رییس سازمان انرژی اتمی تشریح کرد؛

اصول اجرای فرمان هسته ای رهبر انقلاب/زیرساخت‌ها برای ۱۹۰هزار سو آماده است

کدخبر: ۲۱۸۲۵۲
اقتصاد نیوز: رئیس سازمان انرژی اتمی از آماده بودن تاسیسات برقی نطنز به دست دانشمندان این سازمان خبر داد که برای اهداف بلند مدت چند ساله از جمله چند صد هزار سو در نظر گرفته شده است.
اصول اجرای فرمان هسته ای رهبر انقلاب/زیرساخت‌ها برای ۱۹۰هزار سو آماده است

زیرساخت تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو آماده است

به گزارش اقتصاد نیوز، به نقل از ایرنا؛ رئیس سازمان انرژی اتمی از آماده بودن تاسیسات برقی نطنز به دست دانشمندان این سازمان خبر داد که برای اهداف بلند مدت چند ساله از جمله چندصد هزار سو در نظر گرفته شده است.

علی اکبر صالحی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به فرمان روز گذشته رهبر معظم انقلاب افزود: سازمان انرژی اتمی بنا به نظر رهبر معظم انقلاب و حمایت های رئیس جمهوری از ابتدای دولت یازدهم فعالیت های زیرساختی وسیعی را در چارچوب تعهدات پادمانی خود آغاز کرد که اگر به طور عادی می خواستیم عمل کنیم برای چند سال آینده باید محقق می شد ولی جوانان ما در این سازمان بی سروصدا، فعالیت های خود را آغاز کردند.

وی از مظلومیت دانشمندان سازمان انرژی هسته ای سخن گفت و افزود: یکی از فعالیت های جوانان ما آماده کردن زیرساخت تاسیسات برقی نطنز با هزینه های فراوان برای چند صد هزار سو است در حالی که قبل از برجام چنین زیرساخت هایی را برای اهداف بلند مدت نداشتیم.

واکنش صالحی به تحلیل‌های غیرعلمی برخی مسئولان

فایل تصویری سخنرانی صالحی

فایل صوتی سخنرانی صالحی

ایران قطعا ملتزم به تعهدات است

صالحی گفت: سازمان انرژی اتمی در یک سری زمینه ها که در چارچوب برجام تلقی می شود و خارج از برجام هم نیست قرار است فعالیت هایی را هم آغاز کند و هم سرعت بخشد.

وی افزود:چند اصل وجود دارد که ما بایستی آنها را مدنظر قرار دهیم که اصل اول، التزام به تعهدات است؛ همواره رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر جمهوری اسلامی ایران تعهدی را پذیرفت، قطعاً ملتزم به آن تعهدات است.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این یک اصل اخلاقی و یک اصل دینی و سیاسی است که ما ملتزم به تعهداتمان هستیم و لذا این اصل برای ما همواره در سازمان انرژی اتمی مدنظر بوده است.

وی با بیان اینکه ما، قبل از برجام توافقنامه پادمانی را به طور کامل مدنظر قرار دادیم به این نکته هم اشاره کرد که بعد از برجام، هم توافقنامه پادمانی، هم پروتکل و هم ملاحظات برجامی اضافه شد. 

صالحی یاد آور شد: ما، قبل از برجام به توافقنامه پادمانی متعهد بودیم و در چارچوب آن توافقنامه، عمل می کردیم اما بعد از برجام به هر سه عمل کردیم؛ یعنی هم به توافقنامه پادمانی، هم به پروتکل الحاقی و هم به ملاحظات برجامی عمل کردیم.

فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است

رئیس سازمان انرژی اتمی به اصل دوم اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانطور که همواره اعلام شده است به خصوص از طرف مقامات ارشد نظام، صلح آمیز است.

صالحی ادامه داد: مبنای این فعالیت‌های صلح‌آمیز، فتوای رهبر معظم انقلاب است که صراحتاً فرمودند؛ تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های هسته ای و سلاح‌های کشتار جمعی برای کشور ما حرام است و لذا ما خود را ملتزم به این اصل می‌دانیم.

وی تاکید کرد: هیچگاه منحرف از این اصل نشده ایم و نخواهیم شد و می خواهم روی این مطلب تاکید فراوان کنم.

صالحی، اصل سوم را اهمیت صنعت و فناوری هسته ای بیان کرد و گفت: سازمان انرژی اتمی در خصوص اهمیت صنعت هسته ای برای کشور همانطور که در قانون تأسیس سازمان آمده است و به قبل از انقلاب بازمی‌گردد، دو هدف عمده یعنی تامین برق هسته ای و تامین سوخت مطمئن نیروگاه های هسته‌ای را دنبال می کند.

وی ادامه داد: این دو هدف، دو هدف اساسی به شمار می آید و صنعت هسته ای از این باب مد نظر کشور است و ایران می تواند در سبد تولید انرژی، جایگاهی قابل در خور و با توجیهات اقتصادی داشته باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای آغاز فعالیت ها بعد از انقلاب همواره تأکید بر صنعت هسته ای و فناوری هسته ای داشتند که ما در این خصوص از حمایت‌های لازم در این صنعت برخوردار بودیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اما یک اصل دیگر همزمانی تحریم و برجام غیر ممکن است این را مقام معظم رهبری، صریحا دیروز فرمودند که ما نمی‌توانیم هم برجام را داشته باشیم و هم شاهد تحریم باشیم.

در بازطراحی رآکتور اراک جلوتر از زمان‌بندی مدنظر هستیم

به گزارش اقتصاد نیوز، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت بازطراحی رآکتور اراک گفت: طراحی پایه‌ای رآکتور اراک به طور کامل به پایان رسیده و سرتیفیکیشن طرف مقابل یعنی چینی‌ها، آمریکایی‌ها و گروه ۱+۵ از نظر فنی و طراحی‌های ما مورد تأیید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال یک طراحی تفصیلی برای رآکتور اراک هستیم که ایران به طور کامل انجام داده است، گفت: طراحی‌های قبلی نیز توسط ایران انجام می‌شد. آنها طراحی‌های ما را مورد بررسی قرار می‌دادند و اگر ایراداتی داشتند با متخصصان ما صحبت می‌کردند. این مسائل آخرین مراحل خود را طی کرده است.

صالحی ادامه داد: امروز بحث طراحی تفصیلی را داریم که به طرف چینی ارائه شده است و آنها هم در حال بررسی هستند. هیات ما هم اکنون در چین مستقر است و موضوعات را بررسی می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: ما به آستانه تهیه نقشه ها و ساخت تجهیزات جدیدی مثل «کالاندریا» رسیده ایم. ابعاد همه چیز روشن است و عملا باید سفارش تجهیزات بدهیم.

وی افزود: در بحث نوسازی و بهسازی رآکتور اراک نسبت به زمان‌بندی مدنظر جلو هستیم.

همزمانی تحریم و اجرای برجام غیرممکن است

علی اکبر صالحی در کنفرانسی خبری یک روز بعد از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر  اینکه سازمان انرژی اتمی سریعاً مقدمات رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را در چارچوب برجام فراهم کند، با اشاره به التزام ایران به تعهداتش طبق برجام اظهار کرد: این اصل برای ما همواره در سازمان مدنظر بوده است. قبل از برجام توافق پادمان را انجام می دادیم و بعد از آن پروتکل الحاقی و تعهدات برجامی هم اضافه شدند. اصل دیگر این است که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است و  مبنای آن هم فتوای رهبری است و هیچ گاه از این اصل منحرف نشده و نمی شویم. اصل دیگر این است که سازمان دو هدف عمده تامین برق هسته ای و سوخت نیروگاه های هسته ای را دنبال می کند.

وی گفت: فناوری هسته ای به لحاظ افکار عمومی ظرفیت و استفاده دوگانه صلح آمیز و غیرصلح آمیز دارد، اما غرب سعی دارد این فناوری را برای ما تبدیل به نقطه ضعف کند. کشوری که این فناوری را در اختیار دارد یعنی از استانداردهای بالایی به لحاظ صنعتی برخوردار است و از این رو سعی دارند بگویند کشور ما نفت خیز است پس چرا باید دنبال انرژی هسته ای باشید.

اصل بودن استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای

صالحی با اشاره به ظرفیت های دوگانه فناوری هسته ای در زمینه صلح آمیز و غیرصلح آمیز از نظر افکار عمومی گفت: بنده به عنوان اصل گفتم که به دنبال استفاده صلح آمیز هستیم ولی همانگونه که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در تحلیل دقیق خود گفتند، متاسفانه غرب تلاش دارد تا این فناوری و صنعت را که برای کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است تبدیل به یک نقطه ضعف کند که نکته بسیار مهمی است. 

وی افزود: امکان استفاده از این فناوری در حوزه های مختلف مانند سلامت، صنعت و کشاروزی وجود دارد و در بحث تولید برق هم اشاره کردم که یک ظرفیت بسیار با ارزشی است که اگر کشوری از این ظرفیت برخوردار باشد از یک استاندارد بالای صنعتی برخوردار خواهد شد. چون این صنعت مبتنی بر استانداردهای بسیار دقیق و سختگیرانه است و اگر این صنعت را در حد بلوغ در کشور برسانیم صنایع دیگر نیز از شرایط استانداردهای صنعتی و فناوری برخوردار خواهد بود. 

صالحی تاکید کرد: طرف مقابل نمی خواهد ما برخوردار از این ظرفیت و عامل قوت باشیم و در افکار عمومی به گونه ای کار می کند که بگوید ما یک کشور نفت خیز هستیم و چرا به دنبال نیروگاه های هسته ای هستیم در حالی که در حوزه خلیج فارسی کشوری با دو یا سه میلیون جمعیت به اندازه ما نفت صادر می کند و اکنون مشغول ساخت چهار نیروگاه هسته ای است در حالی که سرانه نفت آنها خیلی بیشتر از ماست و ما که یک کشور 82 میلیونی هستیم یقینا این توجیه ناپذیر است که چرا به دنبال نیروگاه های هسته ای هستیم.

رسانه ها مسئولیت سنگینی دارند

وی افزود: آنها به دنبال ساختن افکار عمومی هستند که افکار عمومی را نسبت به این صنعت و فناوری سست کنند و برخی در تحلیل های خود این مطلب را در داخل بازتاب می دهند که من قصد ورود به این مساله را ندارم و بهتر است عزیزان به گفتمان علمی در این خصوص توجه کنند. مسائل علمی و فنی چیزی نیست که هر کسی بتواند راحت وارد آن عرصه شود و اظهار نظر روزنامه ای کند و بعد بدون استدلال کافی بگویند صنعت هسته ای برای چیست.

صالحی تاکید کرد: ما نباید بگذاریم این دستاورد عظیم و نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران را که موجب افتخار و اقتدار و عزت ما شده است به نقطه ضعف در افکار عمومی تبدیل شود و به خصوص رسانه ها در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند. 

از ابتدای دولت یازدهم آماده بودیم

صالحی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که برجام معیوب شده را قبول نداریم، گفت: ما نمی پذیریم که برجام مورد مذاکرات دوباره قرار بگیرد و این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم زمانی که مذاکراتی در خصوص برجام یا همان گفت و گو های هسته ای آغاز شد، سازمان انرژی اتمی با توجه به تجاربی که از گذشته داشت، همواره این موضوع را مدنظر داشت که امکان دارد این مذاکرات به نتیجه نرسد یا اگر به نتیجه رسید ممکن است طرف مقابل بدعهدی کند و سازمان ضرورتا باید به گونه ای عمل می کرد که زمان را از دست ندهد. 

وی افزود: به عبارت دیگر زمانی که در طول گفت و گو بودیم رهبر معظم انقلاب بارها اشاره می فرمود که نمی توان به طرف مقابل اعتماد کرد و ما از این توصیه رهبری استنباط کردیم که نه تنها نباید پل های پشت سر را خراب کنیم که باید پل های متعدد دیگری بتوانیم ایجاد کنیم که در صورت برگشتن، ما زمان را از دست ندهیم 

وی ادامه داد: یعنی اگر قرار شد آنان بدعهدی کنند دیگر برگشتن ما به وضعیت سابق قبل از برجام نباشد بلکه وضعیت و جایگاه ما البته در چارچوب همان اصولی که گفتم به مراتب بالاتر از قبل برجام باشد تا زمان را از دست نداده باشیم. 

صالحی اضافه کرد: به همین دلیل سازمان انرژی اتمی بنا به توصیه مقام معظم رهبری و حمایت های رییس جمهوری در طول مذاکرات از ابتدای دولت یازدهم فعالیت های زیرساختی وسیعی را درچارچوب تعهدات پادمانی آغاز کرد و هیچ چیزی خلاف تعهدات پادمانی انجام نداد.

وی افزود: البته ما زیرساخت های فراوانی را از همان زمان شروع کردیم که اگر می خواستیم به طور عادی عمل کنیم، چه بسا این زیرساخت ها باید برای چند سال آینده محقق می شد ولی با توجه به شرایطی که داشتیم فرزندان شما و این سربازان گمنام به صورت شبانه روز در سازمان انرژی اتمی با حمایت های دولت حرکت کردند و بی سرو صدا فعالیت کردند.

صالحی افزود: این یکی از مظلومیت های سازمان انرژی اتمی است که آن زمان بنا به دلایلی نمی توانستیم اعلام کنیم. چون ممکن بود مورد سوء استفاده قرار گیرد. هرچند در چارچوب مقررات و تعهدات عمل می کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: ارتشِ سازمان انرژی اتمی گوش به فرمان است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان عمل می‌کردند نیاز نبود ما از الان به دنبال ظرفیت تولید انبوه باشیم.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعلا در چارچوب برجام اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و این به مفهوم آن است که اگر لازم باشد خارج از برجام آمادگی داریم، اما اقداماتی که انجام شده یعنی دو نامه‌ای که به آژانس دادیم و اعلام کردیم که ظرفیت‌هایی در حال گسترش است بر اساس کد ۳.۱ می‌باشد و هیچ مغایرتی با برجام و تعهدات سازمانی ما ندارد.

وی ادامه داد: در رابطه با ساخت مرکز مونتاژ سانتریفیوژ مادامی که در حال ساخت است در چارچوب برجام است. اگر نیاز به ساخت سانتریفیوژ جدید در بعد تحقیقات باشد در چارچوب برجام امکان‌پذیر است وگرنه ما تصمیم به تولید انبوه نداریم. آقای صالحی هم اشاره کردند ظرفیت این مرکز برای تولید بالاست و به سرعت می‌توانیم ماشین‌های بیشتری تولید کنیم و اینها مغایرتی با برجام ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر آنها به تعهدات‌شان عمل می‌کردند نیاز نبود که ما از الان به دنبال افزایش ظرفیت باشیم اما از آنجایی که شائبه بدعهدی طرف مقابل وجود دارد ما خود را برای هر سناریو و شرایطی آماده کرده‌ایم.

کمالوندی افزود: اقدامات ما لزوما واکنش به اقدام آمریکا در خروج از برجام نیست، بلکه اقدامی است که در چارچوب ضرورت‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و اگر آنها به تعهدات خود پایبند می‌بودند ما این کار را سر حوصله انجام می‌دادیم و قبل از پایان هشت سال از مهلت برجام تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش می‌دادیم و این کارها را نیز از همان زمان شروع می‌کردیم نه امروز.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبری گفتند که آماده باشیم و آقای صالحی اعلام کردند ارتش علمی سازمان انرژی اتمی آماده و گوش به فرمان است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص میزان ذخایر اورانیوم کشور، گفت: ذخایر اورانیوم ما بر اساس UF۶، ۳۰۰ کیلوست البته اورانیوم ما ۲۰۰ کیلو است اما برخی استثناهات هم داریم یعنی اگر سوختی که تولید می‌کنیم مورد تابش قرار گیرد می‌توانیم آنها را مستثنی کنیم و همین الان مقادیری از این سوخت‌ها را داریم.

وی ادامه داد: ما خارج از برجام انتخاب‌های متعددی داریم اما فعلا بر اساس فرمایشات رهبری در چارچوب برجام عمل می‌کنیم.

کمالوندی اقدامات اعلام شده از سوی ایران را حاکی از خیز ایران برای مقابله با بدعهدی طرف مقابل دانست و افزود: اگر آنها به تعهدات‌شان پایبند نباشند ما با سرعت و در زمان کوتاه می‌توانیم محدودیت‌هایی که داوطلبانه پذیرفتیم را جبران کنیم.

وی همچنین در رابطه با اقدامات احتمالی ایران در صورت خروج از برجام، گفت: هر وقت قرار شد از برجام خارج شویم درباره آن صحبت می‌کنیم اما بارها گفته‌ایم که ظرفیت‌های لازم را داریم. یک نمونه از این ظرفیت‌ها همین تولید ماشین‌های سانتریفیوژ جدید است، ما بر روی این مساله سال‌ها کار کردیم و اینطور نیست که یک شبه و یا ظرف چند هفته آن را ایجاد کرده باشیم. اگر شرایط تغییر کند ایران به هیچ وجه دست بسته نخواهد بود و طرف مقابل متحیر خواهد شد. اگر چنین شرایطی پیش آید و با نصب ماشین‌های جدید سانتریفیوژ ذخیره ما که الان هفت هزار سو است می‌تواند چند برابر شود و اگر اجازه بدهید درباره آمار دقیق آن فعلا صحبت نکنم اما طبیعی است که در آن صورت انباشت محصول ما خیلی بالا خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید