قطر برای عربستان شمشیر را از رو بست: خروج از شورای همکاری خلیج‌فارس

کدخبر: ۲۵۴۸۱۶
اقتصادنیوز: قطر ممکن است برای فشار به عربستان سعودی، از شورای همکاری خلیج فارس هم خارج شود.
قطر برای عربستان شمشیر را از رو بست: خروج از شورای همکاری خلیج‌فارس

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛ پس از خروج ناگهانی قطر از اوپک این اقدام سؤال‌های جدی را مطرح کرده مبنی بر اینکه احتمال دارد این خروج مقدمه‌ای برای خروج قطر از شورای همکاری باشد. 

اگر قطر دست به چنین کاری بزند، این کار سعودی‌ها را ناراحت خواهد کرد و آن‌ها را در تنگنا و شرایط سختی قرار خواهد داد.

قطر به راحتی می‌تواند از توجیهاتی که بعد از ۲۷ سال از عضویت در اوپک برای خروج از این سازمان مطرح کرد، به شکل قانع کننده‌ای جهت خروج خود از شورای همکاری خلیج فارس نیز استفاده کند.

حمد بن جاسم نخست وزیر اسبق قطر در مورد خروج این کشور از اوپک گفته بود اوپک دیگر برای قطری‌ها بی‌فایده بوده و به ضرر منافع ملی این کشور است. 

این گونه توجیه‌ها در وضعیت شورای همکاری‌ خلیج فارس دوچندان است؛ به ویژه اینکه در بین اعضای این سازمان دو کشور که همان عربستان سعودی و امارات هستند، طی ۱۸ ماه گذشته، تحرکات گسترده‌ای جهت قطع روابط کشورهای عربی با دوحه داشتند».

اگر قطر از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود، این مسئله باعث تقویت این ادعای سعودی و امارات می‌شود که معتقدند خاندان حاکم قطر به دنبال برهم زدن اجماع عربی است. 

اما اگر دوحه کماکان در این شورا باقی بماند، این اقدام به قطر این فرصت را خواهد داد که بر تعهد خود به شورای همکاری خلیج فارس تأکید کند. نتیجه این، کاهش بحران کشورهای عربی خلیج فارس خواهدبود.

به رغم اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها به دنبال اخراج قطر از شورای همکاری هستند ولی کویت و عمان با این کار مخالف بوده و از آنچه که آن را قلدری عربستان می‌دانند، ناراحت و خشمگین هستند؛ برای همین هم در بحران قطر، بی‌طرف بودند.

سعد الکعبی وزیر انرژی قطر دوشنبه این هفته با بیان اینکه ما ظرفیت نفتی زیادی نداریم و واقع‌بین هستیم. ظرفیت ما در واقع گاز است، اعلام کرد که از اوپک خارج می‌شود. اوپک نیز به این تصمیم قطر احترام گذاشت و گفت که اعضای این سازمان حق دارند هر زمان که لازم دانستند از این اوپک خارج شوند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید