نتیجه مذاکرات برجامی ظریف صدای مخالف اروپا را آویزه گوش ترامپ کرد

کدخبر: ۲۱۴۴۲۶
اقتصاد نیوز: با پایان یافتن سفرهای دیپلماتیک ظریف، به نظر می رسد فضاهای مثبتی در بروکسل جریان یافته است. خوش بینی قاطع وجود ندارد، اما مذاکرات به مثابه آغاز خوبی برای تلاش هایی است که در جهت یافتن راه حل هایی برای نجات توافق هسته ای با ایران بوده است. این نکته ای است که توسط موگرینی و مسئولان ایرانی اعلام شده است.
نتیجه مذاکرات برجامی ظریف صدای مخالف اروپا را آویزه گوش ترامپ کرد

الاخبار چاپ لبنان نوشت: با پایان یافتن دور سفر دیپلماتیک ظریف، به نظر می رسد فضاهای مثبتی در بروکسل جریان یافته است. خوش بینی قاطع وجود ندارد، اما مذاکرات به مثابه آغاز خوبی برای تلاشهایی است که در جهت یافتن راه حل هایی برای نجات توافق هسته ای با ایران بوده است. این نکته ای است که توسط موگرینی و مسئولان ایرانی اعلام شده است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: بدبینی ها هم قطعی نیست، اما آنچه واضح است، مذاکراتی در بروکسل آغاز شده است که طی آن اروپایی ها می خواهند هر آنچه ممکن است را انجام دهند تا ایران در برجام بماند و بدین وسیله اروپایی ها به دروازه ضمانتهایی در خاورمیانه باز گردند، دروازه ای که توسط ائتلاف امریکا، اسرائیل و عربستان به روی آنها بسته شده بود.

تصمیم ترامپ در مورد برجام می تواند پیامدهای مستقیمی برای هم پیمانان اروپایی اش در خاورمیانه داشته باشد، این مساله موجب واکنش شدید دولتهای اروپایی شده است و در این بین، بویژه فرانسه بر ضرورت پایبندی به توافق تاکید می کند.

پس از گفت و گوهایی که در بروکسل انجام شد، وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف اظهار داشت: تلاشها برای حفظ توافق هسته ای در مسیر صحیح خود قرار دارد. همچنانکه موگرینی هم دیدار با ظریف را مفید و سازنده توصیف کرد و بار دیگر از عزم جدی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام سخن گفت.

این نشست ایرانی -اروپایی در بروکسل با اظهار نظرهای فرانسوی نیز همراه بود، همانطور که وزیر اقتصاد این کشور برونو لومیر که در کنار لودریان ایستاده بود تصریح کرد: «ما مخالف تحریمهای فرا منطقه ای هستیم و کاملا مصممیم که منافع اقتصادی مان در رابطه با ایران را رعایت کنیم».

لحن واضح مخالفت فرانسه که متوجه واشنگتن شد، با تلاشهای دیپلماتیک اروپایی ها در بروکسل همراه شده است تا در نهایت وسیله ای برای جبران تحریمهای امریکا که شرکتهای تجاری خارجی را هدف قرار داده است، ایجاد شود.

در این میان، درست است که اروپایی ها توان دفاع از منافع خود در روابط تجاری با ایران را دارند، اما قدرت ارائه تضمین هایی جدی در این باره را ندارد. آنچه امیدوار کننده به نظر می رسد، افزایش صداهای غربی پر نفوذ و اثرگذار، علیه تصمیم ترامپ است؛ برای مثال مدیر گروه بحرانهای بین المللی، رابرت مالیه در مقاله ای نوشت:«توافق هسته ای هدف واضحی داشت که همانا ممانعت از ساخت سلاح اتمی توسط ایران بوده است، از اروپایی ها می خواهم این توافق را نجات داده و با نظر به واقعیت منطقه ای، مذاکره با ایران را ادامه دهند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید