نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28 آبان

قطعنامه اتحادیه اروپا به نفع ایران تنظیم شد

کدخبر: ۵۳۵۵۳۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
قطعنامه اتحادیه اروپا به نفع ایران تنظیم شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشدار مشاور روحانی به رئیسی/ دیپلماسی افراط‌گرایان کشور را در آستانه جنگ قرار می دهد

28 آبان 1352؛ اعراب از فشار نفتی خود به اروپا کاستند

کشورهای عربی تولیدکننده نفت از میزان فشار نفتی خود به کشورهای اروپایی عضو بازار مشترک تا حدی کاستند و اعلام کردند که در ماه دسامبر از کاهش 5 درصد دیگر از میزان تولید نفت خود برای کشورهای اروپایی خودداری خواهند کرد. کشورهای اروپایی عضو بازار مشترک اخیرا اعلامیه‌ای صادر کردند که در آن از خواسته اعراب در مورد تخلیه مناطق اشغالی طرفداری شده بود.

واکنش رابرت مالی به تصویب قطعنامه علیه ایران/ پایبندی تهران به ان‌پی‌تی ضروری است

دولت اسرائیل از صدور این اطلاعیه به شدت اظهار تاسف کرده، کشورهای عربی ضمن کاستن از فشار نفتی خود بر اروپا، فشار خود را به ژاپن افزایش داده‌اند، تا این کشور را وادار به قطع رابطه با اسرائیل کنند.

وزیران نفت کشورهای عربی تولیدکننده نفت طی جلسه‌ای که دیشب در آپارتمان شیخ زکی‌یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی در پایتخت اتریش تشکیل دادند تصمیم گرفتند به عنوان قدردانی از سیاست کشورهای اروپایی نسبت به اعراب در ماه دسامبر تحریم صدور نفت به برخی از کشورها را تعدیل کند.

کاهش پنج درصد دیگر از میزان صدور نفت به کشورهای عضو بازار مشترک اروپا که قرار بود در ماه دسامبر عمل شود، تنها در مورد هلند به مورد اجرا گذاشته خواهد شد و از میزان صدور نفت به بقیه کشورهای اروپایی کاسته نخواهد شد. این تصمیم شامل تحریم صدور نفت به ایالات‌متحده و کاهش 25 درصد از میزان صدور نفت که هم‌اکنون به مرحله اجرا درنخواهد آمد.

28 آبان 1382؛ قطعنامه اتحادیه اروپا به نفع ایران تنظیم شد

با ارائه قطعنامه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران که در آن ایران ناقض سیستم پادمان پیمان منع تولید و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای معرفی شده است، اختلاف‌نظر آمریکا و اروپا درباره ایران بیش از پیش تشدید شد.

منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده‌اند سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای را تهیه کرده‌اند که در آن ایران ناقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای معرفی نشده است.

ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های احتمالی علیه تهران، مستلزم آن است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را ناقض پیمان منع تولید و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای معرفی کنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعتراف کرد در میان 34 عضو از شورای حکام 35 نفری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت چندانی از ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد.

28 آبان 1392؛ چهار شرط پاریس برای توافق با تهران

در شرایطی که دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 تا 24 ساعت دیگر در شهر ژنو برگزار خواهد شد، تحولات و تحرکات هفته اخیر می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیرگذار باشد.

مذاکراتی که به گفته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، فرصتی واقعی برای حل پرونده هسته‌ای ایران است، اما در مقابل، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه این فرصت را منوط به تحقق چهار شرط کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در سفر به اراضی اشغالی در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که پاریس هرگز اشاعه هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد و چهار درخواست را که به ادعای او برای موفقیت‌آمیز بودن هر توافقی باید اجرایی شود، مطرح کرد.

اولاند گفت: فرانسه خواهان یک توافق موقت است، ولی بر مبنای چهار نکته؛ اولین درخواست این است: هم‌اکنون همه تاسیسات هسته‌ای ایران را تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دهید. نکته دوم: غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورید. سوم: ذخایر فعلی را کاهش دهید و در درنهایت ساخت رآکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کنید. اینها نکاتی هستند که برای ما به‌منظور تضمین هرگونه توافقی ضروری هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید