اتفاقات عراق از 3 روز پیش تا بامداد امروز/ چه شد که سردار شهید شد؟

کدخبر: ۳۱۹۲۳۷
اقتصادنیوز: سفارت امریکا در منطقه سبر بغداد در پی اعتراضات عراقی ها خالی و سپس بخش هایی از آن اتش زده شد. مقامات امریکایی انگشت اتهام خود را به سمت تهران گرفته اند و در نهایت زهر خود را با خون سردار ایران ریختند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، حمله نیروهای نظامی آمریکا به پایگاه های حشدالشعبی و حزب الله عراق در عراق و سوریه آغاز سلسله درگیری ها و ماجراهای دیگری در عراق شد. روز سه شنبه بعد از مراسم تشییع شهدای این حملات نظامی معترضان عراقی به سمت منطقه سبز بغداد رفتند و دست به تجمع در مقابل سفارت آمریکا در عراق زدند. این تجمع ساعتی بعد گسترده تر شد و با پیوستن افراد بیشتر به یک بحران برای آمریکایی ها مبدل شد که حتی برخلاف درخواست نخست وزیر سابق عراق هم مردم از این منطقه عقب نشینی نکردند. اینجا واکنش های مقامات عراقی و دیگر مقامات جهان و همچنین رسانه ها را در مورد اتفاقات عراق در روزهای سه شنبه و چهارشنبه بخوانید:

ترامپ تهران را متهم کرد

رئیس جمهور آمریکا پس از حملاتی که این کشور در خاک عراق انجام داد، با طرح ادعاهایی درباره ایران، در اظهاراتی فرافکنانه تهران را مسئول ترتیب دادن حمله به سفارت کشورش در عراق خواند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیامی توییتری درباره ایران مدعی شد: ایران یک پیمان‌کار آمریکایی را کشت و بسیاری دیگر را دچار جراحت کرد. ما قدرتمندانه پاسخ دادیم و همیشه این کار را خواهیم کرد. او به همین توئیت هم اکتفا نکرد و شامگاه سه‌شنبه در پیامی در توئیتر مردم عراق را دعوت کرد که علیه ایران اقدام کنند.

این دو واکنش اولیه رئیس جمهور امریکا از سوی تهران بدون جواب نماند و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اتهامات واهی مقامات آمریکایی به کشورمان در خصوص تحولات عراق واکنش نشان داد و صبح روز بعد نیز نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اتهامات مقامات آمریکایی علیه کشورمان را برای منحرف کردن از ۱۷ سال اشغال نظامی عراق و کشتار صدها هزار شهروند بی گناه این کشور دانست.  مجید تخت روانچی عصر سه شنبه در واکنش به اتهام زنی‌های مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود: اتهامات آمریکا علیه کشورمان برای منحرف کردن توجهات از عصبانیت مردم عراق علیه کشتار وحشیانه اخیر عراقی ها توسط واشنگتن است. ماجرا همین جا تمام نشد و رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه بار دیگر علیه ایران موضع گیری کرد و گفت ایران باید پاسخگو باشد. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه از توئیت تهدیدآمیز چند ساعت قبل خود درباره ایران عقب‌نشینی کرد و گفت دنبال جنگ با ایران نیست.  ترامپ درباره اعتراضاتی که مقابل سفارت آمریکا در بغداد انجام شد گفت: «مسئله به خوبی مدیریت شد. جنگاوران بزرگ ما فوراً در آنجا حاضر شدند. این ماجرا به بنغازی دیگر تبدیل نخواهد شد. آنها خیلی سریع آمدند.» او البته در ادامه همین توئیت نوشت:«ایران بابت جان‌های از دست‌رفته و خسارت‌های وارد آمده به هر کدام از تأسیسات ما پاسخگو خواهد شد. آنها بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست، تهدید است. سال نو مبارک.»

برایان هوک هم همصدا با ترامپ گفت مقابل سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران می‌ایستیم.

واکنش قاطع رهبری به اتهامات امریکاییها

رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه به تهمت و تهدید توئیتری دونالد ترامپ واکنش نشان دادند. حساب کاربری سایت رهبر انقلاب در توئیتر، بخشی از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در واکنش به تهدید توئیتری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را منتشر کرده که فرمودند: می‌بینید سراسر عراق هیجان ضد آمریکایی چقدر است؟ باز آن جناب توئیت کرده که ما این را از چشم ایران می‌بینیم. شما غلط می‌کنید! ایران اگر بخواهد با کشوری مبارزه کند صریح این کار را می‌کند. ما به منافع و عزت ملتمان پایبنیدم و هرکس آن را تهدید کند بدون هیچ ملاحظه‌ای با او رو به رو می‌شویم و ضربه می‌زنیم. 

در داخل عراق واکنش ها چه بود؟

در داخل عراق تقریبا هیچ واکنش همدلانه ای با امریکایی ها صورت نگرفت.  روز دهم دی ماه سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق تأکید کرد اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند بینی‌شان به خاک مالیده نشود عراق را ترک کنند و کمی بعد نخست‌وزیر مستعفی عراق از همه تحصن کنندگان خواست هرچه سریع‌تر سفارت آمریکا و اطراف آن را ترک کنند. ، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق در سخنانی پس از حمله معترضان عراقی به سفارت آمریکا در بغداد اظهار کرد: حمله آمریکا به نیروهای نظامی ما در بالاترین سطح دولت محکوم شد و دولت سلسله اقدامات و تدابیری را برای بررسی اوضاع در راستای حفظ حاکمیت عراق و امنیت ملت آن اتخاذ کرده است. عصر سه شنبه  نماینده ائتلاف سائرون وابسته جریان صدر عراق گفت که توافق امنیتی با واشنگتن به باقی ماندن «اشغالگران» در عراق وجهه قانونی بخشیده و اگر این توافق لغو نشود آمریکا همچنان به نقض حاکمیت عراق ادامه می دهد.

در این میان عمار الحکیم ساعاتی پس از تجمع معترضان مقابل سفارت آمریکا در بغداد، از دولت این کشور خواست به مسئولیت خود در حمایت از هیئت‌های دپلماتیک در این کشور عمل و وجهه عراق را حفظ کند. تنها "هوشیار زیباری" وزیر امورخارجه اسبق عراق بود که ساعاتی بعد از اتفاقات بغداد، بدون اشاره به جنایت آمریکایی‌ها در به خاک و خون کشیدن مردم کشورش مدعی شد:آنچه امروز سه‌شنبه در منطقه "سبز بغداد" در حمله به سفارت آمریکا روی داد، یک لکه ننگ برای عراق است. واکنش حشدالشعبی و حزب الله عراق صلح چهارشنبه مشخص شد. ابوآلاء الولائی،‌ دبیرکل "گردان‌های سید الشهداء" وابسته به حشد شعبی در توییتر خاطرنشان کرد، زمانی که حشد شعبی یا ملت متحد سفارت شر را در بغداد محاصره می‌کنند این یعنی پادگان‌ها و مقرهای نظامیان آمریکایی در خاک عراق به زودی محاصره خواهند  شد.  گردان‌های حزب‌الله عراق نیز اعلام کرد، حمله به سفارت آمریکا در بغداد درس اول است، درس دوم تصویب قانون اخراج نیروهای اشغالگر و وابستگان آنها از عراق است.

رئیس ائتلاف الوطنیه عراق درخواست کرد توافقنامه مربوط به حضور نیروهای خارجی اصلاح و با لغو شود و توافقنامه جدیدی تنظیم شود. نماینده جریان صدر هم چهارشنبه در عراق ادعا کرد، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند هدف از اعتراضات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد پایان دادن به تظاهرات اصلاح‌طلبانه مردمی است.

رسانه ها چطور واکنش نشان دادند؟

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در تحلیلی نوشت: "روز سه‌شنبه هزاران معترض عراقی حامی حشد شعبی و دیگر معترضان در اعتراض به شهادت ۲۵ عضو گردان‌های حزب الله عراق و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد حمله کردند. روزنامه گاردین هم بیکار نماند و در گزارشی نوشت که حمله معترضان عراقی به سفارت واشنگتن در بغداد ضعف آمریکا را نشان داد.   روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی به قلم «مکس بوت» به بررسی تحولات اخیر در عراق و تظاهرات مردم این کشور مقابل سفارتخانه آمریکا در بغداد پرداخته و نوشت این تحولات نشان می‌دهد واشنگتن باز هم نمی‌تواند واکنش موثری در منطقه نشان دهد.

کشورها دیگر چه گفتند؟

وزارت خارجه قطر حمله معترضان عراقی به سفارت آمریکا در بغداد را محکوم کرد. فرانسه به اعتراضات مردم عراق در مقابل سفارت آمریکا در بغداد واکنش نشان داده و این اقدام آنها را به شدت محکوم کرده است.

هنوز کشورهای زیادی به اتفاقات افتاده در عراق واکنش نشان نداده اند و به نظر می آید اقدام اخیر امریکا در این کشور باعث شده تا بسیاری به اقدامات ایالات متحده بدبین شده باشند. قائله سفارت امریکا در عراق روز چهارشنبه به درخواست حشدالشعبی پایان یافت اما در این کشور بسیاری به دنبال این هستند که امریکایی های باقی مانده از سال 2003 را یکبار برای همیشه از عراق بیرون کنند. به نظر می رسد که ترامپ به دنبال توجیحی برای اقداماتش است و با متهم کردن ایران قصد دارد تا از تصمیمی که برای حمله به خاک عراق زده، دفاع کند اما تاکنون استقبال زیادی از این رویکرد ترامپ صورت نگرفته است.

و امروز به شهادت سردار

اخبار چند روز اخیر در نهایت منجر به شهادت جانسوز سردار قاسم سلیمانی شد. بی بی سی خبر داد دولت عراق می‌گوید یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد روی داده است.

 همزمان خبرگزای رویترز به نقل از حشد الشعبی گزارش کرده که یک مقام ارشد این گروه شبه نظامی شیعه به همراه چند نفر دیگر از جمله "دو میهمان مهم" در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شده‌اند.

بامداد جمعه، سوم ژانویه، ابتدا دولت عراق گزارش کرد که سه موشک کاتیوشا در نزدیکی منطقه بارگیری فرودگاه بغداد فرود آمده و بر اثر آن چند غیرنظامی زخمی شده‌اند و دست کم دو خودرو آسیب دیده است.

اما ساعتی بعد خبرگزاری رویترز به نقل از صفحه فیسبوکی منسوب به گروه حشد الشعبی نوشت این گروه از کشته شدن مسئول روابط عمومی و جذب نیروی خود طی یک حمله هوایی خبر داده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از مقام‌های حشد الشعبی نوشته که این گروه ، کشته شدن یکی از مقام‌های خود به همراه دو عضو دیگر و دو میهمان مهم (مجموعا پنج نفر) را در جریان یک حمله هوایی در نزدیکی فرودگاه بغداد تایید کرده است. از هویت "میهمانان مهم" این گروه که ظاهرا در جریان این حمله هوایی کشته شده‌اند هنوز اطلاعی در دست نیست.

با این حال، تلویزیون دولتی عراق بامداد جمعه گزارش کرد که در جریان این حمله هوایی در فرودگاه بغداد به دو کاروان خودروهای گروه حشد الشعبی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به همراه چند رهبر حشد الشعبی کشته شده است.

تلویزیون دولتی عراق در این گزارش همچنین مدعی شد که در جریان این حمله هوایی ابو مهدی المهندس، معاون گروه حشد الشعبی هم کشته شده است و در مجموع این حمله ۵ کشته و ۹ مجروح برجای گذاشته است.  

ساعتی پیش با انتشار جزئیاتی از این خبر به نقل از منابع خارجی نوشت نمی تواند این خبر را تایید کند. گفتنی است شبکه خبر نیز در خبر ساعت 6 بامداد، خبرشهادت سرلشکرسلیمانی را منتشر کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید