفت اما در پایان معاملات تحرکات سمت عرضه، رشد شاخص را به زیر 2 هزار واحد رساند و کمتر از 0.1 درصد رساند. این در حالی بود که با ادامه فشار سمت عرضه در نمادهای کوچک، شاخص کل هم وزن رنگ عوض کرد و با افت اندکی مواجه شد.

تحولات سمت عرضه و تقاضا که همچنان برای سومین روز متوالی جریان ورودی نقدینگی به بازار سهام را منفی کرده است، فعلا دست برتر را در اختیار فروشندگان قرار داده اما به نظر میرسد معاملات روز دوشنبه سیگنالی برای فروشندگان در روز سه شنبه باشد.

خریداران در روز دوشنبه سعی کردند با حرکت روبه جلو از فشارهای سمت عرضه بکاهند و بتوانند عدد شاخص را از نقطه میانه کانال 1.4 میلیون واحد فاصله بدهند اما با وجود تغییرات مثبت کامودیتی ها به دلیل فشار فروشندگان در بازار ارز، موتورهای رشد از کار افتادند و شاخص سازها هم اسیر فشار عرضه ها قرار گرفتند.

تقاضا در بازار فعلا با همان ویژگی تردید و انتظار با گام های مطمئنی در بازار حضور ندارد. اگرچه سیگنال های مثبت برای از سرگیری مذاکرات برجامی در وین، مثبت ارزیابی میشود اما بازار فعلا در یک دامنه محدود در حرکت است.

شاخصه های عملکردی بازار سهام گویای این است که سیگنالی به خریداران در سمت تقاضا داده نمیشود. ورودی جریان پول به صندوق های درآمد ثابت مثبت ارزیابی شد؛ به طوریکه دومین رکورد در نسبت ارزش معاملات درآمدثابت به کل ارزش معاملات  در تاریخ بازار سرمایه ایران ثبت شد. این نسبت در روز دوشنبه به بالای 91 درصد رسید.

به عبارت بهتر در این روز بالای 60 همت ارزش معاملات داشتیم که حدود 4.6 همت آن سهام بود و بقیه به درآمدثابتها اختصاص یافته بود. متاسفانه با داغ تر شدن درآمد ثابتها، انتظار توجه به سهام کمتر می شود.

این در حالی بود که افت ارزش معاملات خرد به کمترین مقدار در 4 ماه اخیر رسید. از نگاه تحلیلگران روزهای کم رونق بورس، اکثرا در مهر 1400 در حال ثبت هستند و امروز نیز با ثبت ارزش معاملات خُرد به میزان 46،473 بی رونق ترین روز در 4ماه اخیر رقم خورد (نمودارها از کانال تحلیلی خلاصه بازار گرفته شده است).

در معاملات روز دوشنبه سرانه خرید و فروش حقیقی ها به نفع فروشندگان و تعداد نمادهای دارای صف فروش 1.4 برابر تعداد نمادهای دارای خرید بود. با نشانه های موجود در بازار، تحلیلگران بازار را در شرایط کنونی منفی و کم رونق ارزیابی میکنند.

به نظر میرسد ردپای فروشندگان در دو روز پایانی هفته (سه شنبه و چهارشنبه) هم پررنگ باشد و شاخص به همین دلیل احتمالا در دامنه محدودی در همان کانال 1.4 میلیون واحد دنبال شود.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نشان میدهد که خریداران در روز سه شنبه با وجود تحرکات شکل گرفته در برخی نمادها و تک سهم ها، همچنان اسیر فشار عرضه کنندگان قرار دارند. این در حالی است که به نظر میرسد فعلا بازار در شرایطی قرار دارد که نمیتوان چندان شانس مهمی برای خریداران قایل شد.

هرچند که تجربه نشان داده به غیر از نشانه های موجود، رفتار بورس بازان در بسیاری از مواقع اسیر هیجانات خرید و فروش شده و هر آن میتوان شاهد تغییرات در جهت حرکت شاخص نیز باشیم.

 

  • 1
  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید