استاندارد دوگانه اروپا، نگاه ایران به برجام را تغییر می دهد

کدخبر: ۲۵۷۱۶۶
اقتصادنیوز: لوبلاگ در گزارشی نوشت: در صورتیکه اروپا خواهان حفظ برجام باشد، داشتن استانداردهای دوگانه در محکومیت برنامه موشکی ایران و تناقضات آشکار می تواند بر روی نگاه ایران به توافق هسته ای تاثیر بگذارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، 'پیتر جنکینز' دیپلمات بازنشسته بریتانیایی در یادداشتی با عنوان 'موشک های ایران؛ تظاهر و تناقض' افزود: دشوار است بدانید چرا 'جرمی هانت' وزیر امورخارجه بریتانیا، در بیانیه ای در روز 5 دسامبر (14 آذر) ادعا کرد که آزمایش موشکی میان برد ایران در تاریخ 1 دسامبر (10 آذر) نشان می دهد فعالیت های موشک های ایران 'فراتر از چیزی است که بتوان آن را توجیهی برای دفاع از منافع ملی دانست'.

این ادعا بیانگر نوعی از هنجار توافقنامه بین المللی است که می تواند برای ارزیابی اینکه آیا یک سیستم سلاح یک ابزار دفاعی موثر است یا خیر استفاده شود. اما چنین هنجاری وجود ندارد و می توان تصور کرد اگر برخی اعضای سازمان ملل متحد در خصوص قدرت بازدارندگی هسته ای بریتانیا در توجیه دفاع ملی این کشور اظهار نظر کنند، واکنش دولت بریتانیا چگونه خواهد بود.

در ادامه یادداشت درج شده در این تارنمای آمریکایی می خوانیم: اسراییل، صاحب موشک های میان برد و دشمن آشکار ایران به خصوص تحت رهبری 'بنیامین نتانیاهو' توانایی فراتر از موشک های کوتاه برد ایران دارد. سوال اینجاست چرا توان موشکی اسرائیل آنگونه که سزاوار است محکوم نمی شود؟

یکی دیگر از ویژگی های سخنان هانت فقدان هرگونه اشاره به عربستان سعودی و دیگر تونایی های دفاعی اسرائیل بود. اگر کسی واقعا در مورد ثبات منطقه ای خاورمیانه نگران باشد، نباید تنها وجود موشک های متوسط برد ایران را عامل بی ثباتی منطقه بداند. موشک های میان برد عربستان سعودی و موشک های اسرائیلی و همچنین سلاح های هسته ای و شیمیایی اسرائیل هم باید در این نگرانی ها لحاظ شوند.

اما متاسفانه، این تنها انگلستان نیست که چنین استانداردهای دوگانه ای دارد، وزیر امور خارجه فرانسه نیز به همان اندازه مشتاق است فعالیت های موشکی ایران را محکوم کند. اما باید تاکید کرد در صورتیکه اروپا خواهان حفظ برجام باشد، داشتن چنین استانداردهای دوگانه و تناقضات آشکار می تواند بر روی نگاه ایران به این توافق هسته ای تاثیر بگذارد.

از دیگر تناقضات موجود در سخنان و اقدامات بریتانیا و فرانسه در خصوص برنامه موشکی ایران باید به استاندارد دوگانه این دوکشور در نحوه محکومیت واشنگتن در تبعیت نکردن از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد.

در حقیقت گناه ایالات متحده در خصوص قطعنامه شورای امنیت بیش از ناسازگاری و تناقض است. این کشور با خروج از برجام، ناقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت است. از طرفی این کشور نه تنها به اجرای این توافق بین المللی کمکی نکرده است بلکه دست از تضعیف آن نیز برنمی دارد. به عبارتی ایالات متحده در تلاش است تا دیگر کشورها را هم تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان به یقین، هانت باید بداند محکومیت برنامه موشکی ایران زمانی اعتبار پیدا می کند که شما خروج آمریکا از برجام را هم محکوم کنید.

'تارنمای لوبلاگ از نام جیم لوب سردبیر این تارنما، روزنامه نگار کهنه کاری که گزارش های تحلیلی از سیاست خارجی واشنگتن در قبال خاورمیانه می نوشت گرفته شده است. این تارنما اولین وبلاگ برای دریافت جایزه 'آرتور راس' برای گزارش گیری و تجزیه و تحلیل مستقل از آکادمی دیپلماسی آمریکا در سال 2015 بود. این تارنما در سال 2008 راه اندازی شد و هدفش بیشتر تحلیل سیاستهای اتخاذ شده از سوی واشنگتن در قبال تهران بود'.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید