تحلیل متفاوت پیرهادی درباره عدم حضور لاریجانی در مجلس یازدهم

کدخبر: ۳۱۴۶۵۹
اقتصادنیوز: سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت که عمر پارلمانی لاریجانی رو به پایان است و او با تیم و تشکیلاتش در حال ترک مجلس است. به عنوان مثال، کاظم جلالی که رئیس مرکز پژوهش های مجلس و دست راست لاریجانی بود، چندیست با استعفا از نمایندگی، برای سفارت به مسکو رفته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استراتژی شورای ائتلاف در مرحله ثبت نام کاندیداها چیست؟ گفت: برای پاسخ به این سوال، لازم است مبانی تشکیل شورای ائتلاف را به یاد آوریم. شورای ائتلاف، حاصل یک طراحی پیچیده سیاسی نیست که از سال ها پیش روی آن کار شده باشد، بلکه گردهمایی تمام کسانی است که دل در گرو انقلاب اسلامی و قانون اساسی دارند و مهمتر از آن، راه حل مشکلات کشور را در داخل جستجو می کنند.

به هیچ وجه به دنبال بالا بردن تعداد ثبت نام ها نیستیم

پیرهادی در مورد اینکه آیا دعوت از چهره‌ها برای ثبت نام، سازوکاری دارد یا در این مرحله به دنبال ثبت نام حداکثری نیروهای جریان هستید، اظهار داشت: ما در شورای ائتلاف، طی بیانیه ای رسما از نخبگان برای ثبت نام در انتخابات مجلس دعوت کرده ایم و معتقدیم شرط اول حضور برای هر کس، آن است که انگیزه و قصد فعالیت جدی در عرصه عمومی را داشته باشد، اما به هیچ وجه به دنبال بالا بردن تعداد ثبت نام ها نیستیم.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه راهبرد ثبت نام حداکثری، روش برخی جریانات افراطی اصلاح طلب در ادوار گذشته بود، تصریح کرد: آن ها چون می دانستند در آزمون وفاداری به مردم و پایبندی به قانون مردود می شوند و صلاحیتشان تایید نمی شود، به دنبال این بودند که با بالا بردن تعداد رد صلاحیت‌شدگان‌ خود، فشار را به مجموعه دستگاه های مجری انتخابات زیاد کنند تا یا برخی اعضایشان بتوانند بدون داشتن صلاحیت، تاییدیه بگیرند و یا با مظلوم نمایی، مجرایی برای تنفس خود در برخی رسانه ها دست و پا کنند.

سازوکار شورای ائتلاف برای انتخاب نامزدها

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعضای شورای ائتلاف در مرکز و یا در استان‌ها هم می‌توانند در انتخابات نامزد شوند، تصریح کرد: شورای ائتلاف، برای گزینش افراد نهایی و تعیین فهرست های انتخاباتی سازوکاری پیش بینی کرده که مبتنی بر مراجعه به نظرسنجی ها و آرای عمومی است و اعضای شورا، تاثیری در انتخاب افراد ندارند. چه بسا در یک حوزه انتخابیه، مسئول شورای ائتلاف کنار گذاشته شود و کسی از بیرون به عنوان کاندیدای نهایی نیروهای انقلاب معرفی شود.

پیرهادی در مورد انصراف لاریجانی از شرکت در انتخابات مجلس یازدهم، گفت: اتفاقا هفته پیش، یکی از خبرگزاری ها با بنده مصاحبه ای انجام داد و خبرنگار پرسید شما چرا آقای لاریجانی را به شورای ائتلاف دعوت نمی کنید؟ بنده گفتم شما اول ببینید لاریجانی اصلا در عرصه انتخابات حاضر می‌شود یا نه و تلویحا گفتم برآورد من این است که وی، این دوره نخواهد آمد. همان زمان، برخی تعجب کردند اما شرایط به گونه ای است که خود آقای لاریجانی هم صلاح خود را در نیامدن می بیند. به هر حال، دوازده سال ریاست مجلس، زمان زیادی است و گردش نیروها هم از لازمه های ساخت قدرتی است که پویا و مردم سالار باشد. آقای لاریجانی هم مانند همه سیاسیون دیگر، نقاط قوت و ضعفی داشته است و مردم، در مورد دوره دوازده ساله ریاست لاریجانی بر مجلس قضاوت خواهند کرد.

خلأ قدرت در مجلس، نظم سیاسی خانه ملت را دگرگون می‌کند

وی درباره تاثیر این تصمیم لاریجانی روی معادلات انتخاباتی، گفت: کناره‌گیری لاریجانی، به ویژه با توجه به نحوه ریاست و تثبیت قدرتش در پارلمان، موجب خلا قدرت در اوایل دوره مجلس آینده خواهد شد و جریان های مختلف سعی می کنند با استفاده از خلا قدرت ایجاد شده، با جذب نمایندگان مستقل و غیرجریانی و تشکیل فراکسیون اکثریت، قدرت خود را در پارلمان توسعه دهند و نه تنها برای ریاست، بلکه برای تمام جایگاه های حساس مجلس، گزینه تعیین کنند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد، عمر پارلمانی لاریجانی رو به پایان است و او با تیم و تشکیلاتش در حال ترک مجلس است. به عنوان مثال، کاظم جلالی که رئیس مرکز پژوهش های مجلس و دست راست لاریجانی بود، چندیست با استعفا از نمایندگی، برای سفارت به مسکو رفته است.

پیرهادی ادامه داد: این شواهد، حاکی از آن است که مجلس آینده، قطعا آنچنان که زمانی رسانه ها می نوشتند،زمین بازی یاران لاریجانی نیست و قدرت میان جریان های دیگر تقسیم خواهد شد.دوازده سال ریاست لاریجانی و تیم صاحب نفوذش در مجلس، نظم سیاسی روشنی به وجود آورده بود و مشهور بود که اغلب اوقات، لابی همین جریان، موجب رای اعتماد یا استیضاح یا تصویب طرح های مهم است. با نبود این لابی قدرتمند، نظم سیاسی پارلمان دستخوش تغییر جدی می شود و همانند ابتدای مجلس هشتم، گروهی در کسب قدرت پیشرو خواهد بود که زودتر بتواند بر کرسی های حساس مجلس تکیه بزند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید