موثرترین راه بهبود سرماخوردگی کشف شد

کدخبر: ۲۶۸۱۱۹
اقتصادنیوز: در پژوهشی جدید دانشمندان رابطه بین خواب کافی و مبارزه با ویروس‌ها را نشان داده‌اند. این تحقیق مشخص می‌کند کم‌خوابی و استرس میزان هورمون‌های خاصی را در بدن بالا می‌برد که مکانیسم دفاعی بدن را بسیار کند می‌کنند.
موثرترین راه بهبود سرماخوردگی کشف شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ در فصل زمستان که یا افراد دور و برمان سرما خورده هستند یا خود ما بیمار هستیم و همه به دنبال راه‌کارهایی برای زودتر خوب شدن می‌گردند، به نظر می‌رسد حرف قدیمی‌ها که می‌گفتند خوابیدن بهترین دوای سرماخوردگی است، خیلی هم بی‌راه نباشد.

پژوهشگران آلمانی درتحقیقی جدید نشان داده‌اند چگونه خوابیدن به بدن کمک می‌کند تا با سرماخوردگی مبارزه کند. به نظر می‌رسد خواب، نیروی برخی سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کند تا بتوانند به هم بچسبند و نهایتا سلول‌هایی که با ویروس آلوده شده‌اند را از بین ببرند.

پژوهشگران بر روی سلول‌های تی (T) تمرکز کردند که وظیفه آنها مبارزه با عفونت است. وقتی سلولهای تی سلول‌هایی را که با ویروس آلوده شده‌اند، را کشف می‌کنند، پروتئینی چسبنده به نام "اینتگرین" را فعال می‌کنند که به آنها این امکان را می‌دهد تا به سلول‌های آلوده بچسبند و آنها را از بین ببرند.

پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد کم‌خوابی و هم چنین استرس دائمی به افزایش سطح هورمون‌ها می‌انجامد که در نتیجه مانع فعال شدن این پروتئین چسبنده می‌شوند.

استویان دیمیترف Stoyan Dimitrov) ، مدیر این پژوهش از دانشگاه توبینگن آلمان ، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «اگر می‌خواهید سیستم ایمنی‌تان آماده مبارزه با مهاجمان باشد، هر شب خواب کافی داشته باشید و از استرس مزمن پرهیز کنید.»

دیمیترف و همکارانش معتقد هستند هورمون‌هایی خاصی از جمله اپی نفرین، نوروپی نفرین و آدنوسین می توانند مانع فعال‌سازی پروتئین چسبنده شوند و این فرایند را متوقف کنند.

خواب، نیروی برخی سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کند تا بتوانند به هم بچسبند و سلول‌هایی که با ویروس آلوده شده‌اند را از بین ببرند

در این پژوهش، دیمیترف و تیمش سلول‌های افرادی را که مبتلا به سیتومگالوویروس (CMV) بودند را مورد بررسی قرار دادند.

وظیفه سلولهای تی شناسایی و تخریب سلول‌هایی است که به CMV  آلوده شده‌اند. ولی وقتی که سلول‌های تی با هورمون‌های فوق ترکیب شدند، توانایی سلول‌های تی برای تولید پروتئین چسبنده برای دفاع از بدن به شدت کاهش یافت.

سیتومگالوویروس (CMV) یک نوع ویروس از خانواده ویروس هرپس است که می‌تواند افراد را در تمام سنین آلوده کند. اغلب این ویروس افراد را در کودکی و نوجوانی مبتلا می‌کند.

ابتلا به سیتومگالوویروس عموما نشانه‌ای ندارد، ولی در جنین و افراد مبتلا به نقص ایمنی می‌تواند مشکلات قابل توجهی را ایجاد کند. این ویروس از طرق گوناگون به فرد منتقل می‌شود.

 دانشمندان دریافتند سطح هورمون‌های اپی نفرین، نوروپی نفرین و آدنوسین در خواب به‌طور طبیعی پایین می‌آید.

 تحقیقات بالینی زیادی تاکنون نشان داده‌اند اگر افرادی که خواب کافی ندارند یا اینکه خواب باکیفیت ندارند، در معرض ویروس قرار بگیرند، بیشتر از افرارد دیگر احتمال دارد بیمار شوند.

محققان دیگر در باره این پژوهش گفته‌اند این تحقیق به شیوه‌ای منحصربه‌فرد مکانیزم بدن انسان برای دفاع از خودش و رابطه آن با خوابیدن را تشریح‌می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید