نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 21 آذر آغاز هر دهه

برادر عباد: امپریالیسم به دنبال فلج کردن اقتصاد دولت اسلامی است / چین رسما عضو سازمان تجارت جهانی شد / گران‌ترین آپارتمان تهران متری 11 میلیون

کدخبر: ۳۷۸۴۰۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات21 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: استفاده از سیستم بانکی برای پرداخت بهای برق / پیش‌فروش سکه برای برچیدن صف
برادر عباد: امپریالیسم به دنبال فلج کردن اقتصاد دولت اسلامی است / چین رسما عضو سازمان تجارت جهانی شد / گران‌ترین آپارتمان تهران متری 11 میلیون

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 آذر 1350؛ تخم‌مرغ کمیاب است

در تهران باز هم تخم‌مرغ کمیاب شده و مصرف‌کنندگان به زحمت میزان تخم‌مرغ مورد مصرف را تهیه می‌کنند.

مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ برای خرید بیش از دو تا سه عدد تخم‌مرغ ناگزیر هستند چندین و چند مغازه را در محلات مختلف زیر پا بگذارند تا تخم‌مرغ موردنیاز خود را پیدا کنند.

قیمت تخم‌مرغ همان کیلویی 62 ریال است که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد، ولی مطلب آن است که با تثبیت قیمت نمی‌توان کمبود تخم‌مرغ را جبران کرد. فروشندگان اظهار می‌دارند که توزیع تخم‌مرغ در مغازه‌ها با اینکه قبلا تعهد لازم سپرده شده، هفته‌ای یک یا دو بار بیشتر انجام نمی‌شود و به همین دلیل میزان عرضه تخم‌مرغ در تهران کاهش فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

چند شهرستان مراکز جدید استان می‌شود

بررسی نهایی لایحه تقسیمات کشوری که توسط سازمان برنامه تدوین شده بود، در وزارت کشور انجام گردید.

به موجب لایحه جدید، کشور ایران به 30 استان، 100 شهرستان و 80 هزار واحد روستایی تقسیم خواهد شد.

به موجب مقررات این لایحه مرز و حدود استان‌ها با در نظر گرفتن اوضاع طبیعی و اقتصادی و اجتماعی مناطق و بخش‌ها اقتصادی و اجتماعی مناطق و بخش‌ها تعیین شده و تعدادی از شهرستان‌ها مانند زنجان، شاهرود، اهر، خرم‌آباد، مهاباد، گرگان، بیرجند و چند شهر دیگر به مراکز استان‌های جدید تعیین می‌شوند.

در آذربایجان سه استان، در کردستان و مازندان و خراسان دو استان جدید و در سواحل و فارس و اصفهان و دیگر نقاط نیز به همین ترتیب مراکز و استان‌های جدید به‌وجود خواهد آمد.

پرداخت خسارت بیمه سریع‌تر خواهد شد

خسارت مالی ناشی از بیمه شخص ثالث از این پس در اسرع وقت به خسارت‌دیدگان پرداخت خواهد شد و کارشناسان بیمه ایران در نحوه تعیین و برآورد خسارت سرعت بیشتری به خرج خواهند داد.

کاتوزیان، مدیرعامل بیمه ایران گفت: با وجودی که نزدیک 3 سال از اجرای قانون بیمه شخص ثالث می‌گردد، معهذا به علت عدم توجه دارندگان وسایط نقلیه مشمول این قانون از اولین روز اجرای قانون تاکنون 220 هزار وسیله نقلیه مشمول قانون مذکور به وظایف قانونی خود عمل نموده‌اند. این تعداد از 50 درصد وسایط نقلیه موجود که باید به موجب قانون بیمه شوند، تجاوز نمی‌کنند.

21 آذر 1360؛ امپریالیسم به دنبال فلج کردن اقتصاد دولت اسلامی است

برادر عباد، مسوول امور کارخانجات سپاه پاسداران تهران در گردهمایی اعضای انجمن‌ها و شوراهای اسلامی واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: ظواهر مر نشان می‌دهد که ترفندهای امپریالیسم در شرایط فعلی فلج کردن اقتصاد و دولت اسلامی است در این زمینه اقدام به حرکاتی در داخل کارخانجات کرده است.

وی افزود: در بررسی جریانات اخیر کارخانجات ایران ناسیونال عناصر خط‌دهنده از فعالان گروهک منافقین بوده‌اند که شناسایی شده‌اند.

وزیر صنایع نیز در این همایش گفت: رژیم سابق سال‌ها با وابسته شدن به امپریالیسم کوشید فرهنگ و اقتصاد آنها را در جامعه ما پیاده کند و ما را وابسته کند. در این نوع وابستگی ابتدا فرهنگ غربی را در جامعه ما پیاده کردند و بعد دیگر وابسته کردن کارخانه بود.

کارخانه‌ای که تمام مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود و با آخرین مرحله تولید را انجام می‌دهیم. مانند کارخانه مانند اتومبیل و یا کارخانه‌های روغن نباتی.

مصطفی هاشمی گفت: کارخانه‌های ما در هر سال 7 میلیارد دلار هزینه دارند که ما باید این 7 میلیارد دلار مواد اولیه را از خارج وارد کنیم که این جدا از مواد غذایی، دیگر کالاها است و قسمت اعظم و هزینه آن نیز از نفت تامین می‌شود.

21 آذر 1370؛ قرارداد ایران با تکذیب فرانسه لغو شد

در پی خودداری شرکت بیمه تجارت خارجی فرانسه «کوفاس» برای تضمین یک قرارداد در زمینه پتروشیمی و درنتیجه عدم توانایی بانک‌های فرانسوی برای تامین اعتبار آن، ایران قرارداد خود با شرکت فرانسوی «تکنیپ» را لغو و اجرای آن را به یک شرکت ایرانی محول کرد.

روزنامه اقتصادی «لا تریبون» چاپ پاریس در شماره دیروز خود افزود: ایران در آوریل گذشته کار راه‌اندازی یکی از واحدهای متعلق به مجموعه پتروشیمی بندر امام خمینی را به شرکت «تکنیپ» واگذار کرده بود.

«لا تریبون» تاکید کرده است بااین حال «تکنیپ» همچنان در زمینه مدیریت کلی، اجرای طرح‌های ترمیم، تاسیس و راه‌اندازی مجموعه پتروشیمی بندر امام خمینی با ایران همکاری خواهد داشت.

دکوئیار نظر صریح خود را درباره خسارت عراق به ایران اعلام کند

هیات  وزیران بد از ظهر دیروز به ریاست آقای دکتر حبیبی معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه داد.

در این جلسه، گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد معرفی عراق به‌عنوان متجاوز و آغازکننده جنگ علیه ایران بررسی شد.

هیات وزیران اظهار امیدواری کرد که دبیرکل در بخش‌های دیگر قطعنامه 598 نظر صریح خود را به‌ویژه در زمینه غرامت‌ها و خسارت‌های وارده به ایران اعلام کند.

راه‌آهن تهران – مشهد دو خطه می‌شود

مهندس کازرونی، مدیر  مسکن و شهرسازی که در سمینار «طرح و بررسی مسائل و مشکلات زائران» در مشهد سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: وی افزود: در آینده در 1100 هکتار از محدوده حرم مطهر طی 2 فاز جداگانه هتل، زائرسرا، رستوران، بازار و مراکز بهداشتی-درمانی ایجاد می‌شود.

محمد سعیدی‌کیا، وزیر راه و ترابری نیز در این سمینار با بیان این مطلب که پارسال 4 میلیون نفر با اتوبوس از مشهد خارج شده‌اند، لزوم سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی را برای بهسازی راه‌ها، ایجاد پایانه و تاسیس شرکت‌های مسافربری مورد تاکید قرار داد.

وی از راه‌آهن به‌عنوان مهم‌ترین راه‌حل جابه‌جایی مسافران نام برد و افزود: 4 طرح اصلاحی برای 2 خطه شدن و کاهش زمان مدت فاصله مشهد – تهران مدنظر قرار دارد که امید می‌رود متناسب با توان اقتصادی دولت طرح استفاده از واگن‌های سریع و افزایش 2 میلیون و پانصد هزار نفر ظرفیت جدید سالانه به مرحله اجرا درآید.

21 آذر 1380؛ چین رسما عضو سازمان تجارت جهانی شد

چین به‌عنوان یکصد و چهل و سومین عضو سازمان جهانی تجارت، متعهد شد نقش فعالی در این سازمان ایفا و به تعهداتش در قبال آن عمل کند.

وزارت بازرگانی و همکاری‌های خلیج چین پس از عضویت این کشور در سازمان جهانی تجارت با صدور بیانیه‌ای این تعهد را ایفا کرد.

وزارت بازرگانی چین همچنین اعلام کرد: این کشور از این پس هه حقوقی که دیگر کشورهای عضو دارند برخوردارند خواهند شد و به زودی نماینده چین در مقر این سازمان در ژنو منصوب می‌شود.

استفاده از سیستم بانکی برای پرداخت بهای برق

مردم می‌توانند برای پرداخت بهای برق مصرفی به بانک مراجعه نکنند. روابط عمومی بانک ملی ایران اعلام کرد: شهروندان مقیم تهران و کرج برای پرداخت بهای مصرفی خود، نیازی ندارند که به بانک‌ها مراجعه کنند.

براساس طرح جدید بانک ملی ایران و شرکت برق منطقه‌ای تهران، بهای برق مصرفی اشخاصی که به این طرح بپیوندند از حساب آنان برداشت و به حساب شرکت برق تهران واریز می‌شود.

21 آذر 1390؛ پیش‌فروش سکه برای برچیدن صف

رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه نشست با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران از طرح پیش‌فروش سکه ازسوی بانک مرکزی برای برچیدن صف‌های طولانی مقابل شعب منتخب فروش سکه خبر داد.

محمود بهمنی با اشاره به ایجاد صف‌های طولانی مقابل شعب بانکی اظهار کرد: بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای موجود در بازار، عرضه سکه و شعب فروشنده را افزایش داده است؛ اما با وجود این اقدام کماکان شکاف قیمت و صف‌های طولانی برقرار است. وی پیش‌فروش سکه را اقدامی با هدف صف‌شکنی از مقابل شعب توصیف و اظهار کرد: دستورالعمل این طرح تا 10 روز آینده آماده می‌شود.

وی درباره نحوه پیش‌فروش سکه گفت: بانک مرکزی قصد دارد سکه را برای چهار ماه آینده به قیمت فعلی بازار جهانی طلا به‌علاوه سود ناچیزی پیش‌فروش کند که بر این اساس، قیمت پیش‌فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 530 تا 540 هزار تومان خواهد بود.

گران‌ترین آپارتمان تهران متری 11 میلیون تومان

مجهزترین آپارتمان مسکونی در تهران با قیمت متری 11 میلیون تومان برای فروش عرضه شده است.

این آپارتمان که در محله زعفرانیه ساخته شده، سازنده‌اش آن را «آپارتمان ویلایی» معرفی می‌کند و دارای 20 نوع امکانات ویژه است که خدماتی فراتر از سکونت را برای ساکنان فراهم می‌کند. گزارش «دنیای اقتصاد» از جزئیات آپارتمان 700 متری حاکی است: در داخل این آپارتمان یک استخر معلق با قابلیت انتقال به نقاط مختلف آپارتمان و تغییر عمق وجود دارد و سالن پذیرایی آن نیز «بدون ستون» طراحی شده است.

این آپارتمان در حال حاضر گران‌ترین واحد مسکونی در شهر تهران و البته در کشور محسوب می‌شود. آپارتمان مذکور در یک مجتمع 40 واحدی قرار دارد که در آن یک آشپزخانه صنعتی – کترینگ – ساخته شده تا برای ساکنان، انواع غذا طبخ و به آنها عرضه شود.

سیم‌کارت«رایتل» دی‌ماه واگذار می‌شود

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی گفت: ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن همراه رایتل هفته جاری در کرج آغاز می‌شود و اواسط دی‌ماه سال‌جاری همه سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی به متقاضیان واگذار می‌شود.

رحمت‌الله حافظی افزود: منابع حاصل از این پروژه برای ایجاد تسهیلات شرکای سازمان تامین اجتماعی که همان بازنشستگان هستند، هزینه می‌شود.

  • اطلاعات 21 آذر 1350
  • اطلاعات 21 آذر 1360
  • اطلاعات 21 آذر 1370
  • اطلاعات 21 آذر 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید