ماکرون: ماموریت حفظ برجام ادامه دارد!

کدخبر: ۲۱۲۹۸۳
اقتصاد نیوز: امانوئل ماکرون با اشاره به تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق نامه اتمی با ایران بیان کرد: «اگر ما به دیگران اجازه دهیم برای ما سیاست تعین کنند، دیگر اعتماد و اعتباری نخواهیم داشت و به جوامع ما نیز دیگر به چشم اعتماد دیده نخواهد شد»
ماکرون: ماموریت حفظ برجام ادامه دارد!

ماکرون خواستار تقویت اروپا در جلسات دیپلوماتیک شد. رئیس جمهور فرانسه گفت: «اروپا باید سرنوشتش را خودش در دست خود بگیرد.» وی افزود: «به خاطر اینکه یک کشور وعده خلافی می کند، به این معنی نیست که ما باید مسیر خود را تغییر دهیم». وی این را به طور ضمنی با اشاره به تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافقنامه اتمی با ایران بیان کرد و اضافه نمود: «اگر ما به دیگران اجازه دهیم برای ما سیاست تعین کنند، دیگر اعتماد و اعتباری نخواهیم داشت و به جوامع ما نیز دیگر به چشم اعتماد دیده نخواهد شد»

دویچه وله  با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در مورد تنش ها میان اتحادیه اروپا و امریکا روی توافقنامه اتمی ایران مصاحبه ای اختصاصی انجام داد.

امانوئل ماکرون: اتحادیه اروپا توافقنامه اتمی با ایران را حفظ می کند

دویچه وله: شما در واشنگتن تلاش کردید توافقنامه اتمی با ایران را نجات دهید. چرا موفق نشدید؟

امانوئل ماکرون: فکر می کنم مهترین چیز حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه است. در واشنگتن وقتی این را گفتم، درک کردم که رئیس جمهور ترامپ می خواهد از توافقنامه سال ۲۰۱۵ خارج شود. من در کنفرانس مطبوعاتی مشترک از کار روی چهارچوبی گسترده تر حرف زدم. من از تصمیم او بسیار متاسفم و فکر می کنم اشتباه است؛ به همین دلیل ما اروپایی ها تاکید کردیم که ما از توافقنامه سال ۲۰۱۵ میلادی باقی خواهیم ماند، همانطور که به رئیس جمهور روحانی یادآوری کردم

 ما مذاکره کردیم و توافقنامه ای را امضا کردیم که به ما اجازه می دهد تا سال ۲۰۲۵ بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت کنیم. اما این توافق باید تا سال ۲۰۲۵ برعلاوه نظارت بر فعالیت های هسته ای، با نظارت بر فعالیت های بالستیکی در منطقه و فعالیت های منطقه ای ایران در عراق، یمن، سوریه و لبنان کامل شود. وقتی که من در واشنگتن بودم، به رئیس جمهور ترامپ گفتم: "همه چیز را خراب نکن. اگر این چیزها شما را نگران می کنند، بگذار این چارچوب را تقویت کنیم"، اما او تصمیم گرفت تا تنش ایجاد کند تا به نظر من، بعداَ به چیزی جامع تر دست یابد. ما باید در میان کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا، انگلستان، آلمان و فرانسه مجددا تأیید کنیم که ما بر توافق سال ۲۰۵ پایبند می مانیم چون براساس این توافق ایران نمی تواند فعالیت اتمی اش را از سر بگیرد. 

شما می شنوید که می گویند هیچ تنشی در کار نیست. تصمیم اروپایی به ما اجازه می دهد که برای فعلا فعالیت ها را متوقف کرده و مانع تنش شویم. به همین دلیل ما باید با همکارانمان کار کنیم و مانع گسترش تنش ناشی از این کشیدگی در منطقه گردیم. این چیزی است که ما برایش ماه ها تلاش کردیم. به همین دلیل باید ما این موضوع را انکشاف دهیم و همه جوانب را به یک چهارچوب گسترده برای صلح و ثبات در منطقه گردهم بیاوریم.

ماکرون در مراسم دریافت این جایزه بازهم بر اتحاد و همبستگی میان کشورهای اروپایی تاکید کرد.

دویچه وله: شما می گویید اروپایی ها به این توافقنامه پایبند می مانند، اما این بدون امریکا به چه معناست؟ آیا این پیشنهاد برای ایران کافیست؟ 

امانوئل ماکرون: این موضوع اصلی ما در هفته ها و ماه های پیش روست و ماموریتی است که ما به وزرای خارجه مان در اتحادیه اروپا و ایران داده ایم.

دویچه وله: خوب حالا پیشنهادتان چیست؟

امانوئل ماکرون: موافقتنامه ای که امضا کرده ایم. آیا به خاطر اینکه یکی از امضا کنندگان خارج شده، اما دیگران تاکید می کنند که پایبند هستند، همه چیز تمام است؟ به هر صورت من فکر می کنم جای تاسف است به خاطری که پیش بینی کرده بودیم و حالا از این تصمیم ابراز تاسف می کنیم،اما مهم این است که ما همه واقعا به صلح و ثبات در منطقه متمرکز بمانیم.

مدال جایزه بین المللی کارلس در شهر آخن آلمان بر گردن رئیس جمهور فرانسه آویخته شد.

دویچه وله: اما وضع بسیار خطرناک است. فکر می کنی همکاری امریکا و اروپا یا ترانس آتلانتیک صدمه دید؟

امانوئل ماکرون: بعضی عناصر تنش وجود دارند، اما عناصر بسیار قوی به عنوان لنگری میان ما و ایران نیز وجود دارند. من فکر می کنم ما می توانیم از طریق مذاکرات بزرگتر که من در ماه سپتامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با انگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می نخست وزیر بریتانیا پیشنهاد کردم، فراتر برویم. ما می خواهیم در این مسیر کار کنیم. ما همچنین برنامه هایی در سطح تجاری داریم و باور دارم باید احترام شوند. ما یک قدرت تجاری بسیار قوی هستیم و ایالات متحده یک متحد ماست، اما ما قوانینی از طریق سازمان تجارت جهانی برای رعایت داریم که ما باید به آنها احترام بگذاریم و دیگران نیز به آنها احترام بگذارند.

بسیار مهم است که ما اروپایی ها چهارچوب چند جانبه را حفظ کنیم. ما یک همبستگی واقعی دیدگاه ها را داریم و با همکاری مشترک با امریکا علیه تروریسم مبارزه می کنیم. در سوریه، ما در ائتلاف بین المللی همکاری می کنیم. در آفریقا، ما در منطقه ساحل و صحرا در برابر تروریسم اسلامگرایانه باهم کار می کنیم. ما اختلاف نظرهایی داریم، اما با این وجود، مهمتر از همه این که ما منافع مشترکی داریم که شامل اراده مان برای امنیت عمومی مان می شود.

ما اکنون در یک نقطه تاریخی هستیم و باید این نظم چند جانبه را که ما در پایان جنگ جهانی دوم ایجاد کردیم، حفظ کنیم که گاهی اوقات در خطر است. ما باید لیبرالیسمی قوی و میانه رو ایجاد کنیم؛ چنانچه در واشنگتن گفتم، فرانسه، آلمان و بریتانیا مشترکاً با ایران مذاکره کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید