معاون کل وزیر بهداشت:

جزییات محدودیت‌های جدید تردد در کشور

کدخبر: ۳۹۰۸۳۸
اقتصادنیوز: ایرج حریرچی گفت: برای هتل‌ها استاندارد‌هایی در نظر گرفته شده است، لذا بر تمامی امور نظارت صورت می‌گیرد به طوری که پیش‌بینی پلمب صورت گرفته است،
جزییات محدودیت‌های جدید تردد در کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت ۱۶ بهمن ماه با حضور  در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تازه‌ترین خبر‌ها از واکسن تا زنگ هشدار برای خیز چهارم کرونا پرداخت.

حریرچی با اشاره به اینکه ۳۶ شهر پرخطر داریم گفت: شهر‌های نارنجی کشور به ۱۷۸ شهر رسیده است، شهر‌های نارنجی منحصر به استان مازندران و گیلان بود، اما الان در خیلی از استان‌ها شهر‌های نارنجی ایجاد شده است.

معاون کل وزیر بهداشت  گفت: بعضی کشور‌های پیشرفته در حال احتکار واکسن هستند، از سوی دیگر بعضی کشور‌ها هم بازار سیاه واکسن درست می‌کنند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما اجازه ندادیم تا در کشورمان مردم در فاز ۲ و ۳ مورد آزمایش واکسن قرار بگیرند گفت: این موضوع خط قرمز کشور ماست، برخی از کشور‌ها در این موضوع مورد امتحان و آزمایش کشور‌های دیگر قرار گرفتند.

او با بیان اینکه هنوز کل دنیا حدود یک و نیم درصد توانسته اند واکسن دریافت کنند خاطرنشان کرد: یک شکست اخلاقی در کل دنیا نمایش داده شده است، پیش‌بینی می‌شود گروه‌های آسیب‌پذیر، افراد دارای بیماری، کادر بهداشتی و درمانی کشور‌های ثروتمند تا یک ماه دیگر واکسیناسیون را کامل کنند، و مابقی تا حدود اردیبهشت ماه این کار را انجام خواهند داد، ولی کشور‌های با درآمد متوسط اواسط سال ۲۰۲۱ و کشور‌های فقیر در انتهای سال ۲۰۲۲ واکسیناسیون می‌شوند.

حریرچی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا خروج واکسن را ممنوع کرده است ادامه داد: آن‌ها محدودیت جدیدی را قائل شده اند، با اینکه بسیار ادعا می‌کردند که در این زمین برای دنیا کار می‌کنند، اما کاملا برعکس عمل کرده‌اند.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: کشور‌هایی مانند کانادا، آلمان، فرانسه، آمریکا و استرالیا به ازای هر نفر ۴ الی ۱۱ واکسن را مورد خریداری قرار دادند و الان در حال احتکار هستند و برخی از شرکت‌ها ده روز پیش ۶۰ درصد تعهدات سه ماه اول میلادی را کاهش داده اند، اتحادیه اروپا تهدید کرد نسبت به ۶۰ درصد کاهش خود، فقط ده میلیون اضافه کرده است.

حریرچی اضافه کرد: در دنیا یک جنگی است هیچ کشوری نمی‌داند که واکسن‌هایی که الان تزریق می‌شود آیا ایمنی بیش از ۶ ماه تا یک سال خواهد داشت یا نه، به خاطر همین اقدام به ذخیره سازی واکسن می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر مردم یک ماه و نیم رعایت کنند محدودیت‌ها عید امسال تسهیل خواهد شد اظهار کرد: عید امسال در مسافرت‌ها چادر زدن ممنوع است.

او اظهار کرد: مردم در دو عید گذشته نتوانستند به مسافرت بروند، در عید سال ۹۸ متاسفانه در اکثر استان‌های کشور سیل رخ داد، اگر این یک ماه و نیم را مردم صبر کنند و همکاری لازم را داشته باشند می‌توانند به نتایج خوبی برسند، مردم از یک آذر تا ۲۲ آذرماه حماسه ایجاد کردند، کل کشور در ۱ آذرماه قرمز و نارنجی بود، اما به تدریج شهر‌های قرمز کم‌تر شد.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم در زمان تعطیلات نمی‌توانند خانه‌های هموطنانشان را در مسافرت‌ها اجاره کنند لذا این موضوع ممنوع شده است گفت: برای هتل‌ها استاندارد‌هایی در نظر گرفته شده است، لذا بر تمامی امور نظارت صورت می‌گیرد به طوری که پیش‌بینی پلمب صورت گرفته است، از تجربه تلخ جزایر سه گانه جنوب در تعطیلات دو هفته پیش باید عبرت بگیریم، زیرا نشان داد که پیک به جای چند ماه می‌تواند در دو سه روز و یا چند هفته ایجاد شود، لذا در عرض دو هفته قشم و کیش از رنگ آبی به نارنجی تغییر وضعیت دادند.

حریرچی بیان کرد: با اتکا به تولید واکسن داخلی منحصرا توزیع واکسن از طریق شبکه بهداشت خواهد بود، لذا واکسن به کسی داده نمی‌شود بلکه تزریق می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه مردم رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی را به گردن دولت می‌اندازند افزود: کرونا ۴ هزار بار جهش داشته و مناسبت‌ها و ایام پیش رو نگرانی ما را چند برابر کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید