نقطه اشتراک ترامپ و اردوغان در دیکتاتوری!

کدخبر: ۲۲۷۰۳۳
اقتصاد نیوز: ترامپ نیز از استراتژی اردوغان برای دخالت در امور نهاد پولی مستقل استفاده کرد. وی از روند رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو گلایه کرد. اردوان نیز پیش از انتخابات با همین ترفند سعی داشت رشد اقتصادی ترکیه را در نرخ کاذب نگه دارد تا رزومه اقتصادی در انتخابات به سود او عمل کند. حالا که سال 2019 میلادی زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرا می رسد، ترامپ نیز با مخالفت در برابر رشد نرخ بهره سعی در بالا بردن رشد اقتصادی دارد تا به وعده انتخاباتی قبل خود هر طور شده جامه عمل بپوشاند.
نقطه اشتراک ترامپ و اردوغان در دیکتاتوری!

به گزارش اقتصادنیوز: اقتصاد نیوز: ترامپ نیز از استراتژی اردوغان برای دخالت در امور نهاد پولی مستقل استفاده کرد. وی از  روند رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو گلایه کرد. اردوان نیز پیش از انتخابات با همین ترفند سعی داشت رشد اقتصادی ترکیه را در نرخ کاذب نگه دارد تا رزومه اقتصادی در انتخابات به سود او عمل کند. حالا که سال 2019 میلادی زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرا می رسد، ترامپ نیز با مخالفت در برابر رشد نرخ بهره سعی در بالا بردن رشد اقتصادی دارد تا به وعده انتخاباتی قبل خود هرطورشده جامه عمل بپوشاند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود به این رویکرد ترامپ پرداخته است. روسای جمهوری آمریکا به ندرت در مسائل مربوط به فدرال رزرو دخالت می کنند. «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو و سایر مقام های این بانک در سال جاری میلادی دو بار نرخ بهره را افزایش داده و احتمالا تا پایان 2018 دو بار دیگر این نرخ را بالا خواهند برد. 

ترامپ در مصاحبه با شبکه سی.ان.بی.سی اظهار کرد، هرچند «مرد بسیار خوبی» را به ریاست فدرال رزرو انتخاب کرده است، اما این تصمیم بانک مرکزی آمریکا مورد تایید وی نیست. آنها می خواهند بار دیگر نرخ بهره را بالا ببرند؛ از این کار خوشحال نیستم. با این حال، به آنها اجازه می دهم کاری را که احساس می‌کنند بهترین گزینه است، انجام دهند. در هر صورت، از این وضعیت راضی نیستم.

جرومی پاول که از سوی خود ترامپ جانشین جنت یلن در مقام ریاست فدرال رزرو شده بود در سخنرانی اخیرش در برابر کنگره تاکید کرد اقتصاد آمریکا به حد کافی قوی شده که بتوان نرخ بهره بانکی را باز هم افزایش داد. نرخ بهره بانکی پس از بحران اقتصادی 2007 میلادی به پایین ترین حد رسیده بود و حالا تا سقف 2 درصدی افزایش یافته است. 

ترامپ گفته که اکنون زمان خوبی برای افزایش نرخ بهره نیست. او اذعان داشت که صحبت هایش عادی به نظر نخواهد رسید؛ اما اهمیتی به تبعات آن نمی دهد.

غیرعادی بودن اظهارات ترامپ به این دلیل است که فدرال رزرو آمریکا به عنوان مهمترین مرجع بانکی دنیا از دهه 1980 میلادی به استقلال کامل رسیده و پس از آن نیز فار از چینش کاخ سفید به وظای خود عمل کرده است. انتظار می رود شاخص دلار آمریکا پس از اظهارات رئیس جمهوری ساعاتی با شیب نزولی همراه شود و شاخص های وال استریت نیز افت محدودی را تجربه کنند. وضعیت کنونی یادآور سقوط لیر ترکیه با دخالت های مکرر اردغوان در امور بانک مرکزی این کشور است.

روند سریالی تضعیف لیر ترکیه با ثبت یک رکورد جدید در بازار استانبول ادامه یافت. سه‌شنبه، نرخ برابری دلار آمریکا به لیر برای نخستین بار به کف ۴۶/ ۴ رسید. نوبت کاهشی اخیر باز هم به اظهارات «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه مربوط بود. اردوغان دوشنبه در حاشیه سفر خود به لندن، درباره با آینده سیاست پولی ترکیه با تجدید دوره ریاست جمهوری‌اش سخنرانی کرد.

خیز اردوغان برای سکان پولی

اردوغان پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ۲۴ ژوئن را فرصت جدیدی برای افزایش کنترل بر اقتصاد ترکیه توصیف کرده بود. تغییر رویه نظام پارلمانی به نظام ریاستی پس از این انتخابات به وقوع خواهد پیوست؛ بنابراین با حذف سمت نخست‌وزیری، رئیس دولت قدرت بیشتری در اختیار خواهد داشت و اردوغان این فرصت را به معنای افزایش اعمال کنترل بر امور بانک مرکزی پیش بینی کرده بود

قول ورود به عرصه پولی

اردوغان در سخنرانی پیش از انتخابات خود اظهار کرده بود: «در صورتی که مردم با مشکلات جدید روبه‌رو شوند، چه‌کسی در قبال این اتفاق مسوول خواهد بود؟» «مردم رئیس‌جمهوری را مسوول می‌دانند و دلیل بروز مصائب را از وی جست‌وجو خواهند کرد؛ بنابراین ما باید تصویری از رئیس دولت ارائه دهیم که قدرت و نفوذ بیشتری در زمینه سیاست پولی دارد.»

هشدارهای موسسات اعتباری به ترکیه

تلاش اردوغان برای افزایش نفوذ در امور بانک مرکزی و پایین نگه داشتن نرخ بهره می‌تواند به افزایش ریسک مالی در فضای سرمایه‌گذاری خارجی ترکیه ختم شود. موسسه مالی «مودیز» در آخرین گزارش خود، نسبت به افزایش ریسک مالی در ترکیه هشدار داده است. این موسسه در ماه مارس نیز هشدار مشابهی داده بود و رتبه اعتباری ترکیه را یک پله پایین‌تر از قبل ثبت کرد. چشم‌انداز ریسک مالی ترکیه در گزارش ماه مارس افزایشی پیش‌بینی شده بود و بر اساس گزارش اخیر، ممکن است به یک تنزل درجه دیگر منتهی شود.

رویکرد فدرال رزرو: سکوت یا واکنش

انتظار می رود صحبت های ترامپ انتقاداتی در پی داشته باشد. فدرال رزرو همواره از دخالت های سیاسی دور بوده است. بنابراین سخنان ترامپ انتقادی بی سابقه به شمار می آید.

«ریچارد فیشر» از مقام های سابق بانکی در آمریکا به سی.ان.بی.سی گفت: هیچ رئیس جمهوری نباید در امور فدرال رزرو دخالت کند. اگر به جای پاول بودم، به رئیس جمهوری اعتنا نمی کردم و کار خود را انجام می دادم. قطعا او نیز همین کار را می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید