هند خواستار تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران شد

کدخبر: ۲۷۲۳۲۷
اقتصادنیوز: آمریکا تحریم نفتی ایران را از اوایل ماه نوامبر سال گذشته میلادی (اواسط آبان) به اجرا گذاشت اما به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی بهای نفت خام در بازار جهانی، موافقت کرد تعدادی از کشورهای واردکننده نفت از ایران به مدت شش ماه به خرید نفت در سطح معینی ادامه دهند. آمریکا موافقت کرد هند تا سطح سیصد هزار بشکه نفت در روز (معادل ١.٢٥ میلیون تن در ماه)از ایران نفت خریداری کند.
هند خواستار تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بی‌‌بی‌سی؛ چین، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان دیگر کشورهایی هستند که آمریکا با معافیت شش ماهه آنها از تحریم نفتی ایران موافقت کرده است.

زمان معافیت نفتی این کشورها روز ٤ ماه مه (١٤ اردیبهشت) پایان خواهد یافت اما مشخص نیست که آیا آمریکا بار دیگر با تمدید این معافیت‌ها موافقت خواهد کرد یا نه. برخی مقامات آمریکایی گفته‌اند که هدف از تحریم نفتی، رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی به صفر است.​

به گزارش رویترز، وینسنت کامپوس، سخنگوی اداره امور انرژی در وزارت خارجه آمریکا، از تایید درخواست هند برای تمدید معافیت نفتی خودداری کرده اما گفته است که آمریکا "با هدف به صفر رساندن فروش نفت خام ایران" در حال مذاکره با هشت کشور برخوردار از معافیت از تحریم نفتی است.

در ماه ژانویه امسال، ایران هفتمین صادرکننده نفت خام به هند بود در حالیکه در ابتدای سال قبل، رده سوم را در اختیار داشت.

علاوه بر نفت، تحریم هسته‌ای آمریکا شامل ارتباط بانکی ایران با خارج است که باعث بروز مشکلاتی در نقل و انتقال عواید ارزی ناشی از صادرات نفت شده است.​

افزایش بهای نفت

در خبری دیگر در مورد بازار نفت، امروز، پنجشنبه، ١٤ اسفند (٧ مارس)، بهای نفت خام در بازار جهانی اندکی افزایش یافت و بهای نفت برنت دریای شمال نسبت به پایان معاملات روز گذشته ١.٢ در صد بیشتر بود.

به گفته کارشناسان نفتی، تحریم ایران و ونزوئلا از سوی آمریکا و تصمیم کشورهای عضو اوپک و چند کشور غیر عضو به خصوص روسیه برای کاهش تولید در این افزایش موثر بوده است.

علاوه بر تحریم آمریکا، ونزوئلا با مشکلات سیاسی داخلی نیز دست به گریبان است و اوایل این هفته شرکت ملی نفت ونزوئلا با اعلام "وضعیت فوق‌العاده دریایی" گفت که در یافتن تانکر و پرسنل لازم برای بارگیری نفت با مشکلات عمده مواجه است.

با وجود این مشکلات، افزایش تولید و ذخیره نفتی آمریکا و پیش‌بینی کاهش تقاضای جهانی برای نفت مانع از رشد سریعتر قیمت شده است.

رویترز به نقل از کارشناسان نفتی گزارش کرده است که احتمالا اوپک در نظر دارد از پایان ماه مه سیاست کاهش تولید را کنار بگذارد و پیش‌بینی می‌شود که طی سال جاری میلادی، عرضه نفت برای جلوگیری از جهش قیمت کافی باشد به خصوص اینکه تولید نفت آمریکا در ماه گذشته به سطح بی‌سابقه ١٢.١ میلیون بشکه در روز رسید که حاکی از افزایش بیش از دو میلیون بشکه در مقایسه با سال گذشته بود.

در حال حاضر، روسیه و عربستان سعودی پس از آمریکا بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان هستند اما در حالیکه آمریکا علاوه بر نفت تولید داخل،واردکننده نفت خام است، بخش قابل توجهی از تولیدات عربستان و روسیه به خارج صادر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید