نماینده سازمان ملل: «نسل‌کشی» در میانمار ادامه دارد

کدخبر: ۲۴۷۰۰۸
اقتصادنیوز: کمیسیون ویژه سازمان ملل به این نتیجه رسیده است که سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار همچنان ادامه دارد. سرپرست این کمیسیون از شورای امنیت سازمان ملل خواست، پرونده این جنایت را به دیوان بین‌المللی لاهه ارجاع دهد.

روز پنچشنبه، سوم آبان (۲۵ اکتبر) مارزوکی داروسمن، سرپرست کمیسیون سازمان ملل برای رسیدگی به کشتار و اذیت و آزار اقلیت روهینگیا در میانمار، اعلام کرد که "نسل‌کشی" مسلمانان روهینگیا به دست نظامیان میانمار همچنان ادامه دارد.

او در توضیح واژه‌ "نسل‌کشی" در میانمار گفت، تمامی معیارهایی که برای تشخیص "نسل‌کشی"  تعیین شده، در مورد سرکوب اقلیت مسلمان میانمار صدق می‌کنند؛ از جمله "ایجاد شرایط مناسب برای از بین بردن وابستگان به اقلیت روهینگیا".

داروسمن در این راستا علاوه بر خشونت فیزیکی، از "اقدامات ویژه برای جلوگیری از زاد و ولد" این اقلیت نیز نام برد.

داروسمن از شورای امنیت سازمان ملل خواست، یا پرونده این جنایت را به به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه ارجاع دهد یا تریبونال ویژه‌ای برای رسیدگی به آن ایجاد کند.

احتمال اینکه شورای امنیت برای این منظور به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه مراجعه کند ضعیف است، زیرا به احتمال زیاد چین و روسیه که حق وتو دارند، از این اقدام جلوگیری خواهند کرد. 

مواضع دولت‌های میانمار، چین و روسیه

هائو دو سوآن، نماینده‌ی میانمار در سازمان ملل اتهام وارده از جانب کمیسیون ویژه‌ی سازمان ملل را رد کرد و گفت، دولت این کشور بررسی‌های کمیسیون ویژه را "ناقص" و "اقدامی با انگیزه‌ی سیاسی" می‌داند.

دولت چین هم معتقد است که این بررسی‌ها "قابل اعتماد" نیستند و جامعه‌ی جهانی بهتر است، به جای چنین اقداماتی به فکر بازگشت آوارگان روهینگیایی به کشورشان باشد.

دولت روسیه هم موضع مشابهی دارد.

یانگهی لی، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل برای میانمار اما گفت که بازگشت آوارگان روهینگیایی امکان‌پذیر نیست. خانم لی تاکید کرد، تا زمانی که سرکوب وابستگان به این اقلیت در میانمار ادامه دارد، نمی‌توان پناهجویانی را که به دلیل اقدامات سرکوبگرانه فرار کرده‌اند به زادگاهشان بازگرداند.

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل معقتد است که دولت میانمار به رهبری آنگ سان سوچی علاقه‌ای به ایجاد یک دموکراسی واقعی در این کشور ندارد.

رئیس دولت میانمار که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده مورد انتقاد قرار گرفته است.

اواخر سپتامبر سال جاری نمایندگان مجلس عوام کانادا برای اعتراض به خودداری سانگ‌سوچی از محکوم‌کردن کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا توسط ارتش، تابعیت افتخاری کاناداییرئیس دولت میانمار را سلب کردند.

 ملیت کانادایی در سال ۲۰۰۷ و زمانی آنگ سان سوچی به عنوان رهبر اپوزیسیون این کشور در زندان به‌سر می‌برد به او اهداء شده بود.

در ماه مارس نیز موزه هولوکاست آمریکا در واشنگتن ضمن انتقاد شدید از رفتار خشونت‌آمیز دولت میانمار با اقلیت مسلمان روهینگیا، جایزه حقوق بشری خود موسوم به "جایزه الی ویزل"را از آنگ سان سوچی پس گرفت.

شماری از سازمان‌های حقوق بشری از کمیته‌ی صلح نوبل خواسته‌اند، جایزه‌ی صلح را از نخست‌وزیر میانمار پس بگیرد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا در ماه سپتامبر پس از ملاقات با آنگ‌ سان ‌سوچی ضمن تاکید بر حمایت دولت خود از ارجاع پرونده‌ی میانمار به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه، اظهار داشت که "موقعیت دشوار" نخست‌وزیر میانمار را درک می‌کند، زیرا او بر ارتش تسلط ندارد و طبق قانون اساسی این کشور، نظامیان در برابر او پاسخگو نیستند.

در یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار روهینگیایی کشته شده و بیش از ۷۰۰ هزار تن از آنان به بنگلادش پناه برده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید