گرامی‌مقدم: نیرویی برای بستن لیست نداریم/ نوروزی: حتی نمی‌توانیم ائتلاف کنیم اصولگرایان معتدل را هم ردصلاحیت کردند

کدخبر: ۳۲۱۹۱۶
اقتصادنیوز: ردصلاحیت‌ تعداد زیادی از نیروهای اصلاح‌طلب قدری عرصه سیاسی را برای این جبهه مبهم کرده است. اسماعیل گرامی‌مقدم، مصطفی هاشمی‌طبا و صادق نوروزی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برای بررسی ابعاد این ردصلاحیت‌ها و چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات ساعتی را با نامه‌نیوز به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه‌نیوز، چالش‌ سیاسی جبهه اصلاحات در دوره انتخابات اخیر مجلس قدری با گذشته متفاوت است؛ یعنی اگر در گذشته اصلاح‌طلبان صرفا با مقوله‌ای به نام عدم احراز صلاحیت مواجه بوده‌اند، اکنون این موضوع در گره‌خوردگی با کمبود نیروهایشان جلوه‌ای دیگر به خود گرفته است؛ به عبارت دیگر دغدغه ارائه لیست پرقدرت انتخاباتی پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در جبهه اصلاحات به چشم می‌خورد و مهم‌ترین دلیل آن به شرکت نکردن چهره‌های شاخص این جبهه در عرصه رقابت انتخاباتی بازمی‌گردد. این مهم وقتی با ردصلاحیت‌های نسبتا زیاد شورای نگهبان همراه شد عرصه پیش روی سیاسی برای اصلاح‌طلبان را قدری مبهم کرد.

گرامی مقدم: اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی امکان حضور در انتخابات را ندارند

اسماعیل گرامی مقدم فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» بیان کرد: «ردصلاحیت‌های گسترده نسبت به جبهه اصلاحات در این دوره انتخابات مجلس کم سابقه بوده است. در شرایطی که کشور دچار تهدیدها در سطح بین المللی و آشفتگی‌هایی در زمینه سیاست داخلی  و حتی در مقطعی جنگ اقتصادی که تبدیل به جنگ نظامی شده قرار دارد، در داخل به‌جای اینکه با انتخاب روند مناسب به دنبال وحدت، همبستگی و آشتی ملی باشیم، متأسفانه هیات نظارت در بررسی صلاحیت‌های نامزدها قدری با نگاهی محدود  برخورد کرده است؛ این درحالی است که بررسی صلاحیت‌ها باید صرفا براساس  بندهای 1، 2، 3 و 4 ماده28 باشد».

این فعال سیاسی درباره سرلیستی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: «نمی‌توان بینشی ارائه داد چرا که تمام نیروهای موثر موجود، ردصلاحیت شدند و عملا ما نیروی موثری در لیست نداریم؛ در همین راستا نمی‌توانیم بحث سرلیستی هم مطرح کنیم. طبیعتا وقتی نتوانیم لیستی ارائه دهیم بحث سرلیستی هم منتفی می‌شود. در صورتی امکان مطرح کردن لیست و بحث سرلیست را خواهیم داشت که شورای نگهبان در عملکرد خود نسبت به این رد صلاحیت ها تجدید نظر بکند. در رابطه با سرلیست، باید مجددا عنوان کنم در صورتی که نامزدهای ردصلاحیت‌شده، تأیید صلاحیت شوند امکان انتخاب سر لیست برای ما ایجاد می‌شود و بر تصمیم صورت گرفته هم توافقی و اجماع وجود دارد اما در حال حاضر نمی‌توانیم قبل از تجدیدنظر شورای نگهبان چنین عملکردی را ارائه دهیم. در شورای سیاست‌گذاری به‌صورت دموکراتیک رای‌گیری صورت می‌گیرد  و با توجه به شرایط کشور و مقبولیتی که نامزدها دارا هستند سر لیست خود را انتخاب می‌کنیم. به‌طور کلی بیشتر نماینده‌های فعلی مجلس رد صلاحیت شده اند و در این شرایط ارائه لیست امکان پذیر نیست».

او تاکید کرد: «باور دارم با ردصلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای یک‌جریان سیاسی رقابت همه‌جانبه محدود می‌شود و عملا یک رقابت درون جریانی شکل می‌گیرد. بنابرین ازچنین مجلسی نمی توان انتظار داشت که مطالبات مردمی  را پیگیری کند .در چنین شرایطی به نظرمی رسد شورای عالی امنیت ملی قطعا باید در شرایط کنونی نسبت به رد صلاحیت های گسترده وارد شود زیرا باتوجه به شرایط کنونی و ناامیدی مردم اگر مشارکت حداکثری نداشته باشیم امنیت کشور هم دچار لغزش خواهد شد. در این شرایط شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهادی که تضمین کننده امنیت کشور است باید در این خصوص وارد شود و این تنها راهی است که مردم را قدری نسبت به اینده امیدوار کند تا بتوانند در انتخابات شرکت کنند اما درشرایط کنونی به هر حال اصلاح‌طلبان امکان حضور ندارند.».

هاشمی‌طبا: مشارکت ‌مانند دوره‌های پیشین خوب خواهد بود

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مشارکت مردمی منوط به تائید فرد خاصی نیست بلکه مشارکت افراد برای تائید نظام است». او معتقد است: «باتوجه به تعداد گسترده‌ای از رد صلاحیت شدگان اصلاح‌طلب شاید توانایی تشکیل یک لیست منسجم را نداشته باشیم، شاید هم داشته باشیم. احتمال آن وجود دارد که در صورت اجماع کلی با همان تعداد محدود یک لیست منسجم را تشکیل دهیم البته احتمال آن بسیار اندک است».

او در ادامه درباره ردصلاحیت‌های گسترده تصریح کرد: «به عقیده من باید دلایل این رد صلاحیت‌ها را بررسی کرد.  نکته بعدی عدم انسجام فکری اصلاح طلبان تائید صلاحیت شده است. مواد اولیه تشکیل‌دهنده یک لیست، هم‌فکری کامل بین افراد یک جناح است».

او در رابطه با مقبولیت اصلاح‌طلبان در بین مردم و توجه به مطالبات مردمی از جانب نامزدهای اصلاح‌طلب، اظهار کرد: «باتوجه به وضع موجود به‌ویژه مطالبات اقتصادی هیچ‌یک از جناح‌های تائید شده چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا توانایی رسیدگی به مشکلات و مطالبات مردمی را نخواهند داشت  ولو اینکه مطالبات مردمی عموماً اقتصادی است. در شرایط فعلی بررسی مطالبات اقتصادی مردم ممکن نیست بنابراین با توجه به اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بازهم توانایی رسیدگی به این مطالبات اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود».

هاشمی‌طبا در رابطه با مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو مطرح کرد: «مشارکت مردمی منوط به تائید فرد خاصی نیست بلکه مشارکت افراد برای تائید نظام است. به عقیده بنده مشارکت به‌مانند دوره‌های پیشین خوب خواهد بود».

نوروزی: ردصلاحیت‌ها دامن اصولگرایان معتدل را هم گرفت

در همین راستا صادق  نوروزی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز به «نامه‌نیوز» گفت: «ردصلاحیت‌های صورت گرفته بسیار گسترده بوده و حتی در برخی نقاط هیچ نماینده اصلاح‌طلبی تائید نشده است و از تعداد اصلاح‌طلب‌هایی که باقی‌مانده‌اند فرد شناخته‌شده ای وجود ندارد درنتیجه با توجه به اعتراض‌های مطرح‌شده باید منتظر ماند و دید نتیجه نهایی به چه صورت خواهد بود . نتیجه نهایی در  اواخر بهمن‌ماه تعیین می‌شود».

او در ادامه تصریح کرد: «با توجه به شرایط موجود، روند انتخابات بسیار دشوار است چرا که علاوه  بر رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان طیف گسترده‌ای از اصولگرایان معتدل هم مورد رد صلاحیت قرار گرفتند. درصورتی‌که فهرستی از اصولگرایان معتدل هم موجود بود می‌توانستیم، به افراد توصیه کنیم به این کاندیدها رای دهند. حتی برای اصولگرایان معتدل هم فهرستی باقی‌ نمانده که اصلاح‌طلبان به افراد توصیه کنند در صورت عدم ارائه لیست اصلاح‌طلبان، از اصول‌گرایان معتدل حمایت کنند چراکه این طیف از اصولگرایان معتدل افرادی هستند که با رویکرد فکری منطقی و می‌توانند با در نظر گرفتن مصلحت اجتماعی و حفظ منافع ملی عملکرد مثبتی ارائه دهند».

نوروزی اظهار کرد: «از مجلس چهارم شورای نگهبان آنچنان که می توانست به‌صورت منطقی صلاحیت افراد را مورد ارزیابی قرار دهد، قرار نداده است. در شرایطی که کشور احتیاج به همبستگی بیشتر و مشارکت بالا در انتخابات در جهت دفع خطرات خارجی  و داخلی دارد همواره طوری عمل شده که نمی‌توان از مردم انتظار مشارکت حداکثری داشت ،شورای نگهبان در دوره‌های پیشین  همواره در پی مشارکت حداکثری بوده است  اما با توجه به رویکردهای اخیر می‌توان این نتیجه را گرفت که در این دوره توجهی به این رویکرد با توجه به این نوع عملکرد نداشته‌ است و این مسئله باعث افزایش فشار و تهدیدات داخلی و خارجی خواهد شد و همین امر منافع ملی را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد. او در پایان متذکر شد: «اگر شرایط بر همین صورت باقی بماند امکان ارائه لیست بسیار دشوار خواهد بود».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید