استیضاح ترامپ؛ سفیر سابق آمریکا در اوکراین در کنگره شهادت داد

کدخبر: ۳۰۷۲۰۶
اقتصادنیوز: ماری یوانوویچ، سفیرسابق آمریکا در اوکراین در جریان تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ به نمایندگان کنگره این کشور گفت که او "بر اساس ادعاهای کذب کسانی که به روشنی انگیزه سیاسی داشتند" از پستش در اوکراین کنار گذاشته شده.
استیضاح ترامپ؛ سفیر سابق آمریکا در اوکراین در کنگره شهادت داد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بی‌بی‌سی؛ خانم یوانوویچ در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ سفیر آمریکا در اوکراین بود و روز جمعه در مجلس نمایندگان حاضر شد تا در جلسه بررسی استیضاح رئیس‌جمهور، پشت درهای بسته به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد.

او در حالی برای شهادت در مجلس نمایندگان حاضر شد که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که احضاریه این مجلس را نادیده می‌گیرد و کاخ سفید نیز گفته که حاضر نیست در این تحقیقات، همکاری کند.

علاوه بر خانم یوانوویچ، گورد سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که به احضاریه مجلس نمایندگان پاسخ مثبت می‌دهد و در این مجلس شهادت خواهد داد.

ضمن اینکه یکی از مشاوران ارشد وزیر خارجه آمریکا نیز استعفا کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی درخواست دونالد ترامپ از مقام‌های اوکراینی برای تحقیق از فرزند جو بایدن است. در جریان این تحقیقات قرار است روشن شود که آیا دونالد ترامپ قانون‌شکنی کرده است یا نه.

اطلاعات درباره این موضوع توسط یک مامور افشاگر منتشر شد. بر اساس گزارش این شخص افشاگر، دونالد ترامپ همتای اوکراینی خود را تحت فشار گذاشته تا درباره فعالیت‌های فرزند جو بایدن تحقیق کند.

در صورتی که در نتیجه این تحقیقات روشن شود که از نظر نمایندگان، ترامپ جرمی مهم - در سطحی که به استیضاح نیاز باشد - مرتکب شده، طرح استیضاح در صحن مجلس نمایندگان به رای گذاشته خواهد شد و با رای مثبت اکثریت این مجلس، رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس سنا استیضاح خواهد شد.

استیضاح ترامپ

خانم یوانوویچ، کارمند دیپلماتیک وزارت خارجه است و این نگرانی وجود داشت که به دلیل مقررات وزارت خارجه نتواند در این جلسه شرکت کند.

او چند ماه پیش در پی ادعای برخی محافظه‌کاران مبنی بر اینکه به دونالد ترامپ وفادار نیست، از شغلش برکنار شد.

در آن زمان رودی جولیانی، وکیل ترامپ در تلاش بود تا اوکراینی‌ها درباره هانتر بایدن، فرزند جو بایدن تحقیق و تقحص کنند. اتهامات فساد فرزند آقای بایدن پیشتر رد شده‌اند.

همزمان با جلسه شهادت آقای یووانویچ، وکلای گورد سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند که نیز در این تحقیق و تفحص شهادت خواهد داد.

اقدام آقای سوندلند از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی "دور از انتظار" توصیف شد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از وکلای آقای سوندلند نوشته او در حالی هفته آینده به مجلس نمایندگان خواهد رفت که وزارت خارجه از او خواسته بود تا این احضاریه را نادیده بگیرد.

در بیانیه وکلای گورد سوندلند آمده که او در تمام دوران ماموریتش "در چارچوب منافع آمریکا" عمل کرده است.

این وکلا در عین حال تاکید کردند که موکلشان نمی‌تواند به درخواست کنگره برای ارائه مدارک درباره اوکراین پاسخ مثبت بدهد، چرا که اینکار برخلاف مقررات وزارت خارجه و قوانین فدرال است.

در حال حاضر کنگره به دنبال یافتن نقش احتمالی آقای سوندلند برای اعمال فشار بر جو بایدن - یکی از رقبای احتمالی آقای ترامپ در انتخابات سال آینده - است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید