توتال به‌جرم پرداخت رشوه به ایران نیم‌میلیون یورو جریمه شد

کدخبر: ۲۵۷۶۹۷
اقتصادنیوز: شرکت نفت و گاز «توتال» فرانسه در پرونده توافق گازی سال ۱۹۹۷ با ایران از سوی دادگاه به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم شد.
توتال به‌جرم پرداخت رشوه به ایران نیم‌میلیون یورو جریمه شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ دادگاهی در پاریس شرکت انرژی توتال را به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم کرد. دادستانی در کیفرخواست تقاضای یک میلیون یورو جریمه کرده بود.

دادگاه روز جمعه (۲۱ دسامبر) شرکت بزرگ انرژی فرانسه را به خاطر "پرداخت رشوه به کارمندان خارجی" به خاطر مشارکت در معاملات نفت و گاز با ایران گناهکار شناخت.

برای دادگاه ثابت شده است که توتال برای دریافت امتیاز همکاری در پروژه پارس جنوبی در خلیج فارس مبلغ ۳۰ میلیون دلار امریکایی (برابر حدود ۲۶ میلیون یورو) رشوه پرداخته است.

به نظر دادگاه مبالغ رشوه به دلالان و کارمندان "خارجی" میان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ از سوی توتال پرداخت شده است.

پیش از این دادگستری ایالات متحده به ظن فساد و ارتشا علیه توتال به تحقیق پرداخته بود. شرکت انرژی آمادگی خود را برای پرداخت ۳۹۸ میلیون دلار اعلام کرده بود.

توتال در اوایل نوامبر گذشته به تمام همکاری‌های خود با پروژه پارس جنوبی پایان داد.

شرکت انرژی فرانسه، یک هفته پس از خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران، اعلام کرد که از پروژه گازی پارس جنوبی بیرون می‌رود.

توتال چهارشنبه (۱۶ مه/ ۲۶ اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود نوشت، در صورتی که نتواند از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند، از پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی کناره‌گیری می‌کند.

توتال مهمترین شرکت خارجی بود که پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای برای توسعه میدان‌‌های گازی با ایران قرارداد امضا کرد.

قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین ایران و کنسرسیوم متشکل از توتال، CNPCI و شرکت پتروپارس در تیرماه ۱۳۹۶ امضا شد، اما عملیات اجرای این قرارداد با روی‌کار آمدن دونالد ترامپ و اجرای سیاست ضدبرجامی او متوقف شد.

بنا بر اعلام توتال، این شرکت در ارتباط با قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی کمتر از ۴۰ میلیون یورو هزینه کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید