روحانی و ترامپ دیدار خواهند داشت؟

کدخبر: ۲۸۲۳۷۷
اقتصاد نیوز: سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت ملاقات با کسی که بی‌ملاحظه از یک توافق بین‌المللی خارج شد، هیچ فایده‌ای ندارد. این تنها توافق با ما نبود بلکه توافقی با کشورهای دیگر از جمله اروپا بود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، زورگویی های آمریکا به متحدان نزدیکش را مانع دستیابی ایران به منافع اقتصادی برجام دانست و گفت: اگر اروپایی ها در 60 روز آینده به تعهدات خود عمل نکنند یعنی اراده سیاسی وجود ندارد و ما بر اساس منافع ملی تصمیم می گیریم.

مجید تخت روانچی عصر چهارشنبه در گفت وگو با شبکه پی بی اس، افزود: در یکسال گذشته، جمهوری اسلامی ایران شکیبایی زیادی به خرج داد تا نشان دهد که در اجرای توافق هسته‌ای صادق است اما متاسفانه به دلیل زورگویی ایالات متحده به نزدیک‌ترین متحدانش، ما به منافع اقتصادی وعده داده شده در برجام دست نیافتیم.وی ادامه داد: برای ما گزینه‌ای جز این نماند که اعلام کنیم که ظرف 60 روز اجرای بخش‌هایی از برجام را متوقف می‌کنیم. البته معتقدیم که پنجره دیپلماسی بسته نشده و ما آماده گفت وگو با شرکای خود در برجام هستیم و باید دید که نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد. 

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: شرکای ما یک سال وقت داشتند تا آنچه را ایالات متحده با برجام کرد، جبران کنند. اگر آن‌ها در دو ماه آینده هم این کار را نکنند، یعنی اراده سیاسی وجود ندارد و در آن صورت ما بر اساس منافع ملی خود عمل خواهیم کرد

تخت روانچی در پاسخ به احتمال دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا هم گفت: ملاقات با کسی که بی‌ملاحظه از یک توافق بین‌المللی خارج شد، هیچ فایده‌ای ندارد. این تنها توافق با ما نبود بلکه توافقی با کشورهای دیگر از جمله اروپا بود. وی افزود: اما دیدیم که ناگهان ترامپ اعلام کرد که به دلایل مختلف از جمله اینکه اوباما پایه‌گذار این توافق بوده، آن را دوست ندارد. چطور می‌توان به فردی که چنین بی‌ملاحظه رفتار می‌کند، اعتماد کرد

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: تندروها، که وزیر خارجه ما به آن‌ها 'تیم ب' می‌گوید،( بنیامین نتانیاهو، جان بولتون، بن سلمان و بن زاید)، فارغ از اینکه ایران چه می‌کند، آنچه بتوانند را انجام می‌دهند.

تخت روانچی تصریح کرد: بنابراین اهمیتی ندارد که ما در قبال برجام چه می‌کنیم، هدف آن‌ها تحریک‌آفرینی، تشدید تنش و فراهم کردن زمینه برای جنگ با ایران است. ما مخالف راه انداختن جنگ علیه هرکسی هستیم، اما به هر قیمتی از خود دفاع خواهیم کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید