رشد اقتصادی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نزولی شد

کدخبر: ۲۶۴۴۹۲
اقتصادنیوز: طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، اقتصادهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، با سرعتی کمتر از پیش بینی های قبلی رشد خواهند کرددر حالیکه توافق کاهش تولیدات، قیمت پایین تر نفت خام و ضعف رشد اقتصادی جهان بر اقتصاد های این کشورها فشار وارد کرده است.
رشد اقتصادی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نزولی شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از طلانیوز؛ در نظرسنجی از 22 اقتصاددان پیش بینی شد رشد اقتصادی عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد عربی و برترین صادرکننده نفت جهان، 2.1 درصد در سال 2019 و 2.2 درصد در سال 2020 خواهد بود. این درحالیست که 3 ماه قبل، پیش بینی شده بود رشد اقتصادی سال 2019 به 2.5 درصد و رشد اقتصادی 2020 به 3.0 درصد برسد.

قیمت نفت خام برنت، در سال گذشته به طور میانگین 71.6 دلار بود، درحالی که امسال و تا به این جای کار، میانگین آن 60 دلار برای هر بشکه بوده است. اقتصاددانان هم پیش بینی کردند که بر اساس تقاضای کمتر و عرضه بیش از حد، قیمت این شاخص نفتی کمتر از 70 دلار باقی بماند.

اقتصاددانان می گویند که توافق کاهش تولید اوپک با دیگران متحدین غیر اوپکی از جمله روسیه  باعث تقویت قیمت نفت شود، اما بر رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد این کشورها فشار وارد خواهد می کند.

خانوم خدیجه ، مدیر ارشد در امارات ان بی دی گفت:" به طور پایه  ما نسبت به 6 یا 9 ماه قبل خوشبینی کمتری داریم که دلیل ان هم قیمت های پایین نفت ، کاهش تولید و تنش های جهانی بوده است."

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را از رشد اقتصاد جهان در سال های 2019 و 2020 برای دومین بار در 3 ماه گذشته کاهش داد  و دلیل آنرا ضعف اروپا ( به طور مثال وضعیت تولیدات خوردو در آلمان ) و برخی بازارهای نوظهور و همچنین حل نشدن تنش‌های تجاری جهانی عنوان کرد

صندوق بین‌المللی پول برای سومین ماه پیاپی پیش بینی خود را از رشد اقتصاد جهان پایین آورد و اعلام کرد رکودی بزرگ تر از حد انتظار اقتصاد چین را فرا میگیرد که شرایط بازارهای مالی را آشفته تر خواهد کرد .

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد اقتصاد جهان در 2019 ، 3.5 درصد و در 2020  این رقم 3.6 درصد رشد خواهد کرد یعنی به ترتیب 0.2 و 0.1 در صد رقم پیش‌بینی خود را پایین آورد .

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول گفت:" پس از دو سال توسعه بی وقفه، اقتصاد جهان آهسته تر از حد انتظار شده و خطرات رو به افزایش است" .

او با تاکید بر اینکه سیاست گذاران باید با تقویت اقتصادشان در برابر خطرات، آماده یک رکود جدی باشند گفت:" آیا رکود جهانی نزدیک است؟ نه، ولی خطر یک سقوط شدید در رشد اقتصادی بدون شک افزایش یافته است" .

این کندی روند اقتصاد خود را در ضعف اروپا هم نشان داده است. آلمان به عنوان یک صادر کننده نیرومند (قوی ترین اقتصاد اروپا ) به خاطر استاندارد های جدید سوخت برای خودرو ها ضربه خورده است و ایتالیا به دلیل بن بست اخیر بودجه رم با اتحادیه اروپا تحت فشار بازار است .

میزان صادرات خوردو المان کاهش داشته که یکی از دلایل آن افت تقاضای چین تحت تاثیر تنش تجاری و وضعیت اقتصادی است .

رشد در منطقه یورو از 1.8 درصد در 2018 به 1.6 درصد در 2019 کاهش می یابد یعنی 0.3 درصد پایین تر از پیش بینی سه ماه گذشته.صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش بینی خود را از رشد در 2019 برای کشورهای در حال توسعه به 4.5 درصد کاهش داد. 0.2 درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی و پایین‌تر از 4.7 درصد سال 2018 .

تاثیر کندی رشد اقتصادی جهان و تنش تجاری در گستره تمام بازارهای جهانی وجود دارد و چین دومین اقتصاد جهان هم با کندی رشد اقتصادی رو به رو است .طبق اطلاعات اداره آمار، نرخ بیکاری چین در پایان دسامبر 4.9 درصد بود که نسبت به 4.8 درصد ماه نوامبر افزایش داشت .

طبق اداره ملی آمار چین ، اقتصاد این کشور 13.61 میلیون شغل جدید در 2018 ایجاد کرده است . با کند شدن اقتصاد، چین یک سری اقدامات برای حفظ تعادل اشتغال زایی در سال جاری در پیش میگیرد .

اقتصاد چین در سه ماهه چهارم سال گذشته تحت فشار کاهش تقاضای داخلی و افزایش عوارض آمریکا کند تر شد و رشد اقتصادی 2018 را به پایین ترین حد طی سه دهه گذشته رساند . رشد اقتصادی کل سال 2018 به 6.6 درصد رسید که کمترین سرعت سالانه رشد از 1990 است. تولید ناخالص داخلی در 2017 ، 6.8 درصد رشد کرده بود .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید