واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ابراز علاقه ترامپ برای مذاکره با تهران

کدخبر: ۲۶۹۵۶۷
اقتصاد نیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با ادعای دولت ترامپ مبنی بر علاقه به مذاکره، تاکید کرد: آمریکا به دنبال مذاکره جدی نیست و اول باید اعتماد ازدست‌رفته را احیا کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، بهرام قاسمی در دیدار با سردبیر و مدیران تحریریه روزنامه چینی گلوبال تایمز،تاکید کرد: ایران بر اساس اصل استقلال و منافع ملی خود تصمیم‌‌گیری می‌کند و سیاست‌های تهران متکی به نظر قدرت‌های جهانی نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره تنش‌های جاری در روابط تهران و واشنگتن گفت: آغاز این مشکلات از سوی ایران نبوده و ریشه آنها حاصل تحریم های ناعادلانه ای است که ایالات متحده بر خلاف موازین بین المللی و پس از خروج جام و نقض قطعنامه 2231 بر کشورمان تحمیل کرده است.

وی افزود: آمریکا اگر امروز یک گام جلوتر بیاید، فردا گام دوم را برخواهد داشت. روند تحولات جهانی حاکی از اشتهای سیری‌ناپذیر آمریکا است در نتیجه نمی‌توان تسلیم خواسته‌های واشنگتن شد.

بهرام قاسمی با یادآوری اینکه جهان از یکجانبه‌گرایی آمریکا خسته شده است، گفت: همین واقعیت که چین، روسیه و اروپا دست‌کم در مواضع سیاسی در مقابل آمریکا می‌ایستند، یک گام به جلو و نشان ‌دهنده تغییر شرایط جهان نسبت به گذشته است.

وی درباره دلیل مقاومت ایران در برابر سیاست‌های واشنگتن گفت: در وحله نخست، ما باید از استقلال و تمامیت مرزی ایران دفاع کنیم. همچنین سابقه‌ای که ایران از سیاست‌های واشنگتن دارد، تصمیم‌های نادرست واشنگتن در کل منطقه خاورمیانه و از جمله در افغانستان، سوریه، عراق، یمن و حمایت از تل‌آویو و کمک به افراط‌گرایی در منطقه، کمک به مسلح شدن برخی کشورهای منطقه و مجموعه سیاست‌هایی که به ایجاد پدیده‌هایی مانند طالبان، القاعده و داعش منجر شده است، سبب می‌شود مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا توجیه‌پذیر باشد.

قاسمی در ارتباط با تاثیر تحریم‌های آمریکا گفت: مردم ما در گذشته هم این شرایط را تجربه کرده‌اند و به‌شدت به استقلال خود حساس هستند. ما می‌توانیم از این بحران عبور و تحریم‌ها را رد کنیم. همچنین ما مواضع کشورها را در این مقاطع رصد و در آینده درباره آنها قضاوت خواهیم کرد. شرایط تحریم، پایدار نخواهد بود و نهایتا ایران این توان را دارد که به آمریکا تفهیم کند که با تصحیح رفتار خود ایران را به عنوان کشوری مستقل بپذیرد.

هو شیجین، سردبیر کل روزنامه گلوبال‌تایمز و مدیران تحریریه این روزنامه که به دعوت خبرگزاری جمهوری اسلامی به ایران آمده‌اند، عصر روز دوشنبه با بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار کردند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با ایرنا و مذاکره و تبادل تجربیات با مدیرعامل موسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران از دیگر برنامه‌های روز دوشنبه هو شیجین بود.

قرار است هیات چینی در مدت سفر خود به ایران، از شهر تاریخی اصفهان نیز دیدن کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید