نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25 آبان

نرخ مبادله‌ای، مبنای ارز بودجه

کدخبر: ۴۵۴۸۴۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
نرخ مبادله‌ای، مبنای ارز بودجه

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 آبان 1361؛ تغییرات جدید در سطح مسوولان بنیاد مستضعفان

در پی انتصاب سرپرست جدید بنیاد مستضعفان، روابط عمومی این بنیاد اعلام کرد، ازسوی سیدمهدی طباطبایی، سرپرست بنیاد مستضعفان هیات امنای جدید نگهداری و فروش اشیا منقول بنیاد مستضعفان تعیین شدند. براساس همین گزارش اعضای هیات امنای جدید نگهداری و فروش اشیا منقول بنیاد عبارتند از: حاج‌حسین برهمند، حاج‌محمد رخ‌صفت، حاج‌‌احمد نوری‌همدانی، حاج ماشا‌الله رحیمی و حاج مصطفی خراسانی همچنین ازسوی سرپرست جدید بنیاد مستضعفان، محسن طباطبایی‌پور به سمت مسوول بخش فرهنگی بنیاد و سیدتقی پروبخش به سمت مسوول بخش استان‌ها و مهندس عزت‌الله قاعدی به سمت مامور تشکیل دفتر برنامه‌ریزی این بنیاد منصوب و مشغول به کار شدند.

25 آبان 1371؛ مشکلات احداث و عمرانی شهرهای جدید بررسی شد

سمینار شهرهای جدید در شهر جدید هشتگرد با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، معاون امور مسکن، مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره شهرهای جدید سراسر کشور آغاز شد. در این سمینار مشکلات مربوط به احداث و عمران شهرهای جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در اولین روز برپایی این سمینار، آقای نژادحسینیان وزیر صنایع سنگین از بخش صنعتی شهر جدید هشتگرد و یکی از واحدهای تولیدی بزرگ این شهر دیدن کرد. شهر جدید هشتگرد دارای 2 بخش مسکونی و صنعتی است که در بخش مسکونی اسکان بیش از 500 هزار نفر طراحی شده است و در بخش صنعتی نیز تجهیزات لازم برای استقرار واحدهای بزرگ صنعتی فاقد آلودگی محیط‌زیست در 3 فاز به اجرا درآمده است.

25 آبان 1381؛ قرارداد سه‌جانبه ایران، انگلیس و افغانستان امضا شد

رئیس ستاد صادرات محصولات غذایی وابسته به انجمن متخصصان علوم و صنایع غذایی اعلام کرد: قرارداد سه‌جانبه بین بخش خصوصی ایران، انگلیس و افغانستان برای خرید عمده کالاهای صنایع غذایی، صنعتی و مصرفی از شرکت‌های ایرانی از زمان برگزاری نمایشگاه کابل 2003 منعقد شد. «نمایشگاه کابل 2003» قرار است بهمن‌ماه امسال در افغانستان برگزار شود. محمد بیستونی گفت: این قرارداد، دومین مرحله از برنامه حضور گسترده تجار و تولیدکنندگان برتر تمام کالاها و خدمات ایرانی در بازار افغانستان است که به امضای بخش خصوصی انگلستان و افغانستان رسید. وی افزود: به موجب این قرارداد در جریان برگزاری نمایشگاه «کابل 2003» طرف انگلیسی متعهد شده تا درخصوص فروش عمده محصولات ایرانی به کشورهای خارجی و نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در قالب انعقاد قرارداد با شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه اقدام کند. وی اضافه کرد: طرف انگلیسی همچنین متعهد شد علاوه‌بر افغانستان کالاهای موضوع قرارداد یادشده را به‌صورت عمده‌فروشی از طریق انبار در بخش خصوصی انگلستان به کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، دانمارک و شمال آلمان نیز صادر کند.

همکاری ایران و ژاپن در ساخت قطار بدون راننده

یک شرکت ایرانی و یک شرکت ژاپنی در ساخت قطار الکترونیکی بدون راننده با یکدیگر همکاری و مشارکت می‌کنند. این قطار قرار است برای استفاده در خط آهن زمینی شهری در مشهد مقدس ساخته شود. قرارداد ساخت این قطار میان‌ مقامات دو شرکت امضا شده و ارزش آن دو میلیارد ین معادل 16 میلیون دلار برآورد شده است. قرار است این قطار الکترونیکی در سال 1383 به ایران تحویل و در سال 84 در مشهد راه‌اندازی شود. طول خط آهن شهری قطار بدون راننده در مشهد 20 کیلومتر است و عملیات حرکت باز و بسته شدن درها و علائم راهنمایی و رانندگی به‌صورت خودکار و بدون راننده صورت می‌گیرد.

25 آبان 1391؛ نرخ مبادله‌ای مبنای ارز بودجه سخنگوی مرکز مبادلات ارزی

در مورد امکان مبنا قرار گرفتن نرخ ارز در این مرکز در تدوین بودجه سال آینده معتقد است که با توجه به تعمیق بازار ارز از طریق مرکز مبادلات ارزی و مبنا قرار گرفتن نرخ مبادله‌ای برای قیمت‌گذاری و تسویه در کشور قانون‌گذار در تنظیم بودجه سنواتی می‌تواند به‌عنوان یک راهکار اساسی نرخ مبادله‌ای را مبنای بودجه‌ریزی خود قرار دهد. کریمی خاطرنشان کرد: نرخ مبادله‌ای در آینده نه‌چندان دور مبنای قیمت‌گذاری کالاها و خدمات و صورت‌های مالی و دارایی‌ها در کشور خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که «برخی از صادرکنندگان اعلام کرده‌اند که ارز حاصل از صادراتشان باید به نرخ 3 هزار تومان در اتاق مبادلات ارزی توسط دولت خریداری شودغ آیا بانک مرکزی این نرخ را قبول دارد؟» پاسخ داد: نرخ ارز براساس روند متغیرهای غیراقتصادی و تحولات ارزی در بازارهای جهانی از سوی بانک مرکزی از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور راهبری می‌شود. بر این اساس، هدف سیاست‌گذار پولی و ارزی کشور، یکسان‌سازی نرخ ارز است و از این رو، نرخ‌های دیگر مورد تایید بانک مرکزی نیست.

قیمت خودروهای داخلی

نام خودرو قیمت (تومان) تندر  26.000.000

مگان 59.500.000

پراید 111 13.500.000

ویتارا فول 95.000.000

ماکسیما 91.000.000 

تیپ6 39.000.000

207 اتومات 45.000.000

پژوپارس اتومات 32.600.000

پژو 405 دوگانه‌سوز 21.500.000

تیبا 15.700.000

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید