انتقاد از برنامه هفتم توسعه/ زنان آسیب پذیر را فراموش کرده اند

کدخبر: ۵۸۸۳۳۹
اقتصادنیوز: نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با اعلام این آمار روی تبعات رشد جمعیت زیر خط فقر بر سلامت اجتماعی هشدار داده و تأکید کرده «۲۸ میلیونی شدن جمعیت زیر خط فقر، زنگ خطر حوزه سلامت اجتماعی را به صدا در آورده‌است.»
انتقاد از برنامه هفتم توسعه/ زنان آسیب پذیر را فراموش کرده اند

به گزارش اقتصادنیوز ، روزنامه جوان نوشت:سقوط اقتصادی برخی اقشار جامعه در یک دهه اخیر، رشدحاشیه‌نشینی، افزایش آمار اعتیاد، فساد، افزایش مهاجرت به شهر‌های بزرگ، زنانه شدن چهره آسیب‌های اجتماعی از جمله هشدار‌هایی است که اگر نسبت به ساماندهی و مقابله با آن در برنامه هفتم توسعه جدی نباشیم، به زودی در حوزه سلامت اجتماعی جامعه با بحران جدی روبه‌رو می‌شویم.

نکته قابل‌تأمل اینجاست که به رغم رشد جمعیت زیر خط فقر و تبعات آن روی سلامت اجتماعی و اثرگذاری روی رشد آسیب‌ها و گرفتاری بیش از یک سوم جمعیت کشور در چرخه آسیب‌های اجتماعی، این مسئله در برنامه هفتم توسعه از اولویت متناسب با اهمیت خود برخوردار نیست.

در واقع اگر چه بحث آسیب‌های اجتماعی در لایحه برنامه هفتم توسعه همچون قانون برنامه ششم توسعه دیده شده‌اســت، اما متأسفانه اولویت‌های پیشنهاد شده در لایحه برنامه هفتم توسعه تفاوت چندانی با اولویت‌های تعیین‌شده دربرنامه ششم توسعه ندارند.

از سوی دیگر بی‌توجهی به مقوله زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه آسیب‌های اجتماعی است که در لایحه برنامه هفتم دیده نشده‌است، روند زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌هایی همچون مصرف دخانیات، اعتیاد و مفاسد اجتماعی باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد که متأسفانه دولت در بستر لایحه نسبت به آن چشم‌پوشی داشته و مورد توجه قرار نگرفته، این در حالی است که زنان به مراتب آسیب‌پذیرتر از مردان هستند.

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرده‌است که در آن می‌گوید ۶۰ درصد شاغلان کشور تحت پوشش بیمه‌ای نیستند. این نهاد همچنین می‌گوید ۸۹ درصد فقرای ایران از شاغلان سابق و فعلی تشکیل می‌شوند.

در واقع ۶۰ درصد از افراد شاغل جامعه در بازار غیر‌رسمی مشغول به کارند؛ بازاری که حداقل‌های حقوقی و حمایتی همچون بیمه را هم برای افراد در نظر نمی‌گیرد. در واقع در بازار غیر‌رسمی مردم و نیروی کار بی‌پناه و تحت استثمار قرار می‌گیرند و دستاوردی برای نظام ملی نخواهند داشت. قانون برنامه هفتم توسعه همچنان در حال چکش‌خواری است و قانون برنامه ششم در وقت اضافه اجرایی‌شدن قرار دارد. بر این اساس انتظار می‌رود با عنایت به گزارش‌های آماری و کارشناسانه نگاه آینده‌نگرانه‌تری نسبت به مسئله فقر و ارتباط آن با آسیب‌های اجتماعی صورت پذیرد تا از یک‌سو از گسترش افسارگسیخته چالش‌های اقتصادی و رشد گستره دربرگیری خط فقر جلوگیری شود و از سوی دیگر مانع شتاب گرفتن روند آسیب‌های اجتماعی شویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید