«مجلس در راس امور نیست»؛ اسم رمز برای فتح پارلمان آینده/ شأن نمایندگی پایین آمده است؟ +جدول

کدخبر: ۳۲۳۳۵۲
اقتصادنیوز: جملات و تخریب‌هایی از جنس اینکه «مجلس راس امور نیست» یا اینکه شان نمایندگی مجلس پایین آمده، بیش از آنکه رنگ و بوی انتقاد از مجلس را داشته باشد، نوعی اسم رمز برای فتح صندلی‌های بهارستان از جانب کسانی است که این روزها سودای نمایندگی را در سر می‌پرورانند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، «مجلس دیگر در راس امور نیست»، این جمله شاه‌بیت حمله‌ها و هجمه‌هایی است که این روزها از هر سمت و سویی روانه خانه ملت می‌شود. به ویژه اینکه با نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات مجلس، این نوع حملات و سیاه‌نمایی‌ها از جانب کاندیداهای انتخابات مجلس و جریان منتقد دولت و مجلس نیز بیشتر شده است.

علی لاریجانی البته در قامت ریاست مجلس، هفته گذشته به این نوع تخریب‌ها واکنش نشان داد و در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، از سیاه نمایی برخی کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم انتقاد کرد و گفت:«تعجب آور است که عده‌ای فکر کردند با تخریب مجلس شورای اسلامی و سخنان ناصواب حرکتی احیاناگرایانه را تعقیب می‌کنند. مجلس مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری در کشور است هرگونه محدودیت و تخریب مستقیما اراده ملت را هدف‌گیری کرده است و یک عمل غیرانقلابی است.»

او که با ذکر این جمله از شهید مطهری که «عده‌ای با فرصت‌طلبی تحت پوشش شعارهای داغ و افراطی خود را در زمره انقلابی‌ها قرار می‌دهند، تا انقلابی‌های واقعی را از میدان به در کنند»، لیستی از اقدامات مجلس دهم را برشمرد تا با مستندات ادعاهای سیاه‌نمایی و تخریب مجلس را رد کند.

در کنار این نمایندگان فعلی مجلس هم پاسخ‌های مختلفی به این ادعاها دارند. عزت‌الله یوسفیان ملا از نمایندگان اصولگرا درباره شان نمایندگی در مجلس دهم به خبرآنلاین می‌گوید: «افرادی که می‌گویند مجلس در راس امور نیست، باید علت حرف خود را نیز بگویند. مثلا ذکر کنند بر اساس کدام اتفاقات این جمله را بیان می‌کنند. مجلس بنابر بر وظایف خود در راس امور است». 

مهدی شیخ نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم نیز، برای اثبات اینکه وجه نظارتی و شان مجلس در گذشته هم مورد انتقاد بوده، به ذکر تخلفات دولت در مجالس گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: «دولت قبلی در مجلس هشتم و نهم، مصوبات را اصلا ابلاغ نمی‌کرد». او به تفاوت نظام پارلمانی و ریاستی هم اشاره می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: «نظام ما پارلمانی نیست. آن زمان که رئیس دولت یا همان نخست وزیر از جانب مجلس انتخاب می‌شد ما یک نظام پارلمانی داشتیم؛ مجلسی در راس امور بود و نفوذ بالایی داشت».

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان هم درباره عملکرد مجلس دهم به بعد نظارتی آن اشاره می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: «ما تعداد مشخصی سوال از وزیر و رئیس‌جمهور، استیضاح و تذکرات داشتیم. عموما نگاه‌ها به سمت نتایج گرفته از نظارت بر عملکرد دولتی‌ها می‌رود که نتیجه‌ خوبی نداشت». نکته‌ای که اصغر مسعودی نیز به آن اشاره می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: «عملکرد مجلس در حوزه نظارت خوب بود. ۱۷۸ سوال از وزرا شد و ۶ استیضاح داشتیم. حدود ۹۵۰۰ تذکر به وزرا و رئیس جمهور در مجلس دهم داده شد».

این که «مجلس راس امور هست یا نیست» یا اینکه «شأن نمایندگی مجلس پایین آمده یا نه» و اینکه «مجلس بعد نظارتی‌اش را نادیده گرفته است» و ... به نظر می‌رسد این نوع جملات و تخریب‌ها بیش از آنکه رنگ و بوی انتقاد از مجلس را داشته باشد، نوعی اسم رمز برای فتح صندلی‌های بهارستان از جانب کسانی است که بیرون خانه ملت مانده‌اند و این روزها سودای نمایندگی را در سر می‌پرورانند. جملاتی که بیان می‌شود تا راه را برای کاندیداها برای ورود به مجلس باز کند.

در جدول زیر پاسخ برخی نمایندگان را به سوالات خبرآنلاین درباره نقاط قوت و ضعف مجلس دهم، عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت و شان نمایندگی را بخوانید؛

اسامی نمایندگان /حوزه انتخابیه

نقاط قوت و ضعف مجلس دهم

عملکرد مجلس دهم در حوزه قانونگذاری

نمره به عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری

عملکرد مجلس دهم در حوزه نظارت

نمره به عملکرد مجلس دهم در حوزه نظارت

رعایت شأن نمایندگی در مجلس ده م

 علیرضا رحیمی/ تهران 

* توازن سیاسی قابل قبولی در مجلس وجود داشت. گروه ها و سلایق مختلف در سه فراکسیون، دیدگاه های خودشان را در فضای قانون گذاری و سیاسی اعمال کردند. 

*به دلیلی برخی تندروی های افراطی از همه ظرفیت ها برای پشتیبانی های سیاست خارجی در مجلس استفاده نشد اگر چه در موارد حساس مانند لوایح مرتبط با FATF، مجلس شورای اسلامی توانست کارنامه قابل قبولی داشته باشد. 

*گاهی مجلس، با مانعی به نام مجمع تشخیص مصلحت برخورد کرد و قاطعیت مجلس را خنثی کرد. 

* قوانین مهمی در این مجلس تصویب شد. هم لوایحی دولت ارائه داد هم طرح های قابل توجهی که نمایندگان در کمیسیون ها بررسی کردند و سپس در مجلس به صورت قانون درآمد. مانند قانون جامع معلولان و قوانینی که برای کمک به موسسات مالی و اعتباری به تصویب رسید. 

*در حوزه سیاست خارجی نیز قوانین خوبی تصویب شد. مانند مقابله با ماجراجویی آمریکا. 

                   ۱۵

* متاسفانه ابزارهای نظارتی مجلس در مواردی کارکردهای خود را از دست داده است. در این حوزه نظارتی هم به ارزیابی بیشتر و کارشناسی دقیق تری صورت می گیرد. 

*سوالات و استیضاح که به صورت حرفه ای از آن استفاده نمی شود. حوزه نظارت در چهارچوب آیین نامه داخلی مجلس کارکرد خود را از دست داده است. لذا حوزه قانون گذاری که هم فعالیت نمایندگان و هم فعالیت فراکسیون را دربر می گیرد. 

* حجم سوالات و استیضاح ها البته نشان دهنده نظارت است. مانند رکورد وزیر امور خارجه که ۱۶ بار برای پاسخ به سوالات به مجلس آمد. 

نمی توانم به این حوزه نمره بدهم. 

*توانمندی ها و ظرفیت بالای سیاسی و حرفه ای به طور انفرادی در برخی از نمایندگان وجود داشت.

*به دلیل ضعف در کار تیمی و فراکسیونی و طبق آیین نامه داخلی، از ظرفیت های نماینده کارآمد استفاده نشد. 

* رفتار سیاسی و مخالفین دولت و افراطیون، ادبیات هتاکی و سخیفی را وارد فضای رسانه و سیاسی کردند. که به همین دلیل خساراتی به مجلسی وارد شد. 

عزت‌الله یوسفیان ملا/ آمل

* در این مجلس تعداد افراد تحصیل کرده نسبت به دوره های قبل بسیار بیشتر بود. 

*هئیت رئیسه مجلس دهم قوی ترین هئیت رئیسه را نسبت به دوره های گذشته داشت. بیش از ۴۰ درصد از آنان سابقه نظارت داشتند. 

*وضعیت اقتصادی کشور، مشکلاتی که بود از جمله ضعف های مجلس است.

*رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم، اعتماد دوباره به وزرای استیضاح شده نشانه روشنی از تعامل بین مجلس و دولت و تعامل فراکسیون‌ها بود.

* قوانین فراوانی در این مجلس تصویب شد، مانند برنامه ۵ ساله یا قوانین آموزش پرورش و مجلس پرکاری بود. 

                   ۱۶

* مجلس این حوزه خوب عمل نکرد. بخشی از این ضعف به ناکافی بودن قوانین برمی گردد و از جهتی دیگر دستگاه ها نتوانستند همکاری لازم را انجام ندهند. 

                    ۱۲

* افرادی که می گویند مجلس در راس امور نیست باید علت حرف خود را نیز بگویند. مثلا ذکر کنند براساس کدام اتفاقات این جمله را بیان می کنند. زبانی خیلی صحبت می شود اما در عمل مجلس بنابر بر وظایف خود در راس امور است. 

*مدیریت مجلس از پیچیده‌ترین  و حساس ترین مدیریت‌های سیاسی و حاکمیتی است. آقای لاریجانی با درک بالا از منافع ملی، حمایت مجلس از دولت را تقویت کرد. اگر چه هزینه‌های سیاسی به شخص ایشان تحمیل شد.

*متاسفانه گروه افراطی کوچکی با استفاده از ابزارهای قانونی و نظارتی چوب لای چرخ دولت می‌گذارند و در جهت تخریب دولت و سیاست خارجی استفاده می کنند. 

 مهدی شیخ/ تهران

* نقطه قوت مجلس دهم نبود یک فراکسیون حداکثری در پارلمان بود. از این جهت نقطه قوت بود چون یک جریان خاصی پارلمان را اداره نمی کرد و بحث و دیدگاه های مختلفی را همه چهره ها بیان می کردند.

*مجلس دهم، مجلسی که از بیرون کنترل شود نبود.

*البته این احتمال وجود دارد که اگر در مجلس فراکسیون حداکثری وجود، برنامه ریزی بهتری برای کار می توانست داشته باشد. 

*در این مورد باید مجلس دهم را با دوره های قبلی مقایسه کنیم. بر اساس آمار و ارقام نشان می دهد، پارلمان دهم جز بهترین دوره های مجلس بود

                 ۱۶

*ما سه فراکسیون را داشتیم که از لحاظ تعداد یکسان بودند. این سه فراکسیون باعث می شد که از سه دیدگاه مختلف نظارت صورت بگیرد. البته گاهی برخی چهره های افراطی قصد مخلوط کردن مسائل سیاسی خود با مسائل نظارتی داشتند. این ضعفی که در مجلس دنیا است

                   ۱۴

*  شما مجلس قبلی را مقایسه کنید، دولت قبلی در مجلس هشتم و نهم، مصوبات را اصلا ابلاغ نمی کرد فقط دعوت را می پذیرفت. نظام ما اصطلاحا پارلمانی نیست. آن زمان که رئیس دولت یا همان نخست وزیر از جانب مجلس انتخاب می شد ما یک نظام پارلمانی داشتیم؛ مجلسی در راس امور بود و نفوذ بالایی داشت. 


* شورای نگهبان باید در تایید صلاحیت نمایندگان، بررسی منطقی تری داشته باشد تا شاهد تنش ها و کشمش ها در حوزه سیاست نباشیم و افرادی کارآمد به پارلمان ورود پیدا کنند.


*شکل گیری نهادهای موازی با مجلس، ممکن است در تنزل جایگاه مجلس نقش داشته باشد. این ها مواردی هستند که گویندگان جمله مجلس در راس امور نیست می گویند. 
 

محمدرضا امیر حسنخانی/ فردوس

* اتفاقاتی خوبی در این مجلس افتاد، مانند تصویب قوانین ارزش افزوده یا برنامه توسعه ششم، قانون سازمان بحران کشور تبدیل به قانونی دائمی شد. 

*تا به حال هیچ مجلسی طرح سه فوریتی نداشتند، اما در مجلس دهم این اتفاق رخ داد. همچنین در تخفیف جرائم و سود بانکی اقدامات خوبی انجام شد. 

* متاسفانه مجلس بدنه کارشناسی خوبی ندارد. فقط یک مرکز پژوهشی در مجلس وجود دارد در حالی که در یک کمیسیون حداقل ۵ کارشناس باید باشد. این مستلزم پرداخت حقوق مناسبی هم هست. 

*برخی از قوانین منسوخ و متضاد را ابطال کرد که کار خوبی بود.

* سه جلسه علنی به چهارمجلس تبدیل شد و قوانین بیشتری مورد بررسی قرار گرفت. 

                 ۱۶

* متاسفانه رسانه ها خیلی مشخص نکردند که مجلس چه کاره است. به خصوص در شهرهای کوچک همه به نماینده تماس می گیرند. مدیران اجرایی جواب ارباب رجوع را خوب نمی دهند و آنان متوسل به نماینده می شوند. مردم از ما انتظار حل مشکلات خود را دارند تا قانون گذاری. 

* اغلب نمایندگان وقتی به وزارت می روند برای حل مشکلات حوزه انتخابیه می روند تا نظارت.

* مردم رای دهنده وظایف نماینده را نمی دانند. 

                   ۱۲

* بنای کشور بر ۳ قوه تشکیل شده و حذف هرکدام مار ا وارد چالش می کند. 

* رد صلاحیت نمایندگان کشور را دچار مشکل می کند. 

* نظارت شورای نگهبان استصوابی است و باید در طول چهار سال نظارت داشته باشد. نماینده هم اگر تخلفی می کند باید به او بگویند. نماینده در خارج از مسائل قانونی وارد مشکل شود، مصونیت ندارد و نباید بعد از اتمام دوره اش به او بگویند. 

* باید قبل از شروع مجلس، به نامزدها آموزش بدهند چطور در مجلس و بعد از وکیل المله شدن رفتار کنند. کسی نماینده به دنیا نیامده است. 

محسن کوهکن/لنجان

* افراد با نطق های مختلف و اظهارهای نظرهای متفاوت، همدیگر را تحمل می کردند. کمتر در مجلس دهم شاهد برخورد نمایندگان بودیم.

* مجلس دهم تمرینی برای هماهنگی سه فراکسیون در مسائل مهم کشور بود. 

* در این مجلس، هر چه با تعامل و گفتگو پیش می رفت به نتیجه می رسید. 

* مجلس به دلیل مطالبات، نمایندگان را وارد عملکردی می کند که در شرح وظایف آنان تعریف نشده است. 

* متاسفانه در قضاوت مجلس دهم دچار تندروی شده ایم. به طور مثال می گویند ۹۰ نفر از نمایندگان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند و باید این مجلس منحل شود، یا بگویند پارلمان شاخ و شمشاد است؛ قضاوت اشتباهی است. 

 *نمی توان گفت خیلی عالی عمل کرد.

                ۱۴/۷۵

* ما تعداد مشخصی سوال از وزیر و رئیس جمهور، استیضاح و تذکرات داشتیم. عموما نگاه ها به سمت نتایج گرفته از نظارت بر عملکرد دولتی ها می رود. که نتیجه‌ی خوبی نداشت.

* در مجموع با دولت خیلی مناقشات داشت. سوالات و پاسخ نمایندگان از وزرا و دولتمردان مشخص بود. 

* چرخ نظارتی کمیسیون ها برای برخورد با وزرا و دستگاه ها پنچر شده است.

                 ۱۴

من این که می گویند مجلس در راس امور نیست؛ قبول ندارم. 

اصغر مسعودی/ نی‌ریز

* بررسی نقاط قوت و ضعف مجلس و انجام وظیفه‌ پارلمان در دو حوزه قانون گذاری و نظارت باید شرایط و مشکلات کشور  مانند تحریم را در طول این چهار سال در نظر گرفت.

* مجلس رکن دموکراسی کشور بوده و در راس امور است. 

*متاسفانه مجلس دهم نتوانست در برابر هجمه هایی که علیه آن شد از خود دفاع کرده یا گزارش مناسبی به مردم ارائه دهد. 

*قوانین خوبی مانند قانون اشتغال یا اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر جنایات آمریکا، قانون کتابت و قرآن به تصویب رسید. اما با نگاهی کارشناسی شده قوانین مطلوب تری می توانست تصویب شود. 

                  ۱۵

* عملکرد مجلس در حوزه نظارت خوب بود. ۱۷۸ سوال از وزرا شد و ۶ استیضاح داشتیم. حدود ۹۵۰۰ تذکر به وزرا و رئیس جمهور در مجلس دهم داده شد. 

                     ۱۴

*رعایت شان و جایگاه وکیل مردم بودن از یک سود به نمایندگان برمی گردد و از یک سوی دیگر به عواملی بیرونی نیز مرتبط است. 

* گاهی ادبیات به کار برده شده توسط نمایندگان نامناسب بود. 

علی قربانی/ بجنورد

*در مجلس قوانین خوبی به تصویب رسید. 

* گاهی در برخی از استیضاح ها یا سوالات از وزیر، هنگامی که مشکلاشان رفع می شد، سوالات خود را پس می گرفتند. 

 * قوانین بسیار خوبی مانند حفاظت از خاک، هوای پاک، تشدید مجازات اسیدپاشی به تصویب رسید. 

                  ۱۸

 * پارلمان می توانست در حوزه نظارت بهتر عمل کند. به طور مثال نماینده‌ای درخواست سوال از وزیر را داشت، وقتی مسئله‌ی حوزه انتخابیه‌اش حل می‌شد، درخواست خود را پس می‌گرفت. 

                    ۱۶

* نمایندگان شان خود را نگه می دارد. مجلس در چهارچوب قانون اساسی آزاد است، هیچ نهادی از بیرون نمی توان در کار آن دخالت کند. 

* نهادهای موازی با مجلس مانند شوراها نیز به صورت موقت شکل گرفتند و نمی توان گفت باعث ضعف مجلس شده اند. 

سلمان خدادادی/ملکان

* مجلس هر چه به سمت جلو حرکت کرده است، ضعیف شده است. 

* در این مجلس در موارد که نظام به حمایت نیاز داشت، با صدور بیانیه و تصویب قوانین تصویب کرد.

*مجلس نتوانست توقعات مردم را برآورده کند. متاسفانه مردم نمی دانند که مجلس اختیار لازم را ندارد. 

* متاسفانه مجلس دچار روزمرگی شده است.  

* قوانین خوبی مانند برنامه ششم توسعه داشت. 

* قوانینی برای کمک به بدنه دفاعی کشور تصویب کرد. 

* در جهت دفاع از ایثارگری و خانواده آنان، در جهت تشکیل وزارت گردشگری قدم های خوبی برداشت. 

                 ۱۵

*مجلس در حوزه نظارت نتوانست خوب عمل کرد.

* نظارت و قانون گذاری دوبال پارلمان هستند، اگر قانون گذاری ۹۰ درصد عملکرد داشت؛ حوزه نظارت ۱۰ درصد عمل کرد. 

                ۱۰

* مجلس در راس امور نیست. وظایف مجلس واگذار شده است.

*هنگامی که شورای عالی هماهنگی سران قوا تشکیل می شود، اختیارات مجلس گرفته شده و از کارآیی می افتد. 

* شان نمایندگی با نماینده‌ایی است که به مجلس می آید. زمانی می توان توقع داشت که گروهی یک بنای محکم را بسازند، که مصالحی خوبی در اختیار داشته باشند. هنگامی که در یک حوزه انتخابیه از ۴۰ نفر کاندیدا، ۵ نفر که نمی دانند مجلس چیست؛ نمی توان توقع داشت که جایگاه نمایندگی رعایت شود. 

منصور مرادی/ مریوان

* قوانین خوبی در بحث تالاب و محیط زیست، محافظت از خاک و هواپی پاک یا آموزش پرورش تصویب شد. 

*مجلس جوانی بود. 

*آقای لاریجانی از مدیران خوبی هستند اما رسانه ها خیلی به مجلس حمله کردند. 

 * مجلس دهم در حوزه قانون گذاری عملکرد مقبولی را داشت. قوانینی مانند برنامه ششم توسعه، طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر جنایات آمریکا بسیار مهم و خوب بودند. 

                 ۱۸

 * مجلس در حوزه نظارت خوب عمل کرد. اما شرایطی که برای کشور به وجود آمد، از سوی تریبون های مختلف به مجلس حمله شد.

                    ۱۸

* متاسفانه هم نمایندگان هم هئیت رئیسه مجلس در این مورد نقش داشتند. 

فرج‌الله رجبی/شیراز

* به دلیل همزمانی چالش های کشور با مجلس دهم، نقاط قوت آن برای مردم پوشیده شده است. هنر این مجلس این بود که بدون آن که کشور را وارد بحران های جدی تری کند؛با حداقل امکانات یک تعادلی ایجاد کند. 

* با وجود چالش ها در حوزه سیاسی و اقتصادی با کمک دولت کشور را اداره کند. 

* برخی نهادهای موازی با مجلس شکل گرفته، وارد حریم مجلس شده و در کار آن دخالت شد و هجمه های زیادی به مجلس وارد شد. که بار خسارتی زیادی به مجلس وارد کرد. 

* قوانین زیادی در حوزه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی تصویب شد. 

                ۱۵

* در حوزه نظارت مجلس توفیقات زیادی نداشت. نظارت انجام شد اما کیفیت لازم را نداشته و به نتیجه ایی نرسید. 

                 ۱۲

* رفتار برخی از نمایندگان خساراتی را به مجلس وارد کرد اما در برخی از تریبون ها به مجلس توهین شد. اگر بنابر قانون باید پاسخ به آن داده می شد، تحت تعقیب قرار می گرفتند. 

غلامرضا شرفی/ آبادان

* مجلس در چهارچوب وظایف خودش خوب عمل کرد. برنامه ششم توسعه تصویب کرد. 

* به دلیل شرایط کشور نتوانست از تمامی ظرفیت خود استفاده کند.

* مجلس خوب و پرکاری بود و به وظایف قانونی خود به خوبی عمل کرد.                 ۱۶ * در حوزه نظارت نیز خوب عمل کرد.                  ۱۵

* مجلس نسبت به موضوعات کلان کشور ورود پیدا کرد . کمیسیون های فعالی داشت. نمی توان گفت مجلس در راس امور نیست. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید