ظریف: صادرات نفت ایران از دور قبلی تحریم‌ها هم کمتر شده است

کدخبر: ۲۶۹۶۱۰
اقتصادنیوز: خبرنگار از ظریف می‌پرسد که آیا وضعیت حقوقی بلند‌ی‌های جولان مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران است؟ وزیر امور خارجه ایران در پاسخ می‌گوید که از نظر ایران، این وضعیت قابل پذیرش نیست. اما این موضوع یک مسئله داخلی سوریه است و ایران به متحدان خود نمی‌گوید که کدام سیاست خارجی را دنبال کنند.
ظریف: صادرات نفت ایران از دور قبلی تحریم‌ها هم کمتر شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقبل از دوچه وله؛ وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با روزنامه "زوددویچه" درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و انتظارات جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپایی و همچنین افزایش خطر رویارویی نظامی بین ایران و اسرائیل سخن گفته است.

 روزنامه آلمانی "زوددویچه" متن گفت‌وگوی اختصاصی خود با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف را منتشر کرده است. مصاحبه‌ای که عمدتا ناظر بر مسائلی همچون تنش در خاورمیانه و همچنین فرجام توافق هسته‌ای است.

گفت‌وگوی پال آنتون کروگر، خبرنگار آلمانی "زوددویچه" با محمدجواد ظریف روز پنچشنبه دوم اسفند (۲۱ فوریه) منتشر شده است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که انتظار جمهوری اسلامی به طور دقیق از اروپا چیست، گفت:

«حال که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده، وظیفه اروپا است که به تعهدات خود پایبند بماند. این تعهدات ۱۲ موضوع را شامل می‌شوند. اینستکس یکی از موارد پیش بینی شده در تعهدات برجام نیست. بلکه پیش شرطی برای اجرای آن تعهدات است. عادی سازی مناسبات اقتصادی ایران با غرب در توافق هسته‌ای پیش بینی شده بود. از این رو، راهکار اینستکس، نماد عادی سازی مناسبات اقتصادی با ایران نیست، بلکه عملا جلوه‌ای از غیرعادی بودن این مناسبات است. اما تنها راه ممکن است.»

تردید درباره کارآمدی اینستکس

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که اینستکس تا کنون نتوانسته انتظارات ایران را برآورده سازد. نخست اینکه هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است. دوم اینکه ایجاد این راهکار حدود نه ماه طول کشیده و ظرف این مدت داد و ستد با ایران بر پایه روال پیش بینی شده پیش نرفته است.

ظریف همچنین به موضوع پول اشاره کرده و گفته است که عملکرد اینستکس وابسته به آن است که پولی وارد این صندوق بشود. از این رو، باید با ایران معامله نفتی صورت گیرد، باید در ایران سرمایه‌گذاری شود. مادام که پولی وارد این صندوق نشود، بدیهی است که این راهکار نمی‌تواند تغییری ایجاد کند.

تحریم‌های نفتی

خبرنگار روزنامه یاد شده به کاهش صادرات نفتی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و گفته است که میزان صادرات نفتی ایران از دو و نیم میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسیده است. او از ظریف پرسیده است که آیا او می‌تواند رقم دقیق صادرات نفتی ایران را اعلام کند.

ظریف در پاسخ تاکید کرده که میزان صادرات نفت ایران حتی از این رقم هم کمتر شده است. به کمتر از زمان پیش از کسب توافق هسته‌ای، یعنی به کمتر از زمانی رسیده است که دور قبلی تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شد.

افزون بر آن، ظریف به خروج برخی از شرکت‌های اروپایی از ایران اشاره کرده و گفته است باید توجه داشته باشیم که سخنان زیبا اعتبار دائمی ندارند. وزیر امور خارجه ایران از اروپا خواسته است تا بر تعامل اقتصادی خود با ایران بیافزایند.

برجام و فشارهای داخلی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به تکرار سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کرده و می‌گوید که در ایران نیز تعداد کسانی که مخالف برجام و توافق هسته‌ای هستند در حال افزایش است.

ظریف تاکید کرده که بر اساس آخرین نظرسنجی، تنها ۵۱ درصد مردم ایران موافق ماندن ایران در برجام و پایبندی به الزامات توافق هسته‌ای هستند. اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، این خطر وجود دارد که دولت پشتیبانی مردم از توافق هسته‌ای را از دست بدهد. او تاکید کرده است که دولت ایران در چنین شرایطی نمی‌تواند برخلاف نظر و رای مردم عمل کند.

خبرنگار درباره نارضایتی مردم از اوضاع اقتصادی پرسیده و گفته است که بخش اعظم مردم دولت جمهوری اسلامی را مسبب نابسامانی‌ها می‌دانند.

ظریف در پاسخ به این پرسش گفته است که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته بالغ بر ۸ درصد بوده است. اگر اکنون آهنگ رشد اقتصادی در ایران کاهش یافته است، علت آن سوءمدیریت چهل ساله نیست، بلکه علت آن ریشه در تحریم‌هایی دارد که علیه ایران اعمال می‌شوند.

خبرنگار به معافیت موقت هشت کشور از مجازات‌های پیش بینی شده آمریکا برای معامله نفتی با ایران گفته و پرسیده است که اگر آمریکا پس از این دوره شش‌ماه این معافیت را تمدید نکند، ایران چه خواهد کرد؟

ظریف در پاسخ گفته است که ایران در چنین شرایطی از امکانات دیگری بهره خواهد گرفت. خبرنگار می‌پرسد مثلا از چه امکاناتی؟ و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ می‌گوید ترامپ از رویدادهای پیش بینی نشده خوش‌اش می‌آید و «ما او را با رویدادهای پیش بینی نشده سرگرم می‌کنیم.»

ایران و سوریه

یکی دیگر از محورهای مصاحبه زوددویچه با ظریف بر سر نقش ایران در سوریه بود. ظریف درباره حضور له نظامی ایران در خاک سوریه گفته است که حضور نظامی ایران در خاک آن کشور به دعوت بشار اسد صورت گرفته و چنین امری با قوانین بین‌الملل سازگار است.

از سوی دیگر، ظریف اقدامات اسرائیل در سوریه را نقض قوانین بین‌الملل می‌داند. ظریف به حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در سوریه اشاره کرده و گفته است که نیروی هوایی اسرائیل با تجاوز به حریم هوایی لبنان و سوریه، عملا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

خبرنگار از ظریف می‌پرسد که شما در برابر این حملات چه سیاستی را دنبال می‌کنید؟ و او پاسخ می‌دهد: «ایران از جان نیروهای خود دفاع می‌کند.»

محمدجواد ظریف در مصاحبه با روزنامه یاد شده، این حملات اسرائیل را "ماجراجویی" خوانده و تاکید کرده است که «ماجراجویی همیشه خطرناک است.»

خبرنگار "زوددویچه" در این مصاحبه از ظریف پرسیده است که آیا از نظر او وقوع یک درگیری مستقیم نظامی بین ایران و اسرائیل افزایش یافته است. وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفته است: «من چنین نظری ندارم، اما ما نمی‌توانیم آن را منتفی بدانیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید