آمریکا باز هم مذاکرات با طالبان را متوقف کرد

کدخبر: ۳۱۶۱۰۲
اقتصادنیوز: نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکرات افغانستان از توقف این گفت‌وگوها به دلیل حمله انتحاری به پایگاه این کشور در بگرام خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «زلمای خلیلزاد» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان امروز (جمعه) گفت که مذاکرات واشنگتن با گروه طالبان به دلیل حملات انتحاری متوقف شده است.

خلیلزاد توضیح داد که پس از حمله انتحاری روز چهارشنبه در بیرون از پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام که منجر به کشته شدن دو غیرنظامی و زخمی شدن بیش از هفتاد تن شد، مذاکرات با طالبان فعلا متوقف شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز با طالبان دیدار کردم، خشم خود درباره حمله به بگرام را ابراز داشتم. ما توقف کوتاهی [در مذاکرات] می‌دهیم تا آنها (طالبان) با رهبر خود درباره این موضوع ضروری مشورت کنند».

حمله روز چهارشنبه به پایگاه آمریکایی‌ها در بگرام در حالی رخ داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دو هفته پیش به صورت چراغ‌خاموش به این پایگاه سر زده و در میان نظامیان آمریکایی سخنرانی کرده بود.

مذاکرات آمریکا با طالبان تابستان امسال و در حالی که تصور می‌شد توافقی قریب‌الوقوع در پیش است، در پی وقوع یک انفجار مرگبار در کابل پایتخت افغانستان، فروپاشید. در آن انفجار که طالبان مسئولیتش را بر عهده گرفت، یک نیروی نظامی آمریکایی هم کشته شد. پس از آن ترامپ گفت روند صلح با طالبان «مرده است». با این وجود در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از احیای دوباره این گفت‌وگوها مطرح شده بود.

دولت ترامپ ماه پیش به صورت غیرمنتظره مذاکرات با طالبان را برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان متوقف کرد. ترامپ در توئیتی مدعی شد که قرار بوده در «کمپ دیوید» با هیأتی از طالبان دیدار کند، اما چون این گروه اخیرا در کابل بمبی منفجر کرده، او از انجام این دیدار منصرف شده است.

قرار بود در این دیدار توافقی که از زمستان سال گذشته تحت مذاکره قرار داشت نهایی شود. این توافق نیروهای آمریکایی در افغانستان را از ۱۴ هزار نفر کنونی به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در مقابل طالبان را متعهد می‌کرد وارد مذاکرات صلح مستقیم با دولت فغانستان شده و گروه‌های تروریستی بین‌المللی نظیر القاعده را نیز محکوم کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید