چرا مقتدی صدر عقب نشینی کرد؟

کدخبر: ۳۱۶۲۶۸
اقتصادنیوز: «مقتدا صدر» در دو اقدام همزمان کلاه آبی های وابسته به «جریان صدر» را از میدان تحریر در مرکز بغداد خارج کرد و فعالیت همه دفاتر این جریان را در عراق برای مدت یکساله به حال تعلیق در آورد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خروج کلاه آبی های «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر از میدان تحریر بغداد به دنبال قتل فجیع نوجوان عراقی در پنجشنبه گذشته (21 آذرماه) اتفاق افتاده، اما تصمیم به تعلیق یکساله دفاتر این جریان در آستانه انتخاب نخست وزیر جدید عراق، صورت گرفته است.

صدر پیشتر در توئیتی که «محمد صالح العراقی» شخصیت بسیار نزدیک به او منتشر کرده بود، اعلام کرد: در صورت شناسایی نشدن و بازخواست عوامل قتل نوجوان عراقی، کلاه آبی ها ظرف 48 ساعت از محل برپایی اعتراضات در بغداد عقب نشینی می کنند.

خروج کلاه آبی های وابسته به جریان صدر دیروز (جمعه) از منطقه برپایی اعتراضات در مرکز بغداد آغاز شده و گزارش رسانه های عراق حاکی است که امروز هیچ اثری از کلاه آبی ها در میدان تحریر و اماکن پیرامون آن وجود ندارد.

از طرفی به دنبال طرح برخی نامزدها برای پست نخست وزیری عراق با توجه به اعلام مخالفت اولیه صدر با آن، مقتدا صدر در بیانیه ای که امروز در رسانه ها منتشر شده، خواستار توقف فعالیت یکساله دفاتر جریان صدر برای مدت یکسال شده است.

مقتدا صدر دفتر مرکزی صدر در نجف اشرف، سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر و موسسه وابسته به مرقد پدرش (شهید آیت الله محمد صادق صدر) را از این امر مستثنی کرده و گفته است که هیات نظارت بر نمازهای جمعه جریان صدر نیز زیر اشراف دفتر مرکزی قرار گیرد.

حامی فراکسیون «سائرون» در پارلمان عراق پیشتر شرط قبول نامزد جدید نخست وزیری را منوط به همه پرسی کرده بود، امری که به اعتقاد سیاسی های عراق، هزینه های مالی زیادی بر کشور تحمیل می کند.

جریان های سیاسی عراق توافق کرده اند که با کمترین هزینه مالی و تبعات نگران کننده سیاسی، نامزد جدید نخست وزیری برای مدت شش ماه تا یکسال برگزیده شود و این نخست وزیر جدید، فضا را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم کند.

تاکنون اسامی مختلفی برای تصدی پست نخست وزیری عراق در رسانه ها مطرح شده که جریان صدر و هواداران آن در تظاهرات بغداد و دیگر شهرهای عراق به نام تظاهرکنندگان با همه آنها اعلام مخالفت کرده اند.

صدر همچنین متعاقب این دو تصمیم، سه توئیت دیگر در روزهای اخیر منتشر کرده که در یکی با عنوان هشتگ «جلسه پارلمان علنی باشد»، بر ضرورت علنی بودن نشست پارلمان درباره تصویب قانون جنجالی انتخابات تاکید کرده است.

مقتدا همچنین توئیت هایی با عنوان «وداع» و «اقفال» منتشر کرده که به نوعی اعتراض خود را به روند سیاسی کنونی در کشورش ابراز داشته است.

با وجود تصمیم مقتدا صدر به کنارگیری موقت از فعالیت سیاسی، اما برخی رسانه های عراقی امروز (شنبه) نوشته اند که «برهم صالح» رییس جمهوری این کشور طرح نام نامزد جدید نخست وزیری را مشروط به اخذ نظر مقتدا صدر  کرده است.

با وجود مخالفت های اولیه برگزار کنندگان اعتراضات مردمی در عراق با پیوستن هواداران مقتدا صدر به این اعتراضات، اما حامیان او به صفوف معترضان وارد شدند و خود را با روند اعتراضات و خواسته های مردمی همسو و همراه نشان دادند.

برخی از جریان های سیاسی حاکم از این سیاست مقتدا صدر که هم در نظام سیاسی عراق و هم در اعتراضات مردمی حضور دارد، انتقاد کرده اند و بر همین اساس مقتدا  این بار با اعلام فاصله گرفتن از روند تشکیل دولت جدید، به نوعی در صف اپوزیسیون، خود را جای داده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید