ترامپ در تله خود افتاد

کدخبر: ۳۶۷۷۹۳
اقتصادنیوز؛ ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود در داخل و خارج کشور سیاست‌هایی را دنبال کرد که باعث شد، محبوبیتش در میان بسیاری از مردم این کشور کاهش یابد و اعتماد مردم آمریکا به وی بسیار کاهش یابد.
ترامپ در تله خود افتاد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  رقابت های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ درحالی پیش می رود که برخی تحلیلگران معتقدند: عملکرد نامناسب دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مدیریت بحران‌های داخلی و بسیاری از پرونده‌های مربوط به سیاست خارجی سبب شده است که آینده سیاسی وی در مقابل جو بایدن رقیب دموکراتش چندان روشن و شفاف نباشد

 ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود در داخل و خارج کشور سیاست‌هایی را دنبال کرد که باعث شد، محبوبیتش در میان بسیاری از مردم این کشور کاهش یابد و اعتماد مردم آمریکا به وی بسیار کاهش یابد. در پیش‌گرفتن سیاست‌های نژادپرستانه در آمریکا و همچین شیوع بیماری کرونا در آمریکا و شکست ترامپ در مدیریت این موضوع و خروج وی از چندین پیمان بین‌المللی همچون معاهده «پاریس» و از آن مهم‌تر «توافق هسته‌ای» با ایران سبب شکست ترامپ در عرصه داخلی و خارجی شده است و اکنون، آینده سیاسی ترامپ و شانس وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به دلیل اقداماتش که درداخل و خارج با واکنش زیاد مخالفان روبه رو شده ، نامشخص است.

 شکست ترامپ در مدیریت بحران کرونا

کرونا یکی از موضوعاتی است که قدرت مرد شماره یک آمریکا را در مدیریت آن به چالش کشید. ترامپ برای مقابله با بحران کرونا با رویکرد شخصی و اهداف انتخاباتی برخورد کرد. او حتی مسائلی مانند رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به تمسخر گرفت. این موضوع سبب شد که وی در مدیریت این پرونده با شکست روبرو شود. دولت ترامپ در تامین مواد پزشکی لازم برای مقابله با کرونا ناتوان است. اندیشکده «العربی» مصر در این زمینه در تحلیلی نوشت: با وجود اینکه آژانس اطلاعاتی آمریکا با آغاز شیوع ویروس کرونا در چین نسبت به انتقال آن به آمریکا هشدار داد و آن را یک خطر جهانی عنوان کرد ترامپ این خطر را کم‌رنگ جلوه داد. برپایه این گزارش، ترامپ هیچ توجهی به تلاش‌ها برای همگرایی جهانی برای مقابله با ویروس کرونا نکرد. با افزایش شیوع کرونا جامعه بین‌الملل انتظار داشت که آمریکا در رهبری جهان برای مقابله با این ویروس پیشقدم باشد. این در حالی است که ترامپ در این زمینه سازمان بهداشت جهانی را تهدید و متهم کرد. این مسائل نشان می‌دهد که ناهماهنگی در تصمیم‌های سیاست خارجی آمریکا و نبود دور اندیشی در این زمینه آینده سیاسی ترامپ را با تهدید روبرو خواهد کرد و رقبای وی از این شکاف‌ها برای شکست وی استفاده خواهند کرد.

 ترامپ و تقویت گفتمان نژادپرستی در آمریکا

ترامپ از زمانی که در ژانویه ۲۰۱۷ قدرت را در آمریکا به دست گرفت به شدت برای افزایش شکاف مذهبی در آمریکا تلاش کرد و از اظهارات و اقدامات نژادپرستانه آشکارا نیز ابایی نداشته است. سخنرانی‌ها، اظهارات و توئیت‌های وی همه آکنده از مفاهیم مربوط به نژادپرستی است. آمریکایی‌ها معتقدند که ترامپ در افزایش تنش‌ها و اختلاف‌های مذهی در آمریکا نقش داشته است. برپایه یک نظرسنجی که مرکز پژوهشی «بیو» در آوریل ۲۰۱۹ انجام داده است ۵۶ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ترامپ روابط مذهبی را در داخل آمریکا در بدترین شرایط قرار داده است.

تحلیل انتشار یافته اندیشکده العربی مصر حاکی است: دموکرات‌ها از اعتراض‌های اخیر که به دنبال قتل «جورج فلوید» شهروند آفریقایی تبار آمریکایی رخ داده است برای پیروزی بر ترامپ در انتخابات آمریکا استفاده می کنند. «جوبایدن» گفته است باید با ظلم نژادپرستی که کیان ملت را تهدید می‌کند مقابله کرد و اکنون زمان آن است که بر واقعیت‌ها نگاه دقیقی شود.

مرکز پژوهش‌های راهبردی «الامارات» هم در این زمینه نوشت :حادثه قتل جورج فلوید شهروند آفریقایی تبار آمریکایی به دست پلیس این کشور اعتراض‌های بسیاری را در امریکا به دنبال داشت. بسیاری معتقدند که ترامپ با سخنرانی‌های نژادپرستانه خود در این زمینه این موضوع نقش داشته است. بسیاری از سیاست‌های وی رنگ‌وبوی نژاد پرستی داشت. تصمیم وی در جلوگیری از ورود شهروندان کشورهای عربی و اسلامی به آمریکا نمونه‌ای از این موارد است و این موضوع سبب می‌شود که اقلیت‌های آمریکا در انتخابات این کشور به رقیب ترامپ رای دهند.

رویکرد ترامپ درباره نهادهای بین‌المللی

ترامپ در سیاست خارجی آمریکا بر پایه اصل «نخست آمریکا» پیش رفت و منافع ملی آمریکا را در راس همه چیز قرار داد. تعامل رئیس جمهوری آمریکا با مسائل مربوط به سیاست خارجی بر پایه ارتباط چگونی نقش واشنگتن در مسائل جهانی به ویژه مسائل منطقه خاورمیانه و مقدار منافع آمریکا استوار است. ترامپ با چنین رویکردی به موضوع جهانی‌سازی حمله کرد. این رویکرد در تعامل وی با نهادهای بین‌المللی هم خود را نشان داد. پیگیری موضع‌گیری‌های ترامپ درباره نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که او به طور آشکار به همه این نهادها حمله کرد و از سازوکار عمل بسیاری از آنها انتقاد کرد. او خواستار اصلاحات در این سازمان‌ها در راستای منافع آمریکا شد.

به نوشته اندیشکده العربی، ترامپ با انتقاد از نحوه تامین هزینه سازمان ملل انتقاد کرد. او گفت که آمریکا یکی از ۱۹۳ عضو این سازمان است. این در حالی است که ۲۲ درصد از بودجه این نهاد را تامین می‌کند. این موضوع ناعادلانه است. او همچنین با انتقاد از ناتو و تامین هزینه آمریکا در آن از کشورهای عضو این پیمان خواست که کمک به آن را افزایش دهند. او همچین حمایت آمریکا از سازمان حمایت از پناهندگان فلسطینی  «اونرا» را تعلیق کرد. ترامپ همچنین از شماری از تعهدات بین‌المللی آمریکا از جمله توافق آب و هوایی پاریس، یونسکو و توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

شکست ترامپ در پرونده کره شمالی

ترامپ برای خلع سلاح شبه جزیره کره گفت‌وگو با کره شمالی را در دستور کار قرار داد. او با وجود اینکه دوبار با رهبر کره شمالی دیدار کرد، اما در این زمینه موفقیتی به دست نیاورد و کره شمالی به آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود ادامه داد.

 تحلیل اندیشکده العربی حاکی است: ترامپ دیدار با رهبر کره شمالی و توقف آزمایش هسته‌ای کره شمالی را بزرگترین دستاورد قلمداد کرد و ادعا کرد که پس از این منطقه امن‌تر خواهد بود اما رهبر کره شمالی با پرتاب موشک‌های بالستیک بار دیگر ترامپ را ناکام گذاشت. ترامپ با دیدار با رهبر کره شمالی او را به رسمیت شناخت. بازگشت رهبر کره شمالی به روند گذشته نشان داد که ترامپ در پرونده کره شمالی شکست خورد و کره شمالی با این شکست ترامپ را در انتخابات آمریکا در شرایطی غافلگیرانه قرار داده است.

شکست ترامپ در پرونده قدس

ترامپ ۶ دسامبر سال ۲۰۱۹ قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخت. ترامپ با این اقدام خود اصول دیپلماتیک  و حقوق بین الملل را نادیده گرفت و دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را داد. به نوشته اندیشکده العربی، واشنگتن با این اقدام ترامپ جایگاه خود را به عنوان یک واسطه بی‌طرف در حل تنش میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از دست داده است.

ناکامی ترامپ در پرونده چین

ترامپ در نشست گروه ۲۰ در توکیو جنگ اقتصادی علیه چین را آغاز کرد. او در این نشست خواستار جلوگیری از فروش تولیدات شرکت «هوآوی» چین در آمریکا شد و ادعا کرد این موضوع بر امنیت ملی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. این اقدام سبب کاهش صادرات چین به آمریکا شد. او همچین بر واردات کالا از چین عوارض گمرگی اعمال کرد و از شرکت‌های آمریکایی فعال در چین خواست از بازارهای این کشور عقب نشینی کنند. در پاسخ به این اقدام ترامپ، چین هم بر تولیدات آمریکایی عوارض گمرگی اعمال کرد. او پس از این در صفحه توئیتر خود نوشت چین را نمی‌خواهیم و ما بدون چینی ها هم قدرتمند هستیم.

روابط واشنگتن و پکن به دلیل اختلاف آنها درباره ویروس کرونا هم با تنش روبرو شده است. ترامپ  این ویروس ساخته چین دانست. او همچنین سازمان بهداشت جهانی را به همکاری با چین در این زمینه متهم کرد.

به نوشته برخی تحلیلگران رسانه های عربی ، این اقدامات ترامپ نشان داد که او در تعامل با قدرت فعال جامعه جهانی با تنگ‌نظری برخورد می‌کند. این در حالی است که چین به دلیل سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ توانسته است نقش کارامدی را در سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌المللی بازی کند. این شاخص‌ها نشان می‌دهد امکان رخ دادن شگفتی و بر هم خوردن محاسبات ترامپ در انتخابات آینده وجود دارد.

شکست ترامپ در پرونده ایران

پرونده ایران یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌هایی که بود که ترامپ با آن برخورد کرد. او از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کرد و در بیشتر اظهارات خود از ایران به عنوان خطر یاد کرد. سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به دست ایرانی‌ها و اظهارات متناقض ترامپ در این باره و ناتوانی وی در برخورد با ایران نشان داد وی در تعامل با پرونده ایران دچار سردرگمی است. مفسر «رای الیوم» در این باره نوشت: اکنون سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران که از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای آغاز شده به اوج خود رسیده است. سیاست فشار حداکثری ترامپ به دلیل مقاومت ایران با شکست روبرو شده است. در نتیجه آمریکا به فعال‌سازی مکانیسم ماشه پناه برد اما آمریکا به خاطر خروج از توافق هسته‌ای نمی‌تواند خواستار اجرایی شدن بندهای این توافق باشد. اعضای شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی آمریکا را در سازمان ملل نپذیرفتند.

 این موارد همگی براین موضوع دلالت داردکه ترامپ  در دام اقدامات خود گرفتار شده و درعرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ باید به مخالفانش در این موارد پاسخگو باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید