ترس از واکنشهای دیگران باعث پنهان کردن بیماری ایدز می شود و این یعنی فاجعه

کدخبر: ۶۱۳۹۶۶
اقتصادنیوز: ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی از حدود سال‌های 1365 در ایران شناخته شد و امروز کمتر کسی است که نداند، ایدز بیماری ویروسی بدون درمان قطعی است که از راه ورود مایعات فرد آلوده مانند منی یا خون به بدن دیگری منتقل می‌شود.
ترس از واکنشهای دیگران باعث پنهان کردن بیماری ایدز می شود و این یعنی فاجعه

به گزارش اقتصادنیوز اعتماد در این باره نوشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده، الگوی انتقال ایدز از راه استفاده مشترک از سوزن‌های آلوده که در ابتدا شکل غالب انتقال در ایران بود به سوی انتقال از راه ارتباطات جنسی حفاظت‌نشده رفته است. این یعنی زنگ خطری جدی برای بخش‌های پیشگیری، درمان و آموزش درست. هرچند هنوز درمان قطعی برای ایدز کشف نشده، اما داروهای پیشرفته جلوی انتقال ویروس را گرفته‌اند، طوری که بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز می‌توانند به صورت طبیعی عمری دراز داشته باشند، ازدواج کنند و بچه‌دار شوند. این داروها در حال حاضر از سوی مراکز درمانی دولتی در ایران به صورت رایگان دراختیار مبتلایان گذاشته می‌شود.

بخش دیگری از این ماجرا، آگاهی بسیار اندک مردم از این بیماری است. مردم ایدز را اژدهایی می‌دانند که با ورود به خانه همه را به آتش می‌کشد و این یعنی مای رسانه نتوانسته‌ایم رسالت خود درباره انگ‌زدایی از بیماری‌ها را به موقع انجام دهیم و درست اطلاع‌رسانی کنیم.

بسیاری از افرادی که درباره آلودگی خودشان به ویروس شک دارند، از ترس انگ خوردن به مراکز آزمایش مراجعه نمی‌کنند و ممکن است تا سال‌ها ویروس را در بدن خود نگه دارند و به شریک جنسی خود منتقل کنند. آزمایش‌های مربوط به ویروس اچ‌آی‌وی در همه جهان و ایران جزو اطلاعات محرمانه بیمار هستند و نباید به هیچ عنوان به شخص دیگری به جز بیمار داده شوند.

آموزش درباره نوع تعامل و زندگی با بیمار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی بخش مهم زندگی این افراد و نزدیکان‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مراکز درمانی به خانواده‌های این افراد آموزش می‌دهند که ویروس از راه نشست و برخاست و دست دادن منتقل نمی‌شود و امروز که داروهای پیشرفته جلوی انتقال ویروس را گرفته‌اند، می‌توان با رعایت اصولی ازدواج کرد و بچه‌دار شد. وقتی با این افراد گفت‌وگو می‌کنید، اغلب می‌شنوید که اگر دیگران بفهمند ناقل ویروس هستند، زندگی اجتماعی و گاه خانوادگی آنها از میان می‌رود و کسی حاضر به ارتباط با آنها نیست. این مشکل گاهی فرد را به مرز خودکشی می‌رساند.

  سیستم بهداشت و درمان ما پیشرفت‌های بزرگی کرده و گام‌های موثری در راه درمان برداشته، اما به نظر می‌رسد هنوز مردم از بسیاری از بیماری‌ها بی‌جهت می‌ترسند و از بیماران کناره می‌گیرند. این وظیفه رسانه است که آخرین اخبار مربوط به بیماری مهم عصر ما یعنی ایدز را آنقدر بگوید و باز‌گوید تا مردم به حقایق پی ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید