نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 5 آذر آغاز هر دهه

مطالبه 12 میلیارد دلار پول اسلحه ایران از آمریکا/ موجودی صندوق توسعه به 100 میلیارد دلار می‌رسد

کدخبر: ۳۷۵۲۰۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: بانک مرکزی شبکه غیربانکی را جایگزین بانک‌ها کرد/ موجودی صندوق توسعه به 100 میلیارد دلار می‌رسد
مطالبه 12 میلیارد دلار پول اسلحه ایران از آمریکا/ موجودی صندوق توسعه به 100 میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پنجم آذر 1360؛ مطالبه 12 میلیارد دلار پول اسلحه ایران از آمریکا 

در اولین دادخواست ایران علیه ایالات‌متحده در رابطه با بیانه الجزایر که تسلیم دیوان داوری لاهه شد، تقاضای دریافت 12 میلیارد دلار از این کشور شده است.

دکتر محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی نتایج سفر اخیرش به سنگاپور، هلند و الجزایر و همچنین مسائل پولی و اقتصادی را تشریح کرد.

وی افزود: هفته گذشته ایران اولین دادخواست پیرامون طلب‌های خود از ایالات‌متحده آمریکا را تسلیم دیوان داوری لاهه کرد.

این دادخواست از طرف وزارت دفاع ایران در مورد فروش اسلحه توسط آمریکا در رژیم گذشته به ایران تنظیم شده بود و براساس آن ادعای دریافت 12 میلیارد دلار از این کشور شده است. این دادخواست مبتنی‌بر اسناد مثبته بسیاری است که حقانیت ما را روشن می سازد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: دادخواست‌های دیگری نیز توسط وزارتخانه‌های نفت، آب و برق، پست و تلگراف، مسکن و صنایع تنظیم شده که به دیوان داوری لاهه تقدیم خواهد شد.

وی همچنین، درباره نتایج کار کمیسیون حذف بهره بانکی گفت: کار کمیسیون با جدیت دنبال می‌شود و در تعدادی از جلسات این کمیسیون اعضای محترم شورای نگهبان شرکت نموده‌اند و مسائل با حضور ایشان بررسی شده است.

وی افزود: می‌توانم قول بدهم که به‌زودی لایحه دولت در رابطه با حذف بهره بانکی تهیه و پس از تصویب هیات دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

مهندس موسوی: ضرورت لحاظ کردن دیدگاه‌های ایدئولوژیک در برنامه‌ریزی اقتصادی

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در جلسه کمیسیون تدوین سیاست‌های اقتصادی و بودجه و همچنین بررسی فعالیت‌های بخش تعاونی و خصوصی و سیستم مالیاتی و برنامه‌ریزی کشور گفت: شورای‌عالی اقتصاد اکنون در کنار دولت به‌صورت یک ارگان فعال درآمده و با توجه به فعالیت کمیسیون‌هایی که در اطراف آن به‌وجود آمده و در اثر توجهی که به مسائل عمیق پیدا کرده، در مورد مسائل اساسی‌تری چون سرنوشت اقتصادی و درنتیجه سرنوشت سیاسی کشور اثرات بی‌اندازه‌ای می‌تواند داشته باشد.

نخست‌وزیر یادآور شد: برنامه‌ریزی اقتصادی احتیاج به تلاش و دقت و تحقیق کافی دارد؛ زیرا کارهایی که در کمیسیون‌ها صورت خواهد گرفت اثرات بسیار مهمی در سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور ما دارد و اگر این کمیسیون‌ها کار خود را با موفقیت و با توجه به ضوابط اسلامی انجام دهند، نتایجی که از آن گرفته خواهد شد خط آینده اقتصاد کشور ما را مشخص خواهد کرد و به بسیاری از مشکلات موجود که باعث نابسامانی و ناراحتی‌هایی شده خاتمه داده خواهد شد.

مهندس موسوی در پایان گفت: علم اقتصاد مانند علوم فیزیک و شیمی نیست؛ زیرا علوم انسانی علوم آمیخته به ارزش‌ها هستند و نمی‌توان مسائل مربوط به روابط و  اندیشه و محیط‌زیست انسان‌ها را مثل مسائل مربوط به فیزیک به‌ زیر ذره‌بین آورد به همین دلیل کمیسیون‌ها وظایف سنگینی بر دوش دارند، زیرا احتمال زیادی هست که پیش‌داوری‌ها از نظام‌های ارزشی گذشته یا نظام‌های مختلف اقتصادی در نحوه تصمیم‌گیری‌ها اثر بگذارد، بنابراین در هر گونه برنامه‌ریزی اقتصادی باید دیدگاه‌های ایدئولوژیکی جامعه در نظر گرفته شود و از این جهت لازم و ضروری است که کمیسیون‌ها با برنامه مجلس و فقیه همگام باشد.

پنجم آذر 1370؛ محورهای مذاکرات عادلی در اجلاس روسای بانک‌های مرکزی «سیانزا» 

محمدحسین عادلی گفت: بحث درباره استقلال بانک‌های مرکزی و عملکرد آنها و تاثیر این استقلال بر کنترل حجم پول و اعتبارات و درنتیجه ثبات بلندمدت قیمت‌ها ازجمله مباحث این اجلاس بود.

وی افزود: به علت تقلیل قیمت نفت خام، تراز پرداخت‌های ژاپن از سال گذشته تاکنون 5 میلیارد دلار افزایش داشته است و این افزایش باید متوجه کشورهای تولیدکننده نفت باشد.وی با اشاره به اینکه صاحبان صنایع ژاپن هم‌اینک محل استقرار واحدهای تولیدی خود را به بیرون از ژاپن منتقل کرده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از مناطق استقرار این صنایع عمل کند و علاوه‌بر تامین نیازهای داخلی، نیازهای بازارهای منطقه را از این طریق تامین کند.

پنجم آذر 1380؛ محورهای اصلی بودجه سال 81

محمد ستاری‌فر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره ویژگی‌ها و راهبردهای اساسی لایحه بودجه سال 81 گفت: در لایحه بودجه سال آینده اصلاح ساختار اداری  مدیریتی، توجه به اشتغال، توسعه فناوری علمی، انضباط مالی، کارآمد کردن سیاست‌های پولی دولت، اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور، کالاهای یارانه‌ای برای اقشار آسیب‌پذیر کشور، امنیت و دفاع کشور مورد تاکید قرار گرفته است. به گفته ستاری‌فر، در لایحه بودجه سال آینده کشور میزان تورم حدود 12 درصد پیش‌بینی شده است. 

موجودی صندوق توسعه به 100 میلیارد دلار می‌رسد

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی گفت: براساس پیش‌بینی‌ها موجودی صندوق توسعه ملی تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال 1394) 100 میلیارد دلار خواهد بود.قاسم حسینی افزود: موجودی صندوق توسعه ملی هم‌اکنون 27 میلیارد دلار است که تا پایان سال‌جاری این رقم به 30 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

افزایش تا 40 درصدی قیمت مسکن از ابتدای سال

گذری در میان واحدهای آماده برای فروش در نقاط مختلف شهر تهران نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی چند روز اخیر در مقایسه با روزهای ابتدایی سال 90 متناسب با منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند، حداقل 10 و حداکثر 30 تا 40 درصد افزایش داشته است.

نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی

منطقه

متراژ

سن بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

پیروزی

73

نوساز

1.780.000

تهرانپارس – استخر

61

نوساز

1.690.000

سهروردی جنوبی

62

2

2.822.000

سعادت‌آباد

70

2

2.900.000

هروی

73

نوساز

4.100.000

شریعتی

55

نوساز

2.650.000

اشرفی اصفهانی

69

2

2.350.000

بلوار فردوس غرب

58

5

2.250.000

 

 

ضعیف‌ترین هفته بورس در سال 90

بورس اوراق بهادار هفته گذشته با ثبت دو افت بیش از یک درصدی بدترین هفته کاری سال را برای معامله‌گران رقم زد.

شاخص بورس تهران روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب 326 و 312 واحد کاهش یافت که درنهایت میزان سقوط شاخص را در کل هفته به 2/798 واحد (1/3 درصد) رساند.

فقدان یک گروه پیشرو و عدم‌انگیزه معامله‌گران در سایر فعالیت بازارهای موازی به‌ویژه سکه و ارز موجب شده است بورس با امکان افت بیشتری نیز دست به گریبان باشد. این وقایع موجب تحرک مسوولان برای حمایت از بازار شده است.

 

بانک مرکزی شبکه غیربانکی را جایگزین بانک‌ها کرد

با تغییر معاون ارزی سیاست کنترل ارزی در بانک مرکزی تغییر کرد. آن‌گونه که فعالان بازار روایت می‌کنند. تاکتیک بانک مرکزی در دوره جدید به کنترل بازار از طریق شبکه غیربانکی بازمی‌گردد؛ درحالی‌که در دوره معاون قبلی روش‌های کنترلی از طریق نظام بانکی صورت می‌گرفت.

بنابراین اظهارات در دوره جدید، مداخله در بازار ارز از طریق کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس صورت می‌گیرد و بانک مرکزی قصد دارد از این طریق بازار ارز را ساماندهی کند.

بنابراین در دوره جدید پیش‌بینی می‌شود تزریق منابع به نظام بانکی کاهش یابد و صرافان دست بالا را در کنترل سیاست‌های ارزی داشته باشند.

برخی اخبار تاییدنشده حکایت از آن دارد که از شنبه هفته گذشته تزریق ارز به بازار در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفته و نرخ مداخله‌ای که ازسوی بانک مرکزی با هدف کنترل بازار نزدیک به بازار غیررسمی تعیین می‌شد، برچیده شده است.

رکورد جدید 1365 تومان برای دلار

قیمت دلار در بازار آزاد روز پنج‌شنبه به 1365 تومان هم رسید تا تبعات تعیین قیمت سکه با مبالغ گران در بانک مرکزی به راحتی تاثیر خود را در بازار ارز نشان دهد. روز پنج‌شنبه قیمت دلار در بازار آزاد با عبور از مرز 1360 تومان تا 1365 تومان هم گزارش شد که نسبت به نرخ 1345 تومان روز چهارشنبه و سه‌شنبه تا 20 تومان هم افزایش داشته است.

 

  • اطلاعات 5آذر 1360
  • اطلاعات 5آذر 1370
  • اطلاعات 5آذر 1380
  • اطلاعات 5آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید