مروری بر روزنامه‌های 25 آذر 1399

دستور رهبری بی‌سابقه است /رونمایی از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان

کدخبر: ۳۷۹۲۲۹
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 25 آذر 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحات اول روزنامه‌های امروز آغاز می‌کنیم.
دستور رهبری بی‌سابقه است /رونمایی از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان

 به گزارش اقتصادنیوز سوژه مشترک امروز اکثر روزنامه ها کنفرانس خبری حسن روحانی رئیس‌جمهور است و هر کدام از روزنامه‌ها با توجه به دیدگاه و مشی خود تیتری برای این خبر برگزیده است.

آرمان‌ملی در تیتر نخست خود آورده است: پیام روحانی به بایدن، آفتاب یزد این تیتر را برگزیده است: فرارچندباره روحانی از پاسخگویی درباره گرانی، افکار به نقل از روحانی نوشته است: تحریم‌ها باید پایان پذیرد، اطلاعات هم به نقل از او نوشته است: بار مسئولیت در سخت‌ترین دوران قرن را به دوش می‌کشیم. ایران ارگان دولت وشرق هم این جمله را برگزیده اند: پایان تحریم را به تاخیر نمی‌اندازیم، حتی یک ساعت. خراسان و جام‌جم ارگان صدا وسیما نیز به نقل از روحانی نوشته است: به آنچه وعده دادیم عمل کردیم. جوان هم نوشته است: دولت تفسیر و امید.د نیای اقتصاد هم تیتر زده است: عمر تحریم‌ها به سر آمده است .قدس به نقل از روحانی نوشته است: علت گرانی‌ها این است که وزیری حامی مصرف‌کننده نداریم.کیهان هم این تیتر را برگزیده است:درطول این 7 سال به بسیاری از وعده‌های خود عمل کرده‌ایم. وطن‌امروز هم در نقد سخنان روحانی تیتر زده است: درست بشو نیست!

ابتکار در تیتر نخست خود به اعطای فرصت جدید برای بررسی Fatf توسط رهبری پرداخته است. این روزنامه تیتر زده است: بارقه‌های امید برای اتصال به شبکه‌های مالی جهان . اعتماد هم در این باره نوشت بازگشت به دو سال پیش

در ادامه به گزیده برخی از مطالب مهم روزنامه‌های امروز می‌پردازیم.

آرمان‌ملی؛ آخرین فرصت طلایی ایران

آرمان ملی در تیتر نخست خود به فرصت جدید برای بررسی Fatf اشاره کرده است. این روزنامه می‌نویسد: با فشارهای دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام به نظر می‌رسد که پرونده FATF دوباره در مجمع تشخیص با موافقت رهبر انقلاب مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما مساله مهمی که برای مردم بسیار حائزاهمیت است، مشخص شدن تکلیف این لوایح است. کشور ما مدت‌هاست به‌خاطر تصویب نکردن این لوایح با مشکلات عدیده‌ای در تامین داروهای بیماران خاص درگیر است و بسیاری به خاطر نرسیدن داروهای موردنظر خود جان خود را از دست داده‌اند. به نظر می‌آید باید مسئولان سریعا این لوایح را تصویب کنند تا موتور اقتصادی کشور کمی روشن شود.

 کارگروه اقدام ویژه مالی موسوم به FATF که گروه فرادولتی است که استانداردهای مقابله با پولشویی را تنظیم می‌کند. این کارگروه در سال 1989 توسط اعضای گروه 7 با هدف مراقبت از نظام مالی این کشورها در برابر فعالیت‌های مجرمانه نظیر قاچاق موادمخدر ایجاد شد. این کارگروه احتمالا بیش از همه با دستورالعمل‌های معامله با مشتریان شناخته شده است که به‌عنوان یک راهنما برای شناسایی ریسک طرف مقابل و شناسایی صاحبان حساب به کار می‌رود. بسیاری از بانک‌ها، نهادهای سرمایه‌گذاری و شرکت‌های پرداختی اکنون از این دستورالعمل استفاده می‌کنند. بنابراین پس از عضویت در FATF نمی‌توان انتظار داشت که همه‌چیز درست خواهد شد اما اگر امضا شود حسن آن این است که حداقل اروپایی‌ها متوجه می‌شوند که دولت ایران در راستای تکلیف خود با استانداردهای مالی حرکت‌هایی کرده‌ است. اگر ایران FATF را بپذیرد در تابلوهای اعتبارسنجی دنیا کم‌ریسک‌تر می‌شود و سرمایه‌گذاران نیز دنبال این هستند که کدام کشورها شفافیت مالی بیشتری دارند. زمانی که اتحادیه اروپا مساله اینستکس را مطرح کرد، اعلام کرد که به شرکت‌هایش می‌گوید برای همکاری به ایران بیایند و از آنجایی که ایران نمی‌تواند چیزی را جایگزین نفت کند می‌تواند از همین سرمایه‌های کوچک از کشورهای مختلف استفاده کند. حتی اگر FATF به‌صورت نمادین تصویب شود، رابطه جهان با ایران بهتر می‌شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در این یک سال اخیر با توجه به اختلاف‌هایی که در بین مسئولان وجود دارد نتوانسته است به تصمیم قاطعی درباره آن برسد. این اختلاف‌ها متاسفانه باعث شده تا مساله پولشویی در کشور به قدرت خود باقی بماند و تا روزهای اخیر عزمی برای تصمیم گرفتن درباره لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام دیده نمی‌شد.

ArmanMeli (1)

آقتاب یزد ؛ از پنیر نسیه تا جشن تکلیف لاکچری

آقتاب یزد به برخی رویدادها جامعه پرداخته است. این روزنامه‌می نویسد:  در پی انتشار کلیپی از جشن تکلیف لاکچری در فضای مجازی، ما تصمیم گرفتیم در این گزارش به وضعیت قشر به اصطلاح تازه به دوران رسیده و شکاف طبقاتی بپردازیم. این روزها در فضای مجازی این نوع اشرافی‌گری به وفور دیده می‌شود. علاوه بر فضای مجازی در خیابان‌های بالاشهر نیز این شکاف طبقاتی هویداست. از زرق و برق فروشگاه‌ها گرفته تا خیابان‌هایی که مملو از خودروهای چند ده میلیاردی است. حتی این شکاف را در سوپرمارکت‌ها هم می‌توان دید. آنجا که سوپرمارکت‌های بالاشهر مملو از اجناس برند با قیمت بالا هستند و البته که خریدار هم دارند. و این در حالی است که افرادی در مناطق مختلف کشور و حتی جنوب تهران اقلام ضروری زندگی خود ازجمله پنیر و تخم مرغ را به صورت نسیه تهیه می‌کنند.

در همین خصوص وحید عقیلی استاد دانشگاه به آفتاب یزد گفت: « در فضای مجازی این امکان وجود دارد که هر فردی هر ایده‌ای را پخش کند. لزوما افراد در این کلیپ‌ها ایده‌های مطابق با واقعیت را نشر نمی‌دهند. در این روزها بر اساس آموزه‌های دینی باید به وضعیت زندگی مستضعفان توجه شود. همچنین در برخی از سریال‌های تلویزیونی سبک زندگی‌ای وجود دارد که در زندگی واقعی نمود خارجی ندارد. دنیای تلویزیونی و دنیای واقعی الزاما یکسان نیستند. متاسفانه در نبود سواد رسانه‌ای و برخی از ملاحظات، مخاطب فکر می‌کند دنیای فضای مجازی و واقعی یکسان است. این کلیپ انگار روی زمین ضبط نشده است و برای انسان‌ها نیست بلکه برای فرشته‌ها است. »

AftabYazd

جوان؛ توهم غربی‌ها باید شکسته شود

جوانن در سرمقاله خود به رابطه ایران و کشورهای اروپایی در روزهای اخیر اشاره داشته است. این روزنامه می‌نویسد: پس از وزیر خارجه آلمان نوبت به مشاور وزیر خارجه انگلیس رسید تا به زعم خود با خط و نشان کشیدن برای مردم ایران، از دولت ایران بخواهد قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» مصوب مجلس شورای اسلامی را به اجرا در نیاورد. جیمز کلورلی روز جمعه گذشته با این ادعا که ایران باید سرپیچی سیستماتیک از تعهداتش ذیل برجام را به عقب برگرداند، افزود: ما عمیقاً از اقدامات ایران به خصوص فعالیت‌هایش در زمینه تحقیقات و توسعه و ذخیره اورانیوم کم غنا که نقض مفاد توافق هسته‌ای هستند، نگرانیم. اگر ایران در خصوص برجام جدی است، نباید قانونی را که اخیراً به تصویب پارلمان این کشور رسیده و گام‌های بیشتری در جهت نقض برجام برمی‌دارد، اجرایی کند. او در پایان مدعی شد که انگلیس توانایی بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را دارد. پیش از او نیز هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل گفته بود که برجام دیگر به کار نمی‌آید. باید با ایران به توافق گسترده‌تری برسیم که شامل برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و نقش منطقه‌ای ایران است. او هم مدعی شده‌بود: «شکلی از توافق به علاوه برجام لازم است که با منافع ما هم همخوانی داشته باشد!» موج توهمی که اروپایی‌ها را گرفته به شکلی دیگر اردوغان را نیز گرفتار خود کرده‌است و او نیز روز جمعه در جریان رژه نظامی در باکو برای جدایی شمال و جنوب ارس مرثیه‌سرایی کرد.مخاطب این یادداشت نه وزرای اروپایی هستند و نه اردوغان؛ چراکه این دومی بقای خود را در قدرت مدیون قهرمان مقاومت است و وزرای اروپایی نیز علاوه بر اینکه مشکلات داخلی خود را دارند، طی سال‌های اخیر با بازی دادن دولت ایران برای پیش‌بینی سازوکار‌هایی برای خنثی کردن تحریم‌های ترامپ و زمینه‌سازی برای اثر‌گذاری بیشتر فشار حداکثری امریکا علیه مردم ایران، آنچنان منفور مردم ایران هستند که حتی رسانه‌های واداده داخلی نیز در روز‌های اخیر ترجیح داده اند از کنار مدعیات آن‌ها عبور کنند، اما مخاطب این یادداشت کسانی در داخل هستند که طی سال‌های اخیر ضمن تأخیر وتعلل در تقویت اقتصاد مقاومتی و استحکام ساخت درونی قدرت، بار‌ها نسبت به راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران در تقویت عقبه‌های راهبردی خود در منطقه و هزینه‌های اندکی که صرف آن می‌شود، معترض بوده و در این مسیر تا آنجا که توانسته‌اند، سنگ‌اندازی کرده‌اند.

البته ماجرا تنها به وزرای اروپایی و امثال اردوغان خلاصه نمی‌شود، بلکه توهمی که این‌ها دچار آن شده‌اند حتی به برخی از شیخک‌های خلیج فارس که همگی از یک قماشند نیز سرایت کرده و در روز‌های اخیر و بعد از آشکار شدن نشانه‌های شکست ترامپ و ادعای بایدن و اطرافیانش مبنی بر اینکه باید توافقی جدید با ایران بنویسیم، مدعی شده‌اند که ما هم باید در مذاکرات شرکت داشته باشیم یا اینکه غنی‌سازی هسته‌ای ایران باید متوقف شود.

واقعیت آن است که منشأ حساسیت و نگرانی کشور‌های اروپایی و برخی از عوامل منطقه‌ای آنها، تنها توان هسته‌ای یا موشکی ایران نیست، چراکه آن‌ها هم بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران واقفند و هم نمی‌توانند نقش برجسته مجاهدت‌های سردار سلیمانی و مدافعان حرم و دیگر نیرو‌های جبهه مقاومت را در رفع مهم‌ترین تهدید دست ساخته غربی‌ها و ارتجاع عرب یعنی گروه‌های تکفیری انکار کنند، بلکه مهم‌ترین نگرانی آن‌ها در ناتوانی در شکست مقاومت مردم ایران است؛ چراکه ایستادگی مردم ایران عملاً باعث خلع سلاح تیم افراطی ترامپ در ادامه تحریم‌ها شده است، به گونه‌ای که رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی جدید امریکا که بعد از عزل جان بولتن به این سمت منصوب شده‌بود، در همان آغاز کار اذعان کرد که امریکا در ادامه تحریم‌های خود به پایان خط رسیده‌است؛ شکستی که عزل برایان هوک، مسئول گروه اقدام امریکا علیه ایران را نیز در پی داشت. روزنامه «واشنگتن‌پست» فردای روزی که او عزل شد، به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت امریکا نوشت که از هوک خواسته شد استعفا کند تا مسئولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر دوش وی بیفتد. نشریه انگلیسی گاردین نیز در ترسیم این شکست پا را فراتر می‌نهد و می‌نویسد: «امریکایی‌ها واقعاً به اوج بلاهت و مسخرگی رسیده‌اند، امریکایی‌ها آنقدر دستشان را بد بازی کرده‌اند، آنقدر پرخاشگر بوده‌اند که خود را نزد دیگران منزوی کرده‌اند، نه‌تن‌ها سیاستی را که در پیش گرفتند، پذیرفته نشد، بلکه خودشان نخواستنی بودند.»

Javan

دنیای اقتصاد؛ دلا‌رهای نفتی در سه سناریو

دنیای اقتصاد نتایج یک گزارش رسمی را منتشر کرده است. این روزنامه می‌نویسد: مهم‌ترین سوال اقتصادی این روزها درباره «سهم اقتصاد ایران از درآمدهای نفتی سال آینده» است. پاسخ این سوال می‌تواند تا حد زیادی درجه شکاف منابع و مصارف بودجه را تعیین کند. پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش تحلیلی، سناریوهای ممکن فروش نفت و کسری بودجه در سال آینده را به تصویر کشیده بود. حال دیوان محاسبات کشور به‌عنوان بازوی نظارتی مجلس، در گزارشی سه سناریو از صادرات نفت در سال آینده را به تصویر کشیده است. به‌رغم اینکه انتظار می‌رفت کاهش وابستگی به نفت چشمگیرترین تغییر لایحه بودجه‌۱۴۰۰ باشد‌ ولی با اینکه در لایحه وابستگی بودجه به منابع حاصل از صادرات نفت‌خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی حدود ٢٤ درصد ذکر شده است، بررسی دقیق‌تر دیوان محاسبات نشان می‌دهد وابستگی بودجه به نفت حداقل ٥٠ درصد است.

دیوان محاسبات کشور در گزارشی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است، با طرح سه سناریو منابع نفتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بررسی کرده است.  در سناریوی اول که صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی مطابق با لایحه بودجه ۱۴۰۰ در‌نظر گرفته شده است. بر این اساس، منابع دلاری دولت از محل صادرات نفت‌خام و گاز ۱۷ میلیارد‌و ۳۲۸میلیون دلار به‌دست آمده که سهم گاز یک‌میلیارد ۳۷۷ میلیون دلار و نفت و میعانات نیز ۱۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار حساب شده است.

در سناریوی دوم میزان فروش روزانه نفت با  کاهش۸۰۰‌هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی نسبت به سناریوی اول، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است. به‌عبارت دیگر کل منابع دلاری دولت برای سال آینده در این سناریو ۱۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار محاسبه شده که سهم نفت خام و میعانات گازی با ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کاهش به ۱۰ میلیارد و ۴۰۲‌میلیون دلار رسیده و سهم گاز در مقایسه با  سناریوی اول ثابت مانده است.   در سناریوی سوم فروش روزانه نفت ایران را با کاهش یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به فرض لایحه بودجه مجلس، به رقم یک میلیون بشکه با تعیین سهم بخش‌های مختلف اقتصاد در نظر گرفته شده است. بنابر‌این در آخرین سناریو بررسی شده توسط دیوان محاسبات که با شرایط فعلی تحریم‌ها و عملکرد هشت ماهه سال ۹۹ تطابق بیشتری دارد، فروش یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی برای سال آینده محاسبه شده است. سهم دولت از این بخش ۸ میلیارد و ۸۱۲ میلیون دلار و معادل ریالی آن ۱۱۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود.دیوان محاسبات با فرض تحقق صادرات یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز (فرض سناریو دوم)، کسری لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد. بنابراین در حالی که کل رقم منابع عمومی بودجه ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است، امکان تحقق ۲۳ درصدی از منابع بودجه وجود ندارد. به بیانی دیگر برآورد کارشناسی از تحقق منابع عمومی دولت برای بودجه سال آینده ۷۷ درصد ذکر شده است. در سناریو دوم فرض شده که دولت قادر باشد روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کند. در صورتی‌که سناریوی سوم صادرات یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده و میزان عدم تحقق منابع حاصل از نفت از مبلغ ۶۳ هزار میلیارد و ۷۷۲ میلیون تومان به ۱۰۳ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. بنابراین عدم‌تحقق منابع عمومی دولت حدودا ۲۳۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به عملکرد دولت در سنوات گذشته درخصوص واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، در حالتی خوشبینانه دولت می‌تواند ۱۰ درصد از منابع پیش‌بینی شده در این بخش را وصول کند. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و وضعیت فعلی بازار سرمایه به‌نظر می‌رسد در وضعیت خوشبینانه دولت بتواند حداکثر حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از پیش‌بینی انجام‌شده درخصوص فروش شرکت‌های دولتی در سال آینده را محقق کند.

در صورت عدم‌تحقق هر‌یک از رویکردهای در نظر گرفته شده توسط دیوان محاسبات، تمامی منابع به‌صورت دومینووار با کاهش شدید مواجه خواهند شد. در این صورت با عدم تحقق فروش نفت، ١٨ درصد سهم صندوق توسعه ملی از بخش نفت نیز با کاهش مواجه و منجر به کسری منابع خواهد شد. به عبارت دیگر عملا مانند سال ١٣٩٩ پیش‌فروش نفت به مشکل خورده و در بازار داخلی نیز با استقبال مواجه نخواهد شد و دولت مجبور خواهد شد از ۱۸ واحد درصد که از سهم صندوق توسعه ملی استقراض می‌شود، چشم‌پوشی کند. البته این را هم باید گفت که با توجه به اینکه مبنای محاسبه این سهم ۱۸‌درصدی، صادرات بیش از ۲‌میلیون بشکه‌ای نفت خام و میعانات است، تحقق این منبع بدون نیاز به سناریوسازی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

DonyayeEghtesad

شرق؛ رونمایی از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان

شرق در یکی از گزارش‌های صفحه اول خود به تحولات اخیردر جناح اصلاح‌طلب پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد:  بعد از ماه‌ها برگزارنشدن جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، سرانجام گویا احزاب جبهه اصلاحات بر سر یک تشکیلات اجماع‌ساز انتخاباتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 به توافق رسیدند؛ به‌نحوی‌که در جلسه روز گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مصوب شد که نهادی اجماع‌ساز با حضور 30 حزب دارای مجوز وزارت کشور، فعالیت خواهد کرد که برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماع‌ساز، 10نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر غیرحزبی جریان اصلاحات به عنوان عضو مشاور به این نهاد دعوت خواهند شد. اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این جلسه تأکید کردند که جریان اصلاحات در انتخاباتی آزاد، قانونی، رقابتی، عادلانه و در تراز قانون اساسی کشور و با حضور کاندیدای واحد اصلاح‌طلب که مورد تأیید نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برگزار شود، حتما شرکت فعال خواهد کرد.

‌مؤسسان اولیه این نهاد اجماع‌ساز جدید عبارت هستند از انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، انجمن اسلامی معلمان ایران، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن روزنامه‌نگاران زن (رزا)، انجمن اسلامی مهندسان، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، جمعیت تولیدگرایان ایران اسلامی، جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان، خانه کارگر، حزب اتحاد ملت ایران، حزب اسلامی کار، حزب اعتماد ملی،‌ حزب اراده ملت ایران، حزب پیشرو اصلاحات، حزب کارگزاران سازندگی،‌ حزب جوانان ایران، حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب مردم‌سالاری، حزب همبستگی، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران (حورا)، حزب ندای ایرانیان (ندا)، حزب وحدت و همکاری ملی، حزب آزادی، سازمان عدالت و آزادی، سازمان معلمان ایران، مجمع نیروهای خط امام(ره)، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی،‌ مجمع نمایندگان ادوار مجلس و مجمع زنان اصلاح‌طلب. بر اساس مصوبه دیروز شورای هماهنگی، احزاب اصلاح‌طلب خارج از شورای هماهنگی که در گستره ملی فعالیت می‌کنند با درخواست کتبی و کسب رأی اکثریت اعضای شورای هماهنگی به عنوان عضو در این جبهه جدید دعوت خواهند شد.

‌همچنین مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره نحوه ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات 1400 به شرح زیر است:

 1-اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آزاد، قانونی، رقابتی، عادلانه و در تراز قانون اساسی کشور و با حضور کاندیدای واحد اصلاح‌طلب مورد تأیید نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، شرکت خواهند کرد. 2-نهاد اجماع‌ساز: جبهه‌ای مرکب از احزاب اصلاح‌طلب که تا انتخابات 1400 مسئولیت تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات را با تأیید سید‌محمد خاتمی عهده‌دار خواهد شد. تبصره یک: تعداد 10 نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات به عنوان عضو مشاور در این نهاد اجماع‌ساز جدید اصلاح‌طلبان دعوت خواهند شد. شیوه انتخاب این افراد پس از تدوین به تصویب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواهد رسید. تبصره دو: اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های این نهاد اجماع‌ساز مبنی ‌بر ضوابط قانونی ملاک عمل، به‌گونه‌ای تنظیم و به تصویب نهاد اجماع‌ساز جدید خواهد رسید که این نهاد تا پایان انتخابات ١٤٠٠ هیئت‌رئیسه انتخابی ثابت داشته باشد. نکته: منظور از احزاب اصلاح‌طلب، همان ٣٠ حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

بر اساس این مصوبه، راهبردها و رویکردهای اصلاح‌طلبان در انتخابات هم به این نحو است: 1- اصلاحات جامعه‌محور (تلاش در جهت نزدیک‌ترکردن تفکر اصلاح‌طلبان به جامعه). 2-جست‌وجوی راهکارهای رسیدن به انسجام و وحدت حداکثری اصلاح‌طلبان (با انتخاب تشکیلات جبهه‌ای واحد و توجه به مشترکات). 3- تدوین برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و ارائه آن به جامعه (با تأکید بر ارائه برنامه نجات اقتصاد کشور و کاهش مشکلات معیشتی مردم). 4- نوسازی و بازسازی گفتمانی اصلاح‌طلبان، با تأکید بر 1-4: غیرسیاسی‌شدن دستگاه قضا و استقلال قضات به‌ویژه در بررسی موضوعات سیاسی و فرهنگی، 2-4: پاسخ‌گوکردن صاحبان قدرت و حذف نهادهای موازی، 3-4: سخنگویی و پرچمداری مطالبات اساسی مردم و مبارزه با فساد، رانت و بی‌عدالتی، 4-4: بازنگری در قانون اساسی و پذیرش رفراندوم به عنوان یک حق ملی و اجرای اصول معطل‌مانده قانون اساسی در زمینه‌های مختلف، 5-4: تقویت اصل جمهوریت نظام و جامعه مدنی، 6-4: نهادینه‌شدن اصل شفافیت و تحقق گردش آزاد اطلاعات و تلاش برای تحقق حاکمیت قانون در جامعه، 7-4: تعامل عزت‌مندانه با جامعه جهانی و حمایت از تعامل سازنده در عرصه بین‌الملل و صیانت از منافع ملی، 8-4: افزایش حضور مؤثر زنان و جوانان در عرصه تصمیم‌سازی و مدیریت کشور. 5- ایجاد اندیشکده‌های سیاسی و فکری و سازوکار انتقال دانش بین‌نسلی دائمی در جریان اصلاحات.

Shargh

خراسان؛ تهران هالیوودی می‌شود!

خراسان درباره شایعه وجود تمساح غول ‌پیکر و مونولیت مرموز در تهران گزارشی تهیه کرده است. در بخشی از این مطلب آمده است: یک موجود غول‌پیکر وسط شهری پر از جمعیت، یک سازه عجیب که انگار فضایی‌ها آن‌ را برای رد و بدل کردن اطلاعات در گوشه‌ای از شهر کاشته‌اند، هر دو شبیه ایده‌های فیلم‌های هالیوودی هستند. تمساحی که با سیل و توفان و از طریق فاضلاب وارد شهر می‌شود و دنبال شکار است. ایده‌ای که بارها در فیلم‌های نفس‌گیر گیشه‌ای استفاده شده تا برق دندان جناب تمساح و استرس قربانی، مخاطب فیلم را میخکوب کند. راستش ممکن است ما از یک تمساح گوشت‌خوار و درنده اما تک و تنها بیشتر از یک اسکادران مجهز فضایی‌ها بترسیم. چون تمساح ترس ملموسی به مخاطب القا می‌کند و احتمال حضورش بیشتر از فضایی‌هاست. اما جالب است همزمان با شایعه حضور یک تمساح در دریاچه چیتگر که احتمالش به ‌خاطر مصنوعی بودن دریاچه خیلی ضعیف است شایعه شده یونولیت یا سازه مرموزی که در گوشه‌وکنار دنیا دیده شده در تهران هم به رویت رسیده است. خب تمساح را تا حدی می‌شود باور کرد، ممکن است یک ‌نفر بچه تمساحی را در دریاچه رها کرده باشد و او هم آن قدر ماهی خورده که خودش قد کشیده و حالا در تیررس نگاه ماست. هرچند عجیب و تخیلی است اما امکانش صفر نیست. اما جناب سازه فضایی را کجای دلمان بگذاریم؟ درباره این سازه مرموز هم احتمالاتی داده می‌شود. از جمله این‌ که یک شوخی است، یا یک کار تبلیغی و...

این روزنامه در ادامه نوشته است: داغ شدن بحث حضور یک تمساح در دریاچه چیتگر تهران از آن‌ جا شروع شد که یک نفر عکسی از این دریاچه گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح در آب شنا می‌کند. گفته می‌شود که همان زمان این فرد، عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داده است. در این بین، عکس در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر و شایعات بیشتری درباره‌اش مطرح می‌شود. به طور مثال، بعضی‌ها می‌گویند که ردپا و بقایای خورده ‌شده ماهی‌ها در اطراف این دریاچه نشان می‌دهد که موجود گوشت خواری مانند تمساح از نزدیکی این جا عبور کرده است. البته هنوز از تمساح عکسی  واضح منتشر نشده و کسی این جانور را ندیده است، اما شایعات در این باره زیاد است و دریاچه چیتگر، چند روزی می‌شود که تعطیل شده است. جالب است بدانید محیط دریاچه چیتگر کاملا مصنوعی و آب آن در تصفیه‌خانه در حال گردش است. ساحل اطراف و کف‌سازی، به ‌صورت مصنوعی با سنگ‌ریزی و بتن ایجاد شده  و محدوده اطراف هم در میان بزرگراه‌ها و برج‌ها محصور است. با این حال، واکنش‌ها به مطرح شدن این موضوع متفاوت بوده است.

khorasannews

اعتماد؛ دستور رهبری بی‌سابقه است

اعتماد با محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره موافقت رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF گفت‌وگویی انجام داده است. او در این باره گفته است: من خبر را شنیده‌ام اما این‌طور نیست که این خبر را از داخل مجمع تشخیص مصلحت نظام به ما داده باشند. من خبر را از طریق گفت‌وگوی خانم دکتر جنیدی و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها فهمیدم، ولی هنوز در مجمع تشخیص مطرح نشده است. نه در جلسه شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نه در جلسه کمیسیون سیاسی مجمع این خبر از طرف آقایان مطرح نشده؛ منتها مشخص است که اخبار منتشر شده در رسانه‌ها صحیح است.

صدر در ادامه تصریح کرد: در مرحله اول باید توجه داشته باشید که موافقت رهبری با بررسی مجدد لایحه یا موضوعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام پدیده‌ای جدید به شمار می‌رود و هرگز چنین مساله‌ای سابقه نداشته است. از این‌رو به نظر می‌رسد که باید سازوکار جدیدی برای بررسی آن تعریف شود. بدین ترتیب باید گفت که در حال حاضر دقیق مشخص نیست که مجمع تشخیص مصلحت نظام چه سازوکاری را برای بررسی مجدد لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی در پیش خواهد گرفت. آنچه تا آن زمان مهم است، موافقت رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF و بازگشت این لوایح به دستور کار مجمع است. برای تعیین تکلیف مابقی موارد باید منتظر ماند. باتوجه به موافقت رهبری با بررسی مجدد این لوایح، رویکرد اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام این‌بار مثبت‌تر باشد، البته نباید فراموش کرد که ایشان فقط دستور بررسی را صادر کرده‌اند اما همین که دستور بررسی مجدد از سوی رهبری، آن‌ هم پس از نامه آقای روحانی به ایشان و ذکر مطالبی از سوی رییس‌جمهوری صادر شده، احتمالا رویکرد جدیدی حاکم خواهد شد ولی باید منتظر ماند و دید به کجا خواهد رسید؛ هر چند که شخصا امیدوارم این‌بار لوایح FATF به نتیجه رسیده و تصویب شوند.

صدر در ادامه تصریح کرد: مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام به اطلاع رهبری می‌رسند؛ بنابراین ایشان به‌طور کامل در جریان مباحث هستند. با این حال اینکه نام دستور بررسی مجدد لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی را چه بگذاریم و بگوییم حکم حکومتی هست یا نیست، چندان مشخص نیست؛ چراکه نه تنها این مساله سابقه ندارد، بلکه هنوز سازوکار بررسی مجدد آن در مجمع مشخص نشده اما نکته عیان آن است که پس از دستور ایشان، مجمع مجددا لوایح FATF را در دستور کار خود قرار داده و احتمالا در اولین جلسه خود، به بررسی مجدد خواهد پرداخت.

این عضو مجمع در ادامه گفت: هفته گذشته ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مدت‌ها که شورای مجمع جلسه نداشت، جلسه‌ای را به‌ صورت مجازی برگزار کردیم اما اینکه جلسه آینده مجمع چه زمانی خواهد بود، مشخص نیست و ما منتظر اعلام آقایان هستیم.

 

 

 

  • AbrarNews
  • AbrarSport
  • Afkar
  • AftabYazd
  • ArmanMeli (1)
  • AsreIranian
  • DonyayeEghtesad
  • Ebtekaar
  • Ettelaat
  • Footballs
  • Ghods
  • Hemayat
  • Iran
  • IranSport
  • JaameJam
  • Javan
  • Jomleh
  • KarvaKargar
  • KayhanNews
  • khorasannews
  • MardomSalari
  • Mostaghel
  • NesfeJahan
  • Resalat
  • RooyesheMellat
  • SetarehSobh
  • Shahrvand
  • Shargh
  • SiasatRuz
  • VatanEmruz
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید