نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از21 آبان آغاز هر دهه

در جمهوری اسلامی همه چیز در بازار متمرکز نخواهد شد / سازمان ملل باید در تامین غرامت جنگ با ایران همکاری کند

کدخبر: ۳۷۲۴۱۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 21 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:در جمهوری اسلامی همه چیز در بازار متمرکز نخواهد شد / سازمان ملل باید در تامین غرامت جنگ با ایران همکاری کند / معامله پایاپای نفت با رومانی، یوگسلاوی و کره‌شمالی
در جمهوری اسلامی همه چیز در بازار متمرکز نخواهد شد / سازمان ملل باید در تامین غرامت جنگ با ایران همکاری کند

​به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 آبان 1360؛ در جمهوری اسلامی همه چیز در بازار متمرکز نخواهد شد

دکتر محمدتقی بانکی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از همه نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی دعوت کرد تا مساله برنامه‌ریزی درازمدت و دگرگونی ساخت اقتصادی کشور را پراهمیت تلقی کرده و سازمان برنامه و بودجه را در این راه یاری دهند.

وزیر مشاور ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی مساله برنامه‌ریزی به مراتب بیشتر از نظام‌های سرمایه‌داری و سوسیالیستی اهمیت دارد و باید نفع عمومی را تامین کند.

دکتر بانکی سپس گفت: برنامه‌ریزی آینده مملکت باید اقتصاد ازهم‌گسیخته فعلی را مهار کند و آن را در جهت منافع مستضعفین به حرکت درآورد و همچنین کمترین آسیب و زیان به مردم محروم جامعه ما وارد شود.

وی ادامه داد: بخش‌های خصوصی و دولتی که هم‌اکنون در جامعه اقتصادی ایران وجود دارد به هیچ وجه منظور اصل 44 قانون اساسی را تامین نمی‌کند و به همین جهت برنامه‌ریزی آینده کشور باید در جهت دگرگونی کامل این بخش‌ها و دوباره‌سازی آن باشد.

وی گفت: ملک در نظام جمهوری اسلامی ایران منافع جامعه است و در صورتی که منافع جامعه اقتضا کند در سه بخش تعاون، خصوصی و دولتی می‌توان فعالیت کرد.

دکتر بانکی در مورد اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: در قانون اساسی آمده است بازرگانی خارجی باید دولت دولتی شود و این رسالت مهم از وظایف سازمان برنامه و بودجه است که این اصل را اجرا نماید.

دکتر بانکی سپس پیرامون نظام برنامه‌ریزی کشور گفت: در سازمان برنامه روی نظام برنامه‌‌ریزی کار شده و به شورای اقتصاد ارائه گردیده است. باید نسبت به این طرح بررسی و نظر بدهند تا اینکه نظام برنامه‌ریزی به‌طور جامع و براساس نظام جمهوری اسلامی پیاده شود.

دکتر بانکی در مورد کارهایی که باید انجام شود، گفت: ما معتقدیم که باید هرچه سریع‌تر اقتصاد سرکش و وابسته رژیم گذشته را مهار و در جهت منافع مستضعفین به حرکت درآوریم. البته در این زمینه محدودیت و مشکلات زیاد است، ولی باید سعی شود در مهار این اقتصاد ناسالم کمترین صدمه به مستضعفین وارد آید.

بیت‌المال مستضعفین در تسخیر مستکبرین و مرفهین

روزنامه اطلاعات در صفحه 13 خود در گزارشی به سازمان ایرانگردی و جهانگردی پرداخته است.

براساس این گزارش، استفاده‌کنندگان و مشتریان مجموعه هتل‌ها و تاسیسات در زمان طاغوت جز طاغوتیان و رجال شکمباره و زالوهای خونخوار اجتماع نبوده‌اند و برای انقلاب اسلامی که اساس برنامه‌هایش را مبارزه با طبقات مستکبر، مرفه و خوشگذران و شهوتران قرار داده است، وجود تاسیسات آنچنانی با همان خدمات و با همان جو و فرهنگ، موجه و قابل‌قبول به‌نظر نمی‌رسد.

سازمان تاسیسات جهانگردی در سال 57 مبلغ 66 میلیون تومان از خزانه دولت به‌عنوان سوبسید یا به‌عبارت بهتر ضرر دریافت کرده است. این مبلغ در سال 60 به حدود 78 میلیون تومان رسیده است.

در هتل‌ها و تاسیسات جهانگردی حداعلای حاکمیت نظام ضدانسانی و ضدمردمی به چشم می‌خورد و شخصیت انسان به بدترین شکل تحقیر می‌شود.

براساس این گزارش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به علت احتیاجاتی که داشته بعضی از هتل‌ها و ساختمان‌ها را در خدمت خود گرفته بود، اما از وقتی سازمان ایرانگردی و جهانگردی سروسامان پیدا کرده، سالانه مبلغ 9 میلیون تومان بابت اجاره از سپاه می‌گیرد. یعنی 9 میلیون تومان از بودجه سپاه می‌گیرد تا بتواند خدمات بهتر و آنچنانی را به اقشار مرفه جامعه اعطا کند!!

معامله پایاپای نفت با رومانی، یوگسلاوی و کره‌‌شمالی

مهندس محمد غرضی، وزیر نفت در مورد معاملات پایاپای نفت گفت: عملا با چند کشور اروپای شرقی ازجمله رومانی، یوگسلاوی، چکسلواکی و کره شمالی مذاکراتی انجام شده و ما سعی داریم این بازارها را به‌صورت تغییرناپذیر نگه داریم. آنها به نفت ما نیاز دارند و ما به صنایع متوسط آنها و این رابطه سالم است.

مهندس غرضی در مورد نتیجه مذاکرات ایران با کنسرسیوم جهت لغو قراردادهای فی‌مابین گفت: لغو قراردادهای ما با کنسرسیوم طبق تصویب‌‌نامه شورای انقلاب به اجرا درآمد و این امر توسط دکتر هنردوست، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت به کنسرسیوم ابلاغ شد.

از اولین دور مذاکرات نتایج مثبتی به‌دست آوردیم که بایستی این نتایج در تهران مورد تحقیق و مطالعه مراجع ذیصلاح قرار گیرد و با توجه به تصویب نامه شورای انقلاب دور دوم مذاکرات را آغاز کنیم.

غرضی درباره قیمت نفت ایران گفت: قیمت پایه 34 دلار یعنی قیمت نفت عربستان سعودی است و نفت ما به‌صورت نفت سبک 20/34 و نفت سنگین 33 دلار عرضه می‌شود و البته این قیمت زمانی اجرا می‌شود که پول نفت حداکثر پس از یک ماه بارگیری به ایران پرداخت شود.

وی در مورد توطئه از بین بردن اوپک گفت: دسیسه خیلی قوی در جهت متلاشی ساختن اوپک در جریان بوده ولی کوشش‌های ایران، لیبی و الجزایر مانع از هم پاشیدگی این سازمان شد. ما وظیفه خودمان را حفظ و نگهداری اوپک می‌دانیم.

هزینه انتقال آب ایران به قطر 13 میلیارد دلار

روزنامه‌های امارات عربی متحده در شماره دیروز خود به نقل از منابع ایرانی و قطری نوشتند: هزینه اجرای پروژه خط لوله انتقال آب میان ایران و قطر بالغ‌بر 13 میلیارد دلار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پروژه شامل ایجاد چهار خط لوله بین رود کارون در جنوب غربی ایران تا قطر است که طول هر یک از آنها 1800 کیلومتر خواهد بود. توافقنامه مربوط به این پروژه روز یکشنبه در تهران توسط ولیعهد قطر و مقامات ایرانی به امضا رسیده است.

جنبه‌های حقوقی و مالی این پروژه در جریان سفر دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری به دوحه مشخص خواهد شد.

بخش عمده هزینه این پروژه که در آینده می‌تواند مورد استفاده کشورهای دیگر عربی حوزه خلیج فارس نیز قرار گیرد، به‌وسیله قطر پرداخت می‌شود.

سازمان ملل باید در تامین غرامت جنگ با ایران همکاری کند

آقای «ابی فرح» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و هیات همراه که برای پیگیری برآورد خسارت‌های وارده به جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ تحمیلی در تهران به سر می‌برند، با مهندس میرزاده، معاون و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در بازسازی مناطق جنگ‌زده دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

ابی فرح با اشاره به حجم عظیم خرابی‌ها و خسارت‌های وارده در اثر جنگ تحمیلی بر ایران اظهار کرد: ما باید ابعاد گسترده این ویرانی‌ها و تاثیرات مخرب آن را بر اقتصاد و سایر بخش‌های کشور شما به دنیا نشان دهیم و در این جهت به اطلاعات و آمار دقیق در تمام زمینه‌هایی که محتاج بازسازی هستند، نیازمندیم.

وی افزود: در سفر قبلی بعد از بازدید از مناطق مختلف، تراژدی خرابی‌ها و خسارات را آنقدر سنگین دیدم که تهیه گزارش جامع را نیازمند به صرف اوقات بیشتری دانستم.

وی گفت: امیدوارم این بار با همکاری مسوولان کشور شما و جدیت همکاران ما از عهده این کار برآئیم.

مهندس میرزاده نیز در این دیدار گفت: از نظر اقتصادی شاید به صرف ما بود که کار بازسازی را اول از کارخانه‌های بزرگ شروع می‌کردیم، اما به لحاظ مسائل انسانی، اولویت نخست را به بخش مسکن و ایجاد اشتغال برای هموطنان جنگ‌زده و مهاجر دادیم.

وی افزود: به دلیل حجم عظیم خسارات وارده در ابعاد مختلف و با توجه به کمبود امکانات کشور برای تسریع روند بازسازی، باید سازمان غرامت ما را در جنگ تامین و نیز با ایران در امر بازسازی همکاری کند.

21 آبان 1380؛  کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی حساب ذخیره ارزی

 نرخ سود تسهیلات اعطایی حساب ذخیره ارزی از 5/7 درصد در سال به 7 درصد در سال، بالای نرخ سود بین بانکی ارزهای مربوطه در بازار بین‌المللی تغییر می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، هیات امنا مذکور در دوازدهمین نشست خود این نرخ سود را تصویب کرد.

هیات امنای مذکور همچنین تصویب کرد 60 درصد سود تسهیلات اعطایی به بانک عامل تعلق یافته و مابقی به میزان 40 درصد به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

از دیگر مصوبات نشست مذکور این است که این تغییرات به تمام قراردادهای تسهیلات منعقده قبلی تعمیم داده می‌شود.

پیش‌بینی جذب 6 میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی

با 10 گروه خارجی برای جذب سرمایه در طرح‌های پتروشیمی ایران در حال مذاکره هستیم که 3 مورد مذاکرات با این گروه‌ها در مرحله «طراحی و مهندسی» و یک مورد آن در مرحله «تامین منابع مالی» است.

محمدهادی رهبری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین‌الملل گفت: پیش‌بینی می‌شود 6 میلیارد دلار سرمایه خارجی در طرح‌های پتروشیمی ایران جذب شود.

وی ادامه داد: اخیرا یک اعتبار یک میلیارد یورویی از سندیکای بانک‌های اروپایی – آسیایی گرفته‌ایم که در طرح‌های پتروشیمی جذب می‌شود.

 

21 آبان 1390؛ قطری‌ها فقط 2 درصد پروازهای داخلی را پوشش می‌دهند

وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزئیات ورود هواپیمایی قطر به کشورمان از افزایش تعداد پروازهای این شرکت هواپیمایی از 21 به 70 پرواز خبر داد.

علی نیکزاد درباره ورود هواپیمایی قطر به ایران و نارضایتی شرکت‌های هواپیمایی در این خصوص اظهار کرد: هواپیمایی قطری در حال حاضر هم 21 پرواز در ایران انجام می‌دهند؛ یعنی از دوحه به شهرهای مختلف ایران پرواز دارند. وی افزود: شرکت هواپیمایی قطر درخواست افزایش تعداد پروازهای دوحه به شهرهای مختلف ایران را دارد که ما نیز این شرط را تعیین کردیم که تعداد پروازهای قطری می‌تواند به 70 پرواز برسد.

قیمت فروش نفت در داخل 35 دلار است

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها قیمت فروش هر بشکه نفت در داخل را در حال حاضر 35 تا 36 دلار عنوان کرد.

محمدرضا فرزین درباره میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی پس از برداشتن گام اول هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که قیمت فروش هر بشکه در داخل در حال حاضر 35 تا 36 دلار است.

به گفته فرزین پیش از هدفمندی یارانه‌ها قیمت فروش هر بشکه نفت در داخل حدود پنج دلار بوده است.

«50 میلیون» حداقل بودجه خرید مسکن در نیمه شمالی تهران

این روزها آن دسته از متقاضیانی که در بازار مسکن نیمه‌شمالی تهران به‌دنبال واحدهای مسکونی با قیمت 50 میلیون تومان هستند با مشکل مواجه شده‌اند؛ چراکه حجم فایل واحدهای 50 میلیون تومانی عرضه شده به بازار خرید و فروش ملک به‌طور چشمگیری کاهش یافته و شاید تعدادشان در هر منطقه انگشت‌شمار شده باشد. علاوه‌بر این شواهد در بازار معاملات ملکی بیانگر این مساله است که نزدیک به 90 درصد از واحدهای مسکونی که قیمت‌شان 50 میلیون تومان است واحدهایی با عمر بنای بیش از 10 سال ساخت هستند.

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا (سال)

قیمت هر مترمربع

خواجه نظام

46

13

1.080.000

پیروزی – بروجردی

35

2

1.428.000

گلبرگ غربی

50

17

1.000.000

تهرانپارس – وفادار شرقی

50

10

1.000.000

نامجو – انارکی

55

14

910.000

خواجه‌نصیر – کفایی

50

12

1.000.000

شمیران نو

55

5

910.000

 

 

 

  • اطلاعات 21 آبان 1360
  • اطلاعات 21 آبان 1370
  • اطلاعات 21 آبان 1380
  • اطلاعات 21 آبان 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید