یک دیپلمات باسابقه آلمانی رئیس جدید اینستکس شد

کدخبر: ۳۰۱۹۴۷
اقتصادنیوز: نهاد سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران (اینستکس)، میشائیل بوک دیپلمات سابق آلمانی را به عنوان رییس این نهاد برگزید. این دومین رییسی است که برای اینستکس در نظر گرفته شده است.
یک دیپلمات باسابقه آلمانی رئیس جدید اینستکس شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ میشائیل بوک، دیپلمات باسابقه آلمانی به عنوان دومین رییس اینستکس انتخاب شد. نشریه آلمانی اشپیگل آنلاین این خبر را روز پنج‌شنبه ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر) به نقل از منابع خبری اختصاصی خود منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آلمان ظرف روزهای گذشته در گفت‌وگو با سایر شرکای اروپایی این تصمیم را اتخاذ کرده است.

میشائیل بوک، سومین فردی است که برای ریاست اینستکس معرفی می‌شود. اولین مدیر معرفی‌شده برای این نهاد مالی، "پر فیشر" مدیر سابق کومرتس‌بانک آلمان بود. او اما چند ماه کناره‌گیری کرد. 

قرار بود جای او را "برند اربل"، دیپلمات آلمانی و سفیر سابق این کشور در ایران بگیرد، اما اربل پیش از آنکه   رسما در این سمت قرار گیرد، از مقامش کناره‌گیری کرد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان علت امتناع برند اربل از پذیرفتن ریاست اینستکس را "دلایل شخصی" اعلام کرد، اما سایر منابع از علل دیگری سخن گفته‌اند.

روزنامه بیلد چاپ آلمان مصاحبه‌ای از اربل را با یک پلاتفرم مشهور در یوتیوب پیدا کرد که در آن اربل اظهارات یهودی ستیزانه مطرح می‌کند. روزنامه بیلد، سخنان اربل را دارای مضمون آشکار ضدیهودی دانست و این سخنان را با تبلیغات جاری در مورد "قدرت خارق‌العاده لابی یهودیان" در آمریکا و سراسر جهان و "بهره‌برداری یهودیان از جنایات نازی‌ها" همخوان دانست.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

اربل در بخشی از سخنانش "مداخلات غرب" را عامل اصلی وضعیت فاجعه‌بار خاورمیانه دانسته و از بیشتر مواضع جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی دفاع کرده بود.

وزارت خارجه آلمان در پاسخ به  پرسش بیلد درباره این مصاحبه تنها اظهار شگفتی کرد و چند روز بعد هم اعلام کرد که تحقیقات لازم درباره گذشته این فرد صورت نگرفته بوده است.

بوک، دیپلماتی با سابقه

میشائیل ارهارد بوک، دیپلمات ۶۶ ساله آلمانی پیش از این سفیر آلمان در کشورهای کلمبیا، مصر سوئد و بوگوتا بوده است. دوره خدمت بوک در قاهره با بهار عربی هم‌زمان بود.

بوک در وزارت خارجه آلمان به کارشناس خاورمیانه معروف است. او از سال ۱۹۸۳ (۳۶ سال پیش) در وزارت خارجه مشغول به کار است.

نهاد اینستکس، یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری، به منظور فراهم کردن امکان تبادل مالی اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از برجام راه‌اندازی شد. دفتر این نهاد در پاریس و وظیفه آن ایجاد امکان تبادل مالی بانک‌های اروپایی با ایران است. اکثر بانک‌های اروپایی به دلیل تحریم‌های آمریکا از تبادل مالی با ایران پرهیز می‌کنند. این نهاد در حقیقت بایستی سیستم مالی آمریکا را دور بزند.

برلین و پاریس همواره تاکید کرده‌اند که هدفشان از راه‌اندازی این نهاد مالی، بیش از هرچیز جلوگیری از وخامت اوضاع انسانی در ایران در اثر تحریم‌های آمریکاست. تا کنون علیرغم تلاش‌های اینستکس هیچ معامله‌ای با ایران از سوی بانک‌های اروپایی انجام نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید