نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از23 آبان آغاز هر دهه

سیاست دولت، ساخت خانه برای مردم / کلنگ خودروسازی «سینا» در همدان به زمین زده شد / طلاهای خارجی از بازار جمع می‌شود

کدخبر: ۳۷۲۸۷۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 23 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:سیاست دولت، ساخت خانه برای مردم / کلنگ خودروسازی «سینا» در همدان به زمین زده شد / طلاهای خارجی از بازار جمع می‌شود
سیاست دولت، ساخت خانه برای مردم  / کلنگ خودروسازی «سینا» در همدان به زمین زده شد / طلاهای خارجی از بازار جمع می‌شود

​به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 آبان 1350؛ سیاست دولت، ساخت خانه برای مردم

صبح امروز یک کوی نوساز که در آن 270 آپارتمان و یک استادیوم ورزشی 5 هزار نفری و تعدادی تاسیسات بهداشتی و رفاه عمومی وجود داشت در اراضی گودالی نازی‌آباد توسط نخست‌وزیر افتتاح شد و کلنگ 200 باب آپارتمان جدید مدیرعامل بانک رهنی به زمین زده شد.

آقای کورس آموزگار، وزیر آبادانی و مسکن گفت: سیاست مسکن این دولت بر این پایه استوار است که با حداکثر کوشش و سعی و با کمک مردم، برای مردم خانه ساخته شود و سهم بخش خصوصی در این برنامه روز به روز  افزونی گیرد.

اگر در سال‌های گذشته امور صنعتی وزیر نبائی اولویت داشته باشد، به مقتضای سیاست اقتصادی کشور بوده است و حال که اقتصاد ما به مرحله اقتصاد شکوفایی رسیده است می‌توانیم به خود اجازه دهیم که به امر مسکن توجه بیشتری کنیم و سهم زیادتری از سرمایه‌گذاری در کشور را به امر مسکن اختصاص دهیم.

سیاست دولت بر این است که می‌خواهد برای مردم مسکن بهتر تهیه کند و در این راه تصمیمات اساسی اتخاذ نموده است که مثلا سرمایه بانک رهنی ایران را دو برابر نماید و به 10 میلیارد ریال برساند.

قسمتی از اعتبارات سازمان برنامه را در سال‌جاری برای ایجاد واحدهای مسکونی در تهران و شهرستان‌ها به این امر اختصاص داده است.

مطالعات همه‌جانبه دولت جهت اجرای سیاست مسکن و به‌خصوص واگذاری زمین‌های دولتی و اوقافی به‌ بخش خصوصی جهت ایجاد واحدهای مسکونی دسته‌جمعی به پایان رسیده است و عن‌قریب عملیات اجرایی آن از طرف بخش خصوصی و دولتی آغاز خواهد شد.

تقدیم آیین‌نامه بازنشستگی کارمندان موسسات خصوصی

دکتر عبدالمجید مجیدی، وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرد: تا آخر هفته جاری آیین‌نامه بازنشستگی کارمندان موسسات خصوصی برای تصویب به مجلس داده خواهد شد. به موجب این آیین‌نامه متجاوز از 160 هزار نفر از کارمندان: واحدهای مختلف بخش خصوصی از حقوق بازنشستگی برخوردار خواهند شد.

23 آبان 1360؛ مجتمع مس سرچشمه، کرمان را به قطب صنعتی تبدیل می‌کند

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در بازدید از مجتمع مس سرچشمه اظهار امیدواری کرد که با بررسی کلی که در تهران با اعضای هیات دولت و سایر مسوولان ذی‌ربط به‌عمل می‌آید طی ؟؟ کلی در نظر گرفته شود تا این مجتمع عظیم مس سرچشمه راه‌اندازی شود.

وی گفت: مجتمع مس سرچشمه که بسیار عظیم است، می‌تواند استان کرمان را به یک قطب صنعتی تبدیل کند.

23 آبان 1370؛ کلنگ خودروسازی «سینا» در همدان به زمین زده شد

در مراسمی با حضور امام جمعه و استاندار همدان اولین کلنگ احداث کارخانه خودروسازی «سینا» با ظرفیت سالانه 45 هزار دستگاه اتومبیل در یک شیفت به زمین زده شد.

این کارخانه که در زمینی به مساحت یکصد هکتار احداث خواهد شد، قادر است ضمن توسعه در سه شیفت سالانه 135 هزار دستگاه خودرو از انواع سواری گلف، پاسات، مینی‌بوس 9 و 10 نفره، آمبولانس و وانت یک یا دو کابین را تولید کند. کارخانه خودروسازی «سینا» با 17 میلیارد ریال سرمایه ثابت و یکصد میلیون دلار سرمایه ارزی یک هزار نفر نیروی انسانی را جذب کار خواهد کرد.

به همه سپرده‌گذاران شهریورماه سال آینده وام مسکن واگذار می‌شود

به همه متقاضیان که از طریق سپرده‌گذاری در بانک اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند تا پایان شهریورماه سال آینده وام مسکن واگذار می‌شود.

مهندس کازرونی با اعلام  این مطلب افزود: تاکنون 107 هزار نفر متقاضی در سطح کشور با واریز مبلغ یک میلیون ریال سپرده در نوبت قرار گرفته‌اند.

وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: به سپرده‌گذاران از طریق ارائه تسهیلات بانکی تا سقف 10 میلیون ریال وام با سود 8 درصد پرداخت می‌شود.

کازرونی گفت: برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی هر سال 2 هزار میلیارد ریال توسط بخش مردمی و دولتی هزینه می‌شود.

23 آبان 1380؛ تجدیدنظر در سیاست‌های ساخت‌و‌ساز شمال تهران

فرماندار جدید شمیرانات اعلام کرد: در سیاست ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه‌ای که در شمال تهران و شمیرانات صورت گرفته تجدیدنظر خواهد شد.

زهره عالی‌پور گفت: برای سامان بخشیدن به ساخت‌و‌سازهای موجود در این شهرستان که مشکلات خاصی را به‌وجود آورده است، طرح و برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

23 آبان 1390؛ مسیر ورود کالا رصد می‌شود

از اول بهمن‌ماه کلیه کالاهای وارداتی که فاقد شناسنامه (بارکد) دو بعدی باشند به‌عنوان کالای قاچاق محسوب شده و گمرک از ترخیص آنها جلوگیری خواهد کرد.

غلامرضا نوری‌زاده، مدیر شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) در همایشی که ویژه واردکنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم خانگی صوتی و تصویری برگزار شد، اعلام کرد: هدف از اجرای طرح «شبنم» حمایت از واردکنندگان قانونی و حمایت از برند تولیدکنندگان و جلوگیری از توزیع کالای جعلی است.

طلاهای خارجی از بازار جمع می‌شود

مدیرکل کالاهای فلزی سازمان حمایت از جمع‌آوری طلا و مصنوعات خارجی از ابتدای هفته آینده خبر داد. این برای اولین بار است که ازسوی یک مقام رسمی برای جمع‌آوری طلای خارجی زمان تعیین می‌شود.

گفته می‌شود در حال حاضر 70 درصد مصنوعات طلای کشور خارجی هستند. به گفته کارشناسان حضور این طلاهای قاچاق علاوه‌بر اینکه جرم و مصداق ثروت کشور است به مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز آسیب می‌زند. از دیدگاه مصرف‌کننده بازدیدهای میدانی از بازار طلا و جواهر نشان داده که بسیاری از این طلاها عیار پایین و در حد 9، 10 یا 14 دارند.

 

  • اطلاعات 23 آبان
  • اطلاعات 23 آبان1350
  • اطلاعات 23 آبان1360
  • اطلاعات 23 آبان1370
  • اطلاعات 23 آبان1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید