رئیس شورای اتحادیه اروپا از تعویق خروج بریتانیا حمایت کرد

کدخبر: ۲۷۳۶۴۹
در آستانه مذاکرات و رای‌گیری پارلمان بریتانیا در مورد تعویق در تاریخ خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) مقامات اروپایی از تمدید مهلت مذاکرات دو طرف حمایت کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بی‌بی‌سی؛ در حالی که تنها نزدیک به دو هفته به تاریخ تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده، روز پنجشنبه، ۲۳ اسفند (۱۴ مارس)، مجلس عوام پارلمان بریتانیا در مورد تعویق زمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا مذاکره و رای‌گیری می‌کند.

شامگاه گذشته، نمایندگان پارلمان بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی در مورد روابط آتی بین دو طرف - به اصطلاح برگزیت بدون توافق - رای منفی دادند. به این ترتیب، دولت ملزم به ادامه مذاکره با اتحادیه اروپاست و با توجه به نزدیک بودن روز قانونی خروج - ٢٩ ماه مارس - انجام چنین مذاکراتی مستلزم آن است که تاریخ برگزیت به تعویق افتد.

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، گفته است که سایر اعضای اتحادیه اروپا را ترغیب خواهد کرد تا با مهلتی نسبتا طولانی برای مذاکره با بریتانیا در مورد شرایط خروج این کشور موافقت کنند. وی صبح امروز در مصاحبه‌ای گفت است: "در مشورت با رهبران اروپایی پیش از برگزاری نشست سران در هفته آینده، به بیست و هفت کشور عضو اتحادیه پیشنهاد خواهم کرد که اگر بریتانیا نیازمند زمان طولانی‌تری برای بررسی موضوعات مربوط به برگزیت باشد، با تعویق برگزیت به مدتی طولانی‌تر موافقت کنند."

هر نوع توافقی در مورد شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید به تصویب تمامی بیست و هفت کشور باقیمانده در اتحادیه برسد. در همین مورد، وزیر خارجه آلمان گفته است که بهتر است خروج بریتانیا به تعویق افتد تا اینکه این تحول "با هرج و مرج همراه باشد."

وی افزوده است که "بهتر است آنهایی که در لندن هستند زمان کافی داشته باشند تشخیص دهند و تصمیم بگیرند که دقیقا چه می‌خواهند تا اینکه برگزیت با هرج و مرج همراه باشد، بنابراین، تعویق در برگزیت موجه است." اگرچه هنوز مقامات بریتانیایی یا اروپایی در مورد طول مدت تعویق برگزیت اظهار نظری نکرده‌اند اما وزیر خارجه جمهوری ایرلند تلویحا تعویقی یکساله را پیش‌بینی کرده و گفته است "احتمالا مذاکرات باید تا سال ۲۰۲۰ ادامه یابد."

بهرنگ تا‌دین، بی بی سی :

پارلمان بریتانیا در جریان رأی‌گیری‌های چهارشنبه‌شب شاهد هرج و مرج و از بین رفتن نظم حزبی، مخصوصاً در حزب حاکم محافظه‌کار بود. چهار وزیر و عده‌ای از معاونان وزرا با زیر پا گذاشتن عرف معمول، بر خلاف نظر دولت رأی دادند؛ چیزی که در شرایط عادی می‌توانست به برکناری آن‌ها منجر شود.

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا به نمایندگان حزبش دستور داده بود که در رأی‌گیری، به «مخالفت با خروج بی‌توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در هر شرایطی» رأی مخالف بدهند. ولی وزرای بازرگانی، رفاه، دادگستری و امور اسکاتلند با زیر گذاشتن قاعده «مسئولیت جمعی» اعضای کابینه، به این پیشنهاد رأی ممتنع دادند؛ بدون این‌که استعفا بدهند یا اخراج شوند.

این اتفاق خشم بسیاری از نمایندگان حزب محافظه‌کار، مخصوصاً هواداران سرسخت برگزیت را برانگیخته است. آن‌ها می‌گویند دولت دیگر نمی‌تواند به نمایندگان امر و نهی کند و نظم و یکپارچگی حزبی از بین رفته است. واقعیت این است که فرآیند برگزیت عرف سیاسی را در بریتانیا زیر و رو کرده است. دیگر شکست دولت در رأی‌گیری‌های پارلمانی یک واقعه کم‌نظیر نیست؛ بلکه اتفاقی است که هر هفته و هر روز ممکن است شاهدش باشیم.

در نهایت همه این‌ها ممکن است به نفع ترزا می تمام شود. چرا که خروج‌طلبان و هواداران سرسخت برگزیت نگران‌اند که این هرج و مرج باعث به تأخیر افتادن، نرم‌تر شدن یا حتی لغو برگزیت شوند.این دسته از نمایندگان محافظه‌کار تا کنون به خاطر «اصیل و ایده‌آل» نبودن توافقنامه‌ای که خانم می با اتحادیه اروپا بر سرش به توافق رسیده، به آن رأی مخالف داده بودند؛ ولی حالا دارند از تغییر رأیشان صحبت می‌کنند.

به عبارت دیگر، شکست‌های پی در پی ترزا می، ممکن است در نهایت به پیروزی او منجر شود؛ شاید هم نه.​

برخی منابع خبری گفته‌اند رهبران کشورهای مختلف اروپایی تعویق بین چند هفته تا بیست و یک ماه را مطرح کرده‌اند اما شماری از دولت‌های عضو اتحادیه نگران آن هستند که ممکن است یک دوره طولانی تعویق باعث شود سیاستمداران مخالف عضویت اتحادیه اروپا در سایر کشورهای عضو ادعا کنند که اتحادیه اروپا عمدا بریتانیا را در وضعیت بحرانی قرار داده تا مانع از اجرای نتیجه همه‌پرسی برگزیت شود. در بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طرفداران خروج از اتحادیه استدلال می‌کنند که اتحادیه اروپا مانع از اعمال حاکمیت ملی و اراده مردم می‌شود.

همچنین، از آنجا که انتخابات پارلمان در ماه مه - دو ماه دیگر - برگزار خواهد شد، شماری از مقامات بریتانیایی تلویحا گفته‌اند که تعویق طولانی مدت در برگزیت به معنی لزوم رای‌گیری در بریتانیا خواهد بود هرچند ممکن است این کشور به زودی پس از آن از اتحادیه خارج شود. به گفته آنان، بهتر است تا قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، تکلیف عضویت بریتانیا در اتحادیه مشخص شده باشد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید