قالیباف و رئیسی استارت سفرهای تبلیغاتی خود را زدند؟

کدخبر: ۴۰۲۴۴۳
ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف اگرچه هر دو اعلام کرده اند که قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارند اما روسای دو قوه قضائیه و مقننه رقابتی نه چندان پنهان را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده اند.
قالیباف و رئیسی استارت سفرهای تبلیغاتی خود را زدند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، قالیباف و رئیسی تا اینجای کار حتی در سفرهای استانی، رقابت خود را نشان داده اند؛ سفرهایی که گاهی همزمانی آن‌ها نیش و کنایه مشاوران قالیباف به دولت را هم در پی دارد؛ چنانکه اوایل سال جدید مشاوران قالیباف و روحانی در توئیتر درباره این سفرها به مجادله پرداختند؛ آنجا که سید محمود رضوی مشاور رئیس مجلس در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار تصاویری از روسای قوای مقننه و قضائیه نوشت: «‌دوم فروردین ۱۴۰۰، دو رئیس قوه در میدان، دکتر قالیباف در میان جهادی ها در کهنوج و آیت الله رئیسی مرز دوغارون؛ اما نماد مدیریت خسته و اتوکشیده در اتاق و پشت مانیتور!» این توئیت رضوی با پاسخ حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی همراه شد که به رقابت نهفته قالیباف و رئیسی برای انتخابات اشاره کرد و نوشت:  «‌تفاوت در این است که؛ او در پایان دوره و آن دو احتمالا در ابتدای رقابت انتخاباتی هستند. او تاکنون سه بار به تمام استان‌های کشور سفر کرده و پروژه‌های دولتهای قبل را تکمیل و پروژه‌های ملی و استانی دولت خود را به پایان رسانده است. او در ۵۹ هفته گذشته حاصل آن زحمات را افتتاح می‌کند.»

قالیباف: سفرهای استانی‌ام جنبه تبلیغاتی ندارد 

همزمانی سفرهای قالیباف و رئیسی البته به همین یک مورد که مشاور رئیس مجلس به استناد آن، به رئیس دولت کنایه زده بود، ختم نشد، 18 دی ماه سال گذشته که قالیباف به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود؛ ابراهیم رئیسی به کرمانشاه رفت، همان زمان روزنامه رسالت به مدیرمسئولی محسن پیرهادی که عضو هیات رئیسه مجلس و دبیرکل دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی- تشکل نزدیک به قالیباف- در تیتری کنایه آمیز نوشت: «رئیسی در کرمانشاه، قالیباف در شهرکرد، روحانی در ولنجک»؛ از جنس همان کنایه ای که دو مشاوران روحانی و قالیباف را اخیرا در توئیتر روبروی هم قرار داده بود.

سفرهای همزمان رئیسی و قالیباف، تصادفی است یا برنامه‌ریزی شده؟ | یکی از روسای دو قوه نامزد انتخابات می شود

رئیسی و قالیباف به سبب جایگاهی که دارند نیازی به فعال کردن ستادهای خود نمی بینند و از بستر همین سفرهای استانی، زمینه را برای بالا کشیدن خود در نظرسنجی ها انتخاباتی فراهم کرده اند؛ این دو، در انتخابات گذشته اگرچه تصمیم نهایی برای وحدت را موکول به نظرسنجی های انتخاباتی کرده بودند اما در آن انتخابات، باقر قالیباف با وجودیکه در نظرسنجی ها بالاتر بود با تصمیم ریش سفیدان اصولگرا، دست رئیسی را بالا برد و با دلخوری اعلام کناره گیری کرد. حالا اما هر دو نامزد اصولگرا، به برکت آثاری که تحریم ها در کشور به وجود آورده خود  را شانس رسیدن به پاستور می داند.

حتی هر دو رئیس قوه در یک مقطع زمانی مشترک، تنها سفر برون مرزی‌شان را هماهنگ کردند و قالیباف به مسکو و رئیسی به عراق رفت. سفرهایی که به دور از حاشیه هم نبود و رقبای این دو سیاستمدار، ملاقات نکردن قالیباف با پوتین در روسیه و آیت الله رئیسی و آیت الله سیستانی در عراق را به عنوان حاشیه ای در متن، برجسته کردند.

هنوز مشخص نیست که از بین محمد باقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی کدام یک برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفته است آیت الله رئیسی تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارد و انجام خدمات موفقیت‌آمیز در قوه و تحول در دستگاه قضا ارتباطی به این ایام و این سفرها که مقارن با ایام انتخابات است ندارد. با این حال محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس سال گذشته در یک اظهارنظری که بازتاب زیادی هم داشت گفت: با افزایش احتمال حضور آیت الله رییسی، آقای قالیباف تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفته است و آمادگی کمک به ایشان را دارد.

حضور رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ قوت گرفت

آخرین سفر همزمان رئیسی و قالیباف همین دو سه روز اخیر بود که قالیباف در استان گلستان به مناطق سیل زده سر کشید و رئیسی در استان لرستان به کارخانه های تعطیل شده؛ روالی که بعد از ریاست قالیباف بر مجلس شکل گرفته و احتمالا ادامه دارد؛ قالیباف سفرهایش را از استان خوزستان شروع کرد که بحران آب و فاضلاب در غیزانیه و ماهشهر به همه بحران های بعد از جنگش اضافه شده بود و سپس راه سیستان و بلوچستان را پیش گرفت که مردم همانجا هم با بحران مشابه سروکله می زنند.

سفرهای همزمان رئیسی و قالیباف، تصادفی است یا برنامه‌ریزی شده؟ | یکی از روسای دو قوه نامزد انتخابات می شود

 رئیسی دست روی خصوصی سازی های نادرست و بذل و بخشش های غلط گذاشته و بر احیای کارخانه های متروک دست می گذارد، قالیباف در نطق هایش، جناس غیزانیه و زعفرانیه را به عاریت می گیرد که که به مدیریت اجرایی دولت کنایه بزند، رئیسی بی پرده به دولت  انتقاد می کند که «نباید خط تولید ۹۰ هزار تُنی کارخانه چوب و کاغذ بخاطر آنکه یک تصمیم اجرایی سریع گرفته نمی‌شود، تعطیل بماند». او در همین سفر لرستان به دولت انتقاد کرد که تعطیلی کارخانه ها بی انصافی است و به حای مذاکره به فکر توانمند کردن باشید

سفرهای همزمان رئیسی و قالیباف، تصادفی است یا برنامه‌ریزی شده؟ | یکی از روسای دو قوه نامزد انتخابات می شود

اگرچه که همین گلایه های رئیسی از تعطیلی کارخانه ها از سوی دولت هم بی پاسخ نمانده است. آبان سال 98 وقتی رئیس قوه قضائیه از احیای 500 واحد تولیدی صحبت کرد بازهم حسام الدین آشنا مشاور روحانی نوشته بود: لطفا؛ نام، مکان، علت در معرض تعطیل بودن و اقدامات مشخص دستگاه قضایی در هر مورد و وضعیت فعلی تولید هر مرکز را جهت تنویر افکار عمومی اعلان فرمایید.

حسن روحانی، رئیس جمهور معتقد است مبارزه با فساد بهانه ای برای تعطیلی شرکت های خصوصی شده است و در یکی از جلسات هیات دولت گفته بود: شرکت‌های خصوصی را خفه نکنیم. شرکت‌های بزرگ را با دلیل و اتهامی، می‌بندیم، درشان را قفل می‌کنیم، دستگیر می کنیم و به دادگاه‌های مختلف می بریم. نمی‌خواهم بگویم بخش خصوص فساد ندارد. ممکن است یک جایی هم فساد داشته باشد و اشکالی ندارد با آن برخورد کنیم. اما کشور را تعطیل نکنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید