قیمت دلار به عقب‌نشینی خود ادامه می‌دهد؟

کدخبر: ۴۶۷۴۳۲
اقتصادنیوز: انتشار اخبار مثبت از وین موجب شد قیمت دلار در هفته گذشته کاهش یابد.
قیمت دلار به عقب‌نشینی خود ادامه می‌دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، در هفته‌ای که گذشت دلار مرز مهمی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار که از ابتدای هفته گذشته روند کاهشی نسبتا پر شیبی را شروع کرده بود، در روز‌های آخر هفته نیز با ادامه انتشار اخبار مثبت حول محور مذاکرات هسته‌ای به ریزش خود ادامه داد و مرز روانی ۲۹ هزار تومانی را به‌طور کامل از دست داد، به نحوی که در آخرین روز معاملات هفته گذشته تا سطح ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافت. پرسش کلیدی این است که آیا دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی باقی خواهد ماند؟ اخبار مثبت وین باعث شده دلار دو کانال پایین بیاید، اگر این روند در این هفته نیز تداوم داشته باشد، احتمالا دلار در این کانال نوسان می‌کند. اما اگر اظهارنظرها درباره مذاکرات تغییر کند، این وضعیت شرایط را برای بازگشت دلار به کانال بالاتر فراهم می‌کند. در حال حاضر، مجموعه اخبار نشان می‌دهد که مسیر مذاکرات رو به جلو بوده است.

jWL7vnaXrBNL

بازار ارز که در روز‌های آغازین هفته گذشته در تب و تاب شکست کف حمایت ۳۰ هزار تومانی بود، با انتشار اخبار مثبت از محل نشست هسته‌ای ایران و 1+4 با ریزش قیمتی و کانال‌شکنی مواجه شد. قیمت دلار در سراشیبی هفته گذشته طی ۴ حرکت پله‌ای به سمت شکستن مرز حمایت ۲۹ هزار تومانی حرکت کرد: پله اول افت قیمت از 30 هزار تا حدود 29 هزار و 800 تومان ثبت شد. دلار در پله‌های دوم و سوم به ترتیب به رقم 29 هزار و 400 و 29 هزار و 300 تومان رسید. آخرین پله که برای معامله‌گران اهمیت بیشتری داشت، از دست رفتن مرز روانی 29 هزار تومانی و ثبت قیمت 28 هزار و 700 تومان بود. البته در اواسط هفته گذشته و در معاملات روز دوشنبه ۱۳ دی ماه قیمت این اسکناس آمریکایی برای ساعاتی به زیر ۲۹ هزار تومان هم رسیده بود که معامله‌گران در برابر این حرکت کاهشی مقاومت شدیدی نشان داده و نرخ دلار را تا قیمت ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان برای پایان آن روز افزایش دادند. اما با انتشار پیاپی اخبار مثبت از وین، محل مذاکرات هسته‌ای برجام، دست معامله‌گران افزایشی در جلوگیری از روند کاهشی ایجاد شده کوتاه ماند و در نهایت روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه دلار مرز حمایت ۲۹ هزار تومانی را از دست داد و در قیمت ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

 

کارشناسان بازار ارز درباره ورود قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی نظرات گوناگونی داشتند. عده‌ای ‌قیمت دلار را در این کانال به واسطه حال و هوای فضای رسانه‌ها دانسته و بر این باورند که حضور دلار در این کانال می‌تواند بسیار شکننده باشد، به صورتی که با انتشار اخبار جدید مثبت یا منفی از فضای مذاکرات هسته‌ای در روز‌های آینده قیمت دلار می‌تواند دوباره افزایش یا کاهش داشته باشد. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بازار ارز معتقدند کانال ۲۸ هزار تومانی می‌تواند محل استراحت جدید قیمت دلار باشد، این افراد با اشاره به این نکته که میانگین نسبی قیمت دلار کاهش یافته و نرخ تعادل بازار ارز کانال جدید ۲۸ هزار تومانی است، همچنان بر این باورند که کانال ۳۰ و 29 هزار تومانی دیگر نرخ تعادل بازار نیست و قیمت این ارز می‌تواند برای مدتی در کانال جدید توقف کند تا شرایط بازار برای ادامه روند ریزش کشش مورد نیاز را پیدا کند. بازار ارز قیمت را در کانال 28 آغاز خواهد کرد و با توجه به اخبار وین، کانال خود را خواهد شناخت.

اخبار منتشر شده در روز‌های پایانی هفته گذشته تاثیر بسزایی در از دست رفتن حمایت ۲۹ هزار تومانی قیمت دلار داشت. در ساعات پایانی روز سه‌شنبه گذشته بود که خبرگزاری عرب‌نیوز با انتشار مطلبی تحت عنوان علاقه انگلیس به احیای کامل برجام، انتظارات جامعه و بازار را نسبت به حصول توافق جدید افزایش داد. این خبر به نقل از سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس می‌گفت: انگلیس می‌خواهد با حسن‌نیت کامل با ایران تعامل داشته باشد. در دیپلماتیک باز بوده اما زمان برای حصول توافق رو به اتمام است. همچنین رویترز به نقل از این سخنگو نوشت که انگلستان می‌خواهد شاهد این باشد که مذاکرات وین به احیای کامل برجام منتهی شود.  در ادامه همان‌ روز سه‌شنبه بود که برخی منابع خبری در وین مدعی شدند سفر معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به وین، حاوی یک پیام مهم است و آن پیام مهم این است که مرحله راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین آغاز شده است. این منابع آگاه که خبر از علاقه طرفین اروپایی به گزینه توافق موقت به دلیل طولانی بودن مراحل راستی‌آزمایی می‌دادند اضافه کردند که تیم مذاکره‌کننده ایرانی به‌شدت با پیشنهاد توافق موقت مخالفت کرده و برای خروج از بن‌بست مرحله راستی‌آزمایی، خواستار حضور هیات کره‌ای در وین جهت آغاز مذاکرات محتوایی و فنی لغو تحریم‌ها شده است. 

اما فضای رسانه‌ای تعطیلات آخر هفته با مطالب بالا تمام نشده و در روز چهارشنبه گذشته، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری تلفنی با خبرنگاران ضمن ابراز امیدواری از جانب دولت آمریکا نسبت به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با ایران افزود: مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران در وین پیشرفت اندکی را نشان داده است و ایالات‌متحده امیدوار است که در این هفته هم روند پیشرفت ادامه داشته باشد. وی همچنین افزود: رفع تحریم‌ها در گرو گام‌های هسته‌ای خواهد بود که ایران باید بردارد، اگر بخواهیم به یک پایبندی متقابل در برجام برسیم، این واقعا در قلب مذاکراتی هست که در حال حاضر در وین در حال انجام است.

سکه امامی هم که در هفته گذشته توانسته بود مرز حمایت ۱۳ میلیون تومانی خود را بشکند در روز‌های پایانی هفته گذشته با نوسان زیر این سقف جدید با قیمتی معادل ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید