نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از29 آبان آغاز هر دهه

اختصاص 5/1 میلیارد دلار کمک غذایی آمریکا به شوروی/ افتتاح شعبه جدید بانک صادرات در لبنان/ انتصاب چهارمین معاون ارزی از سوی بهمنی

کدخبر: ۳۷۴۰۸۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 29آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: اختصاص 5/1 میلیارد دلار کمک غذایی آمریکا به شوروی/ افتتاح شعبه جدید بانک صادرات در لبنان/ انتصاب چهارمین معاون ارزی از سوی بهمنی
اختصاص 5/1 میلیارد دلار کمک غذایی آمریکا به شوروی/ افتتاح شعبه جدید بانک صادرات در لبنان/ انتصاب چهارمین معاون ارزی از سوی بهمنی

​به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 آبان 1370؛ سد کارون 4 با همکاری اتریش احداث می‌شود

سد «کارون-4» با همکاری ایران و اتریش احداث می‌شود. قرارداد همکاری ایران و اتریش در مورد پروژه سه «کارون-4» دیروز در دیدار مهندس نعمت‌زاده با وزرای اقتصاد، صنایع و حمل‌و‌نقل این کشور در وین نهایی شد.

در دیدار وزیر صنایع  ایران با دکتر «شوسل» وزیر اقتصاد اتریش بار دیگر موضوع ضرورت ایجاد توازن تجاری بین دو کشور و توسعه صادرات کالاهای صنعتی و سنتی ایران به این کشور مورد تاکید قرار گرفت.

اختصاص 5/1 میلیارد دلار کمک غذایی آمریکا به شوروی

به نوشته «واشنگتن‌پست» دولت آمریکا تصمیم گرفته است یک کمک غذایی 5/1 میلیارد دلاری به جمهوری‌های شوروی اختصاص دهد.

این کمک که با هماهنگی کرملین در اختیار جمهوری‌ها قرار می‌گیرد، نمایانگر اولین توافق اقتصادی رسمی میان آمریکا و 12 جمهوری شوروی است.ازسوی دیگر نمایندگان هفت کشور صنعتی جهان به جمهوری‌های شوروی که یادداشت شناسایی بدهی را امضا کرده‌اند. پیشنهاد کردند که بازپرداخت سود این بدهی که بین 5 تا 6 میلیارد دلار برآورد می‌شود، به مدت یک سال به تعویق بیفتد.

29 آبان 1380؛ تعیین شرایط پرداخت 30 میلیون ریال وام اشتغالزایی

بررسی طرح «اصلاح ماده 56 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پایان یافت و با تصویب در شور دوم، شرایط پرداخت وام اشتغال به افراد بیکار جویای کار تعیین شد. این وام که سقف آن تا 30 میلیون ریال برای هر یک از متقاضیان تعیین شده است. به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی به‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی داده می‌شود.»

تعیین حداقل سرمایه برای تاسیس بیمه‌های غیردولتی

هیات وزیران پیشنهاد بیمه مرکزی ایران و تاییدیه وزارت امور اقتصادی و دارایی را در مورد تعیین حداقل سرمایه موردنیاز برای تاسیس موسسات بیمه غیردولتی تصویب کرد.

به استناد بند 3 ماده واحده قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی مصوب سال 1380، حداقل سرمایه موسسات بیمه موضوع ماده 36 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری مصوب سال 1350 برای موسسات بیمه غیردولتی به شرح زیر تصویب شد:

- شرکت بیمه زندگی 80 میلیارد ریال

- شرکت بیمه غیرزندگی 80 میلیارد ریال

- بیمه مختلط (زندگی و غیرزندگی) 140 میلیارد ریال

- شرکت بیمه اتکایی 200 میلیارد ریال

افتتاح شعبه جدید بانک صادرات در لبنان

پنجمین شعبه بانک صادرات ایران در لبنان در شهر «صیدا» جنوب لبنان گشایش یافت. در مراسم گشایش شعبه جدید بانک صادرات، دهقان فشادی، عضو هیات‌مدیره بانک صادرات ایران، سفیر جمهوری اسلامی در بیروت، مسوولان نهادهای ایرانی و مقام‌های محلی شهر صیدا شرکت داشتند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اخراج تدریجی ارتش صهیونیستی از لبنان توسط مردم این کشور، بانک صادرات فعالیت خود را در لبنان گسترش داد و از سال 1986 میلادی به بعد به ترتیب، شعبه‌های «غبیری» در حومه جنوبی بیروت، شعبه 1 شهر بعلبک در شرق لبنان و شعبه «برج البراجنه» در حومه جنوبی بیروت گشایش یافت.

محمدعلی سبحان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، گشایش شعبه بانک صادرات ایران در شهر صیدا را نشانی از محبت و دوستی و علاقه‌مندی ایرانی‌ها به مردم لبنان و تقدیر و اعتماد به توان این مردم بزرگ دانست.

29 آبان 1390؛ انتصاب چهارمین معاون ارزی از سوی بهمنی

کمال سید علی در حالی جای خود را به مینو کیانی راد در معاونت ارزی بانک مرکزی داد که عمر معاونتش به پنج ماه نرسیده بود. سیدعلی در دوره مدیریت پنج ماهه خود تلاش کرد شکاف ارزی به‌وجود آمده ارز را از طریق تغییر مقررات ارزی و به جریان انداختن نرخ ارز بازار فرعی از بین ببرد؛ اما پس از آنکه در کوتاه‌مدت این سیاست‌ها به نتیجه نرسید جای خود را به فردی جدید داد. مینو کیانی راد که اولین زن راه‌یافته به هیات عامل بانک مرکزی در 51 سال گذشته است، پس از راعی، برهانی و سیدعلی چهارمین معاون ارزی بهمنی در سه سال گذشته به حساب می‌آید.

ازسوی دیگر شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنان به بهانه جلوگیری از افزایش نرخ تورم به‌دنبال کاهش نرخ ارز است. دیدگاهی که در راس دولت نیز طرفدار دارد. او روز گذشته نیز بر کاهش نرخ ارز تاکید کرد و گفت: در این زمینه منتظر اقدامات رئیس‌کل بانک مرکزی هستیم.

 

  • اطلاعات 29 آبان 1370
  • اطلاعات 29 آبان 1380
  • اطلاعات 29 آبان 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید