ضیافت توقف رشد نرخ بهره برای ترامپ پوچ نتبجه داد!

کدخبر: ۲۶۶۸۵۴
افتصادنیوز: جرومی پاول»، رئیس فدرال رزرو آمریکا دوشنبه‌شب با رئیس‌جمهوری کشورش «دونالد ترامپ» و وزیر خزانه‌داری «استیون منوچین» ضیافت شامی را در کاخ سفید برگزار کردند.
ضیافت توقف رشد نرخ بهره برای ترامپ پوچ نتبجه داد!

به گزارش اقتصادنیوز،

ملاقات پس از ۱۴ ماه

ترامپ و پاول صیلفت شام افتصادی

پاول از تابستان سال گذشته هدف انتقادات پرتکرار رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده درخصوص شیوه سیاست‌گذاری فدرال رزرو قرار گرفته بود. فدرال رزرو ظرف سال گذشته چهار بار نرخ بهره را افزایش داد که در مجموع با رشد یک درصدی، این نرخ را به ۵/ ۲ درصد رساند. شتاب بالای انقباض پولی باعث شد ترامپ از مشاوران خود درباره توانایی شخص رئیس‌جمهوری در برکناری رئیس فدرال رزرو را از نظر قانونی بررسی کند. ترامپ پس از مراسم معرفی جی پاول به‌عنوان رئیس جدید نهاد پولی آمریکا تا شب‌ گذشته با وی ملاقاتی نداشت. در واقع از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ که پاول به‌عنوان رئیس «فد» (Fed) معرفی شد، ۱۴ ماه می‌گذرد و همین امر اهمیت دیدار در کاخ سفید را بیشتر کرده است. ضیافت شام دولت و فدرال رزرو، میهمان چهارمی نیز داشت که او نیز با انتخاب ترامپ وارد هیات ۷نفره نهاد پولی شد. «ریچارد کلاریدا»، معاون رئیس فد و مرد شماره ۲ پاول، میهمان دیگر میز شام کاخ سفید بود. سخنگوی فدرال رزرو در بیانیه‌ای اظهار کرد که این دعوت از سوی کاخ سفید صورت گرفته بود تا پیرامون اقتصاد بحث صمیمانه‌ای داشته باشند.

  گفت‌وگوهای ضیافت شام

ترامپ و پاول صیلفت شام افتصادی

بیانیه هفته گذشته پاول نشان داد که کمیته بازار آزاد نسبت به برنامه پیشین خود که رشد تدریجی نرخ بهره بود عقب کشیده است؛ چراکه نگرانی در مورد رشد اقتصاد جهانی و افزایش نوسانات بازارها در اواخر سال گذشته احتیاط بیشتری را در میان سیاست‌گذاران پولی کمیته ایجاد کرده بود. همچنین گمانه‌‌زنی‌هایی درخصوص پایان سیکل افزایشی وال‌استریت و وقوع بحران مالی تا پایان سال‌جاری با ریزش شدید وال‌استریت تقویت شده بودند و تداوم نوسانات شدید دسامبر می‌توانست با سقوط شدیدتر بازارهای جهانی سهام، هراس از بروز رکود اقتصادی را به سرمایه‌گذاران سرایت دهد. به همین دلیل، احتیاط در اعمال رشد نرخ بهره و تعدیل ترازنامه اوراق در دستور کار فدرال رزرو قرار گرفت تا آرامش به بازارها بازگردد.

 پاول به ترامپ اطلاعات جدید نداد

ترامپ و پاول صیلفت شام افتصادی

سخنگوی فدرال رزرو درخصوص مباحث ضیافت شام توضیحاتی داد: «نظرات پاول در دیدار ۴ نفره با اظهارات او در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته مطابقت داشت و درخصوص انتظارات آتی سیاست پولی بحثی برقرار نشد. تنها تاکید پاول در رابطه با مسیر سیاست‌‌گذاری آتی، وابستگی کامل آن بر اطلاعات اقتصادی پیش رو و آنچه برای چشم‌انداز پولی اهمیت دارد بستگی دارد، بود. او همچنین تعهد بانک مرکزی به تجزیه و تحلیل غیرسیاسی در تصمیمات آتی را نیز به‌شدت الزامی عنوان کرد. پاول هفته گذشته گفته بود که فشار سیاسی، از سوی دونالد ترامپ، بر صندوق فدرال تاثیری نداشته و جهت‌دهی خاصی ایجاد نمی‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید