مروری بر روزنامه‌های 2دی 1399

رویارویی شانگهای- ناتو یا دور زدن ایران؟/تشخیص سرطان در مشت ایران/اهداف پنهان در عدد عجیب نفت/زنگ های خطر سونامی هروئین و شیشه

کدخبر: ۳۸۰۷۸۳
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 2 دی ماه 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحات اول آنها آغاز می‌کنیم.
رویارویی شانگهای- ناتو یا دور زدن ایران؟/تشخیص سرطان در مشت ایران/اهداف پنهان در عدد عجیب نفت/زنگ های خطر سونامی هروئین و شیشه

 به گزارش اقتصادنیوز، سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره رفراندوم، گفت‌وگوی علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برجام، چالش لایحه بودجه 1400، آمار جدید تورم از مهم‌ترین سوژه‌های مشترک روزنامه‌ها به شمار می‌آمد.

آرمان ملی در تیتر نخست خود  اورده است: تغییر قانون اساسی را برگزاری رفراندوم، آفتاب یزد نیز در این زمینه تیتر زده است: مناقشه 113، ایران ارگان دولت نیز در عنوان اصلی صفحه اول خود نوشته است: دفاع از جمهوریت، رسالت با طعنه به روحانی این تیتر را برگزیده است: زمین کج است!، شرق هم نوشته است: روحانی در حسرت اجرای قانون اساسی محبوبش،وطن امروز هم در این باره این تیتر را برگزیده است: حرف‌های تکراری در ماه‌های پایانی، اعتماد هم نوشته است: اختلاف مزمن در113

اطلاعات این تیتر را انتخاب کرده است: بررسی راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در جلسه سران قوا

جوان تیتر زده است: وزرای 4+1 رام مصوبه مجلس شدند

حمایت ارگان قوه قضائیه به نقل از ابراهیم رئیسی اورده است: تاخیر در خنثی‌سازی تحریم‌هاخلاف عقل وشرع است

خراسان این تیتر را برای گزارش اصلی خود برگزیده است:جهان در شوک کرونای جدید

دنیای اقتصاد این تیتر را برگزیده  است:  اژدهای تورم رام شد؟

سیاست روز این تیتر را انتخاب کرده است: دم خروس2030 از بودجه1400 بیرون زد

شهروند با اشاره به جهش ویروس کرونا از این عنوان بهره گرفته است: کوید 19 ، 20 می‌شود!

در ادامه گزیده برخی از مطالب مهم روزنامه‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

آفتاب‌یزد؛رویارویی شانگهای- ناتو یا دور زدن ایران؟

آفتاب یزد در گزارش اصلی خود به خط جدید راه‌آهن ترکیه-چین پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: وقتی در تیتر خبر بخوانیم:« اولین قطار باری ترکیه‌ ـ چین، بدون گذشتن از ایران به مقصد رسید» یعنی تنظیم‌کننده ی خبر می‌خواهد مخاطب خود را در تله «دورزده‌شدن ایران توسط چین» گرفتار کند در حالی که می‌دانیم اولاً راه‌آهن ترکیه ـ چین به منزله ی دور زدن ایران نیست و در ثانی، چین برای رسیدن به بازارهای اروپا و جهان و ادامه رقابت‌های اقتصادیبا آمریکا که بازهم از عراق و ترکیه عبور خواهد کرد، چند مسیر را تعریف کرده که حداقل دو مسیر ریلی و یک مسیر زمینی را با حضور و عبور از ایران طراحی و پیش‌بینی کرده است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود این خط آهن که تقویت روابط تجاری «آنکارا» - «پکن» را در پی داشته باشد تاثیراتی منفی بر روابط ۲ کشور با روسیه بگذارد و نیز این که وزیر حمل و نقل ترکیه از راه‌اندازی این خط ریلی به عنوان پیروزی ترکیه در حمل و نقل ریلی یاد کرده است اما باید این مسئله را در افقی وسیع‌تر و روشن‌تر بررسی و تحلیل کرد.

بد نیست بدانیم خط آهنی دیگر از مسیر ترکمنستان وارد خاک ایران خواهد شد و از مسیر سنندج به عراق و ترکیه خواهد رفت و نیز این که از دوسوی شرق و غرب خطوط راه آهن ایران و چین وارد خاک افغانستان شده است؛ یکی از طریق خط آهن حیرتان که 16 شهریور 98 نخستین محموله ی تجاری افغانستان را راهی چین کرد و دوم خط جدید راه آهن ایران- افغانستان که شهر خواف در ایران را به هرات در افغانستان وصل خواهد کرد. در کنار این مسئله، افغانستان بخشی از صادرات خود به مقصد هند را از مبدا بندرچابهار در ایران انجام می‌دهد و همه ی این‌ها یعنی «دور زده شدن» در کار نیست.

AftabYazd

ابتکار؛ اهداف پنهان در عدد عجیب نفت

«ابتکار» اما و اگرهای درخصوص رقم فروش نفت در لایحه بودجه 1400 را بررسی کرده است. دربخشی از این گزارش آمده است: مشخص شدن جزئیات لایحه بودجه 1400 و در نظر گرفتن میزان فروش نفت در سال آتی با انتقادهای بسیاری از سوی کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. به گفته آنها پیش‌بینی فروش روزانه ۲/۳ میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه دولت دور از واقعیت است و خوش‌خیالی دراین زمینه می‌تواند تبعات سنگینی را برای اقتصاد در پی داشته باشد. انتقاد نسبت به فروش نفت در سال آتی در حالی مطرح شد که اوپک هم اعلام کرد تقاضا برای نفت در جهان در سال ۲۰۲۱ به علت شیوع ویروس کرونا، کندتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود. اما با وجود نقدهای بسیار، دولت همچنان معتقد است که فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز دور از انتظار نخواهد بود.ماجرای فروش نفت به کلافی سردرگم تبدیل شده، از سوی کارشناسان انکار و از سوی دولت اصرار که وعده فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه محقق می‌شود. حسن روحانی ‌رئیس‌جمهور،‌عصر روز (دوشنبه ۲۴ آذر) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: «با بیان اینکه بودجه را بر مبنای خوشبینی و واقع‌نگری تنظیم کرده‌ایم، بدون حذف تحریم هم ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم.»اصرار رئیس جمهور برای فروش نفت در حالی است که اخیرا بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت به منظور بررسی تازه‌ترین تحولات بازار نفت راهی مسکو ‌شده است. ایسنا در گزارشی آورده است که بیژن زنگنه شامگاه (یکشنبه، ۳۰ آذرماه) در بدو ورود به مسکو درباره این سفر اظهار کرد: «ما در این سفر دیدارهایی با مقام‌های دولتی روسیه و همچنین شرکت‌های نفتی این کشور خواهیم داشت، اما مهم‌ترین بحث ما بررسی آخرین تحولات بازار جهانی نفت است که در وضع حساسی قرار دارد. روسیه چند سالی است به همراه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر متحدان، نقش بسیار سازنده و موثری را در اوپک پلاس ایفا می‌کند.»زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آماده بازگشت به بازار نفت است، هم اظهار کرد: «زود است در این‌باره صحبت کنیم.»

با وجود اینکه بسیاری فروش 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت در سال آتی را دور از انتظار می‌بینند عده‌ای معتقدند که اصرار دولت برای به کرسی نشاندن حرفش سیگنالی است که وعده گشایش در بخش تحریم‌ها را می‌دهد. در این راستا هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی با اشاره به میزان پیش‌بینی شده برای فروش نفت در لایحه بودجه 1400 به بررسی اهداف دولت برای در نظر گرفتن چنین رقمی پرداخت و در این‌باره به «ابتکار» گفت: من معتقدم برای اصرار دولت درخصوص رقم پیش‌بینی شده فروش نفت در سال آتی دو هدف تعریف می‌شود. دولت هزینه‌های سال آینده را در بودجه بسیار بالا بسته است. به هر حال دولت در سال آخر قرار دارد و بالا بستن هزینه‌ها می‌تواند یک یادگاری خوب از او باشد. بودجه باید بالانس باشد، به عبارتی دیگر وقتی هزینه‌ای را تعریف می‌کنند باید منابع تامین آن را نیز مشخص کنند بنابراین درآمدها بالاتر از حد معمول دیده می‌شود. این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به مسئول نبودن دولت فعلی برای تامین هزینه‌ها در سال بعد گفت: بنابراین بالا دیدن درآمدها، به دلیل توجیه هزینه‌هایی است که در نظر گرفته شده، به هر حال همانطور که اشاره کردم دولت در سال پایانی خود قرار دارد و مسئولیت تامین هزینه‌ها دیگر با او نخواهد بود.

Ebtekaar_s

جوان؛ تشخیص سرطان در مشت ایران

جوان در گزارش تیتر اصلی خود اورده است: یک شرکت دانش‌بنیان که از سال ۸۴ فعالیت خود را در حوزه تولید کیت‌های تشخیص سرطان از نوع الایزا (ELISA) آغاز کرده‌بود، روز گذشته با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری به طور رسمی از تولید انبوه آن رونمایی کرد. این کیت‌ها در دو نوع کیت‌های ۹۶ و ۱۹۲ تستی به تازگی به بازار عرضه شده‌بود و در مدت کوتاهی به دلیل کیفیت بالا، رقبای خارجی خود را کنار زده‌است.براساس آنچه نشریه علمی elabscience عنوان کرده تاکنون فقط کشور‌های ایالات متحده، چین، آلمان، فرانسه، ژاپن، انگلیس و سوئیس به فناوری ساخت کیت‌های جنرال تشخیص سرطان دسترسی داشتند و اکنون ایران هم به جمع این کشور‌ها راه یافته‌است.گاهی یک سلول در بدن رشدی غیر طبیعی را پیش می‌گیرد و به طور غیر قابل کنترلی تکثیر می‌شود و سرطان به وجود می‌آید. درمان این بیماری اکنون دغدغه متخصصان بسیاری است. محققان ایرانی با ابزار علم و فناوری به جنگ این بیماری رفته‌اند.استفاده از کیت‌های تشخیص سرطان می‌تواند جراحی را برای برداشتن تومور سریع‌تر، ایمن‌تر و دقیق‌تر کند و نگرانی از باقی ماندن سلول‌های سرطانی را در اطراف تومور برطرف کند.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، کیت‌های تشخیص طبی این شرکت با سرعت بالایی جانشین محصولات مشابه خارجی شد و در حال حاضر بیش از ۷۰ نوع کیت تشخیصی الایزا برای شناسایی بیماری‌های مختلفی در این مجموعه فناور تولید می‌شود.

Javan

خراسان؛ زنگ های خطر سونامی هروئین و شیشه

خراسان در گزارشی می‌نویسد: آمارهای کشفیات مواد مخدر صنعتی طی امسال ، حکایت از سونامی وحشتناک هروئین، شیشه و قرص های روان گردان دارد که زنگ های خطر جدی  را درباره تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در کشور به صدا در آورده است. جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی روز گذشته با بیان این مطلب به خراسان گفت: در 9 ماه گذشته بیش از 24 هزار و 500 کیلوگرم انواع مواد مخدر با تلاش شبانه روزی پلیس در استان خراسان رضوی کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش برخوردار بوده است اما در این میان رشد کشفیات 780 درصدی هروئین ، 51 درصدی شیشه و 76 درصدی قرص های روان گردان، حکایت از یک سونامی و زنگ خطر جدی دارد که باید مورد توجه برنامه ریزان و مدیران ارشد کشور قرار گیرد. سردار سرتیپ دوم ابراهیم قربان زاده افزود: اگرچه عوامل بسیار زیادی در شیوع انواع مواد مخدر در یک کشور  یا ترانزیت آن به کشوری دیگر نقش دارد اما اگر این تحولات و تغییر الگوهای مصرفی در یک جامعه نادیده گرفته شود  یا درباره آن کم توجهی صورت گیرد، عواقب خطرناک و مهلک آن دامن جامعه را خواهد گرفت و عبور از آن بسیار مشکل می شود. این مقام ارشد انتظامی که خود سال هایی را در مسئولیت ستاد مبارزه با مواد مخدر سپری کرده است، با بیان این که طی امسال فقط در خراسان رضوی بیش از 2 تن شیشه و 2 تن و 220 کیلوگرم هروئین کشف شده است، تصریح کرد: تا اول مهر گذشته بیش از 600 تن مواد مخدر در کشور توسط پلیس کشف شد که این آمار شش ماهه از کل کشفیات پلیس در سال 92 هم بیشتر بود بنابراین باید این موضوع مورد کنکاش ها و تجزیه و تحلیل های دقیق کارشناسی و رسانه ای قرار گیرد و مردم از عواقب توطئه های دشمنان آگاه باشند. سردار قربانزاده با اشاره به تولید شیشه در آزمایشگاه های مجهز  با همکاری آمریکا در کشور افغانستان ، خاطرنشان کرد: کاهش 5 درصدی کشفیات مواد مخدر سنتی در خراسان رضوی که مرز گسترده ای با افغانستان دارد، بیانگر این نکته مهم است که سوداگران مرگ با اشاره عوامل استکباری سونامی جدیدی را به راه انداخته اند تا تولید و ترانزیت مواد مخدر صنعتی را افزایش دهند.

khorasannews

دنیای اقتصاد؛ رمزگشایی از بسته نجات خودرو

دنیای اقتصاد  در یکی از گزارش‌های خود بسته نجات خودرو پرداخته ومی‌نویسد: بسته جهش تولید خودرو یکشنبه گذشته در شرایطی از سوی وزیر صمت در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رونمایی شد که محور اصلی این بسته افزایش تولید و رقابتی کردن صنعت خودرو عنوان شد. طبق اخبار واصله علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در این جلسه تنها به بازگویی کلیاتی از بسته جهش تولید پرداخت و دستورالعمل‌های اجرایی همچنان در بسته باقی مانده است. کلیاتی که وزیر در جلسه ستاد اقتصادی دولت بازگو کرد در اصل بارها آن را از تریبون‌های مختلف بیان کرده بود. شکست انحصار در خودروسازی، ایجاد رقابت و کاهش دلالی و سوداگری در بازار خودرو شاه بیت بسیاری از اظهارنظرهای رزم‌حسینی در محافل مختلف بوده است. وی ملزومات شکست انحصار و ایجاد رقابت در صنعت خودرو را با فاکتور گرفتن از واردات خودرو تنها در گستردگی فعالیت بخش خصوصی متمرکز کرده است. این در شرایطی است که بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی خودروسازی از دو سال و نیم گذشته همراه با اعمال تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند یا با کمترین ظرفیت تولید می‌کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که به دلیل بنیه ضعیف این شرکت‌ها، نمی‌توان برای ایجاد رقابت در خودروسازی از وجود آنها بهره برد. آنچه مشخص است طبق روال معمول در دیگر کشورها رقابت با واردات، فعالیت شرکت‌های خارجی و گستردگی تولیدکنندگان داخلی شکل گرفته حال آنکه در ایران با توقف ورود خودرو به کشور، بنیه ضعیف خودروسازان خصوصی و خروج شرکای خارجی مشخص نیست که رقابت قرار است بر چه اساس و بنایی در دستور کار مسوولان دولتی قرار بگیرد. در شرایط کنونی کیفیت پایین محصولات و انحصاری بودن تولید به دلیل نبود رقیب خارجی و داخلی و عدم احساس خطر در رقابت با دیگر شرکت‌ها، آن هم با پشتوانه دولت و وجود تعرفه بالا برای عدم ورود خودروهای با کیفیت خارجی باعث شده که مشتری مجبور به خرید محصولی باشد که شرکت‌های خودروسازی داخلی تولید می‌کنند و از حق انتخاب محدودی برخوردار باشند. کیفیت محصولات به خاطر نبود رقابت و عدم پیشرفت تکنولوژی در مقایسه با تولیدات خارجی بسیار پایین است. حالا اما قرار است تا پایان دولت دوازدهم معجزه‌ای در شکست انحصار و رقابتی شدن صنعت خودرو آن هم با لغو واردات و با کمک چند شرکت خصوصی و در کنار شورای رقابت رخ دهد. رقابتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی تنها با معجزه، جامه عمل می‌پوشد. اما در کنار این معجزات، مسوولان صنعتی ظاهرا نقش شورای رقابت را در این وادی فراموش کرده‌اند. نقشی که شورای رقابت نیز به واسطه قیمت‌گذاری خودرو آن را از خاطر برده است. آنچه مشخص است در سیاست‌های بالا دستی به لحاظ قانونی نهادی فراقوه‌ای به نام شورای رقابت ایجاد شده و وظیفه اصلی آن  تسهیل رقابت‌پذیری و مقابله با انحصار است. اما برخلاف این وظیفه ذاتی شاهد هستیم که دامنه فعالیت‌های شورای رقابت به قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز محدود شده است. در واقع این شورا به تعبیر خود برای مقابله با انحصار اقدام به قیمت‌گذاری محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز می‌کند، این در حالی است که همین اقدام در واقع تبدیل به اصلی‌ترین مانع برای ایجاد رقابت در میان خودروسازان شده است. اینکه نهادی مانند شورای رقابت به مدیران ارشد خودروسازی تکلیف کند که محصولات تولیدی خود را با چه قیمتی به بازار عرضه کنند در واقع منجر به کشتن روح رقابت‌پذیری در این صنعت شده است. بنابراین به نظر می‌رسد شورای رقابت نیز که هم‌اکنون به شورایی ضد رقابت در صنعت خودرو تبدیل شده، قادر به همراهی دولت برای ایجاد رقابت در خودروسازی نباشد. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که رزم‌حسینی وزیر صمت با کدام ابزار یا روش قرار است به وعده خود مبنی بر ایجاد رقابت در خودروسازی کشور عمل کند آن هم در شرایطی که شرکای خارجی خودروسازان دوسال و نیم است که از کشور خارج شده‌اند و از سوی دیگر واردات نیز به بهانه ساماندهی ارزی کشور متوقف مانده است.اگر وزیر تنها بر گستردگی فعالیت بخش خصوصی تمرکز کرده با توجه به وابستگی این خودروسازان به شرکای خارجی به نظر می‌رسد که تحقق این امر هم به تحولات سیاسی آینده وابسته است.

DonyayeEghtesad

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید